Jeg har lige et spørgsmål til stop/ start temp inde i styringen. Jeg har sat start temp til 40 gr og stop temp til 60 gr, da jeg bilder mig ind, at fyret hurtigere kommer op i drift temperatur, hvis pumpen først starter ved 40 gr. og går hurtigere i stop temp, hvis pumpen stopper ved 60 gr. eller?
Du kan jo styre den på to måder. Jeg kører med pumpestart til 50, dvs. kedeltemperaturen når op på 50 grader inden den tænder pumpen. Og hvis pumpen ikke kører, så er det jo kun de 40L vand i kedlen den skal varme op, og det går lynendes hurtigt. Jeg ville nok sætte pumpestop ned til det samme (50), så får du pumpet en smule af den energi ud af fyret som ellers bare står og forsvinder. Mit står godt nok til 40 grader, men jeg har VVB prioritering, så jeg har ikke en VVB jeg skal beskytte. Du har vel en VVB koblet på med en simpel termostat af en slags, eller har du fået monteret VVB prioritering?
Jeg udtrykker mig ikke klart nok

Jeg har VVB prioritering via 3-vejsventil og den "manuelle" hane, er kun til returen til kedlen.
Jeg syntes bare ikke jeg kan få pumpen til at gå i stop temp, selvom kedel temperaturen er over det parameter jeg har stat til pumpe stop i menuen temperaturer. Skal lige ind i tilbehørs menuen og se om jeg har slået den rigtigt til.
Nu er vores gulvvarme system i under etagen, ikke bygget helt færdig, dvs. der var ikke monteret telestater og trådløse rumføler på manifolden da vi købte huset, da huset som godt nok er fra 2008, havde et oliefyr fra 1970!? (laaaang historie)
Den tidligere ejer styrede varmen via shuntventilen på fyret og lige så gjorde vi, ind til vi konverterede til piller.
Jeg skal have sat telestater på, men Rom blev som bekendt ikke bygget på en dag og lige p.t. er der rigeligt med regninger.
Jeg kan vel reelt styre temperaturen i huset via pumpe start/ stop alt efter hvor koldt det er uden for ikke?
Hm, det har da været installeret ulovligt, det oliefyr...
Du kan ikke styre fremløbstemperaturen på din kedel shunt... det eneste du kan styre der, er temperaturen på returen til din kedel.
Hvis du skal styre temperaturen på din gulvarme, så skal du have lavet en blandesløjfe på den, hvis du ikke allerede har det? Dvs. pumpe med bypass og termostat osv?
Okay ... så bad du selv om den lange version

Vi har et anneks på huset. Det oprindelige hus og anneks var fra 1942. Den tidligere ejer vælger så, at rive huset ned og bygger et nyt, men beholder annekset med bad og fyrrum, da man når huset var færdigt, ville rive det ned og bygge nyt bad og fyrrum. I processen med opbygningen af huset, falder kloakken sammen og pludselig har man renoveret så meget, at man vælger at beholde annekset og renover det færdigt med nyt bad. Tilbage er så en tidslomme fra 1970 i et nyt hus fra 2008. Den tidligere ejer ville have lavet det færdigt, men pga. familie forøgelse, vælger de at sælge og bygge et helt nyt hus tættere på Ringsted. Derfor er oliefyret lovligt installeret, da det er installeret tilbage i 1970. At alt uden om fyrrummet er nyt, er jo ikke installationens skyld!!
Nå men det var den lange version. Som skrevet lidt længere oppe, så "styrer" jeg kun returvandet til kedlen via en kuglehane.
Gulvarmen er lavet korrekt med shunt pumpe, manifold, bypass og føler/ returtermostat. De tre strenge står fuldt åbent og temperaturen på gulvet, bliver styret via returtermostaten. Dette bliver bygget færdigt, men lige nu fattes "riget" penge.
Med det gamle anlæg, styrede vi temperaturen meget groft, ved at bruge kedel shunten på fyret. Vi kørte den gang med en fremløbstemperatur på ca. 40-45 gr. ved den hårdeste vinter. Kedel temperaturen var sat til 60 gr.
Da jeg ikke vil uden 45 gr. på mit pillefyr og heller ikke har muligheden for at grov justere anlægget via en kedel shunt, var min tanke at "styre" det via pumpe start/ stop temperaturen ind til jeg får sat telestater på. Selve blandesløjfen sidder nemlig i en krybe kælder og det er lidt besværligt at skulle der ned og regulere kontra at regulere på fyret.