Hej Claus,
Nu skal tråden ikke dreje sig om 1-polede motorer og kondensatorer

...men en gammel el-rotte som mig må lige korrigere

Der er ikke tale om 1-polet motor, men 1-faset

motoren er faktisk 2-polet eller 4- polet

Centrifugalkontakten er altså ikke tilstede i en snegl-motor, men du har da ret i at det findes i nogle konstruktioner, primært i motorer der har "tung start".
I den slags motorer har man brug for et gevaldigt startmoment, og derfor vil kondensatoren blive en belastning ved højere omdrejninger, blot pga. sin størrelse.
Jeg er iøvrigt enig med dig i at det nok ikke er kondensatoren er galt med, det var din "konklusion" på kondensatorens virkning jeg kommenterede

Hilsen
Michael
Rigtigt Michael hvis du går lidt i peditesser så kan man vel beskrive det sådan her
En 1 polet motor har som navnet antyder et 1 polet drejefeldt beregnet for 1 fase + nul ved 230v. Konstruktionen har den ulempe, at den ikke kan starte fordi den behøver en 90 gr faseforskydning for at få et drejefelt. Derfor benyttes en hjælpevikling der kun er indkoblet i startøjeblikket vha. en centrifugal kontakt, der kobler ud når mototen har nået tilstrækelige omdrejninger. Kondensatoren er koblet parallelt over hjælpeviklingerne og er altså kun nødvendig i startøjeblikket.
Så hvis motoren er oppe i omdrejninger og du kan holde den så er det nok nærmere motoren som er defekt .
Desuden har manden jo prøvet to kondensatorer hvor af den ene er ny . Tror næppe der er fejl på begge.