Forfatter Emne: Søren's fyrrum  (Læst 51155 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline shans

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 64
  • Respekt optjent: +0/-0
Søren's fyrrum
« Dato: Jan 06, 2013, 00:12 »
Så er det vist min tid til at vise mit fyrrum frem.
Da vi i 2008 købte vores hus, føltes det lidt mærkeligt at købe et "nyt" hus fra 2004, som har et oliefyr der er fra samme år, som jeg er født...1970!?

Forklaringen er den, at det oprindelige hus og det anneks hvor bad og fyrrum ligger i, begge var fra 1942. I 2008, vælger det tildiger ejer, at rive huset ned og bygge et nyt hus. Annekset skulle efter færdiggørelsen af huset, rives ned og bygges op på ny.
Midt i bygge processen med huset, falder kloakken sammen og de bliver nød til at bryde badeværelset op og fikse problemet. Pludseligt har de renoveret så meget på badeværelset, at de vælger at renovere annekset færdigt, med fyrrummet som sidste del af den renovering. I mellem tiden fik de tidligere ejer familie forøgelse og huset bliver for småt, så de vælger at sælge.

Derfor står fyrrummet tilbage som en tidslomme fra 1970, hvor det sidst blev renoveret, da vi køber huset.

Her er et billede hvor man kan fornemme "stemningen" fra den gang.


Oliefyret fejlede i øvrigt intet til trods for det var 42 år gammelt! Ikke engang VVB'en var tæret. Med tiden er rendt fra olie og derfor valgte jeg at bruge efterlønnen og renovere rummet fra bunden af. 


Som det kan ses, er der bygget til og sikkert i 1970, hvor man samtidig har gjort badeværelset, som ligger på den anden side, større. Væggen var i så dårlig stand, at en op pudsning af murværket ikke ville blive godt, så der blev lagt gips på. Samtidig blev der lagt gulvarme i rummet og en nutidig isolering af gulvet.


Her ligger 10m2 gulv banket op og kørt i container i uge 30 hvor det var aller mest varmt...




Der er to ting jeg skal have lavet om til sommer jf. skorstensfejeren og som han sagde " Søren en dag hvor du absolut ikke ved hvad du skal lave....."  da ville han gerne have, at jeg bytter om på sikkerhedssæt og pumpe. Det samme sagde han ved røg røret, da jeg havde lavet en tanke torsk. Ved gips vægge, skal afstanden jo være minimum 30 cm fra kedel til væg. Det er der også. Dette gælder også røg røret!!! Den havde jeg lige overset i forbi farten. Så jeg skal have skåret gipsen væk og enten sætte en anden plade i eller lave en større roset.


I den forbindelse, skal jeg også have sat bøjningerne før det lige røg rør, da det er den "korrekte" placering af stabilisatoren  jf. K.W.

Grunden til at jeg har været nød til at bruge bøjningerne er, at jeg oprindeligt skulle have haft den "nye" selvrensende Scotte, som er noget højre end den gamle model. Men efterspørgselen, samt et teknisk problem vedr. magasinet hos deres underleverandør gjorde, at vi ikke kunne få den, da NBE var mega meget bagefter. I starten af Oktober, lykkes det NBE, at skaffe en gammel model som de havde fået retur fra en forhandler, der havde haft den stående som demo.

Når jeg har fået byttet rundt på pumpe og sikkerhedssæt, skal rørne isoleret





Dette er så mit fyrrum/ bryggers, som vi er blevet super glade for, da det nu fungere og lever op til standarten på resten af huset. 




« Senest Redigeret: Maj 16, 2013, 13:17 af shans »
Med venlig hilsen

Søren Schmidt Hansen

Scotte Black Star mini 10kW
V6.78
Opvarmer 134m2 i to plan
Forventet årsforbrug 3-3,5 ton

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Søren's fyrrum
« Svar #1 Dato: Jan 06, 2013, 12:57 »
Jesus christ. Du gør sgu da ingenting halvt!? Kæft det er flot lavet! Nøjjj! MISUNDELIG!
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline shans

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 64
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Søren's fyrrum
« Svar #2 Dato: Jan 06, 2013, 13:05 »
Takker Martin :)

Er også super glad for det, specielt nu bag efter. Men det var fisemig et stor arbejde  :P
Det eneste jeg ville ændre i dag, er farven på klinkerne. I resten af huset har vi lyse klinker og derfor valgte vi det samme til fyrrummet. Havde ikke lige tænkt aske og katte poter ikke er en god kombi med lyse fliser  ::)
« Senest Redigeret: Jan 06, 2013, 23:38 af shans »
Med venlig hilsen

Søren Schmidt Hansen

Scotte Black Star mini 10kW
V6.78
Opvarmer 134m2 i to plan
Forventet årsforbrug 3-3,5 ton

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Søren's fyrrum
« Svar #3 Dato: Jan 06, 2013, 13:21 »
Takker Martin :)

Er også super glad for det, specielt nu bag efter. Men det var fisemig et stor arbejde  :P
Det eneste jeg ville ændre i dag, er farven på klinkerne. I resten af huset har vi lyse klinker og derfor valgte vi det samme til fyrrummet. Havde ikke lige tænkt ase og katte poter ikke er en god combi med lyse fliser  ::)

Det går nok, så har konen også noget at lave derude :P
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Søren's fyrrum
« Svar #4 Dato: Jan 06, 2013, 15:05 »
Tillykke Med det!
Ser sgu flot ud!
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Søren's fyrrum
« Svar #5 Dato: Jan 06, 2013, 18:29 »
Kan kattene finde deres madskåle i det nye rum ;)
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline shans

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 64
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Søren's fyrrum
« Svar #6 Dato: Jan 07, 2013, 18:05 »
Tak tak, ja det går lige, men skal sgu heller ikke have flere nu........ jeg ved ikke hvor jeg skal stille evt. nye madskåle!! ;D
Med venlig hilsen

Søren Schmidt Hansen

Scotte Black Star mini 10kW
V6.78
Opvarmer 134m2 i to plan
Forventet årsforbrug 3-3,5 ton

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Søren's fyrrum
« Svar #7 Dato: Jan 07, 2013, 20:11 »
Tak tak, ja det går lige, men skal sgu heller ikke have flere nu........ jeg ved ikke hvor jeg skal stille evt. nye madskåle!! ;D

Du kunne evt. stille dem inde i askeskuffen, - der er masser af plads  ;D

Offline shans

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 64
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Søren's fyrrum
« Svar #8 Dato: Jan 07, 2013, 23:38 »
Tak tak, ja det går lige, men skal sgu heller ikke have flere nu........ jeg ved ikke hvor jeg skal stille evt. nye madskåle!! ;D

Du kunne evt. stille dem inde i askeskuffen, - der er masser af plads  ;D

Ja sådan en Scotte producere ikke meget aske på 14 dage med Greenwood piller!! ;)
(tror så slet ikke at de lyse fliser er noget hit, hvis kattene skal bruges som piberenser i kedlen ;)  )
« Senest Redigeret: Jan 07, 2013, 23:38 af shans »
Med venlig hilsen

Søren Schmidt Hansen

Scotte Black Star mini 10kW
V6.78
Opvarmer 134m2 i to plan
Forventet årsforbrug 3-3,5 ton

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Søren's fyrrum
« Svar #9 Dato: Jul 26, 2013, 08:37 »
Hej Søren

Jeg er lidt nysgerrig... Ser du har instal. et Scotte Mini pillefyr. Selv påtænker jeg at få mig et sådan fyr. Tillad mig derfor at spørge. Måske du vil have den venlighed og øse lidt af dine erfaringer - har du været tilfreds med fyret ? Ja alle andre med Scotte Mini er bestemt også velkommen med deres bidrag - ros og evt. ris.

Vh. Frank 

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Søren's fyrrum
« Svar #10 Dato: Jul 26, 2013, 16:48 »
Hej Frank,

Jeg har lavet en "lille" grundlæggen vejledning (med god hjælp fra andre "pillemisbrugere"  ;) )
Den kan måske give dig et par fif  ;)

Link http://mhes.dk/Grundlæggende%20information%20om%20NBE%20brændere.pdf


Hilsen
Michael

Hej Søren

Jeg er lidt nysgerrig... Ser du har instal. et Scotte Mini pillefyr. Selv påtænker jeg at få mig et sådan fyr. Tillad mig derfor at spørge. Måske du vil have den venlighed og øse lidt af dine erfaringer - har du været tilfreds med fyret ? Ja alle andre med Scotte Mini er bestemt også velkommen med deres bidrag - ros og evt. ris.

Vh. Frank
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Søren's fyrrum
« Svar #11 Dato: Jul 26, 2013, 19:42 »
Mange tak Michael (MHES) for din vejledning. Nu har jeg så fået læst den igennem et par gange - simpelhen Super og let forståelig forklaringer, der har givet mig svar på mange af de spørgsmål som jeg har tumlet lidt med. For mig er status bestemt ikke længerer raketvidenskab - så 5 ud af 5 mulige stjerner til dig herfra - det blev så til 5 smiley i stedet for :) :) :) :) :)

/Frank

PS.

Forresten i afsnittet om sommerfyring atså kun på varmtvandsbeholderen. Istedet for at etab. føler forbindelse mellem pillefyr og varmtvandsbeholder. Så kan man lidt lav teknologisk set vel blot lukke for samtlige radiatorer og lade vandet cirkulerer rund som vanligt. Tænker det er vel min. varmetab på velisoleret (40 lm) varmtvandrør.

PPS.

Nu håber jeg bestemt ikke jeg får spamet Søren´s tråd unøddigt (håber han bære over med mig). Så måske jeg bør henvise til min egen tråd  ;)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Søren's fyrrum
« Svar #12 Dato: Jul 27, 2013, 15:50 »
Hej Frank,

Jo, det kan man da godt gøre, men.....
Hvis du lukker alle radiatortermostaterne, har de det med "at gro fast" og så skal du slås med det til vinter/efterår.
Desuden gør føleren i VVB'en det at fyret starter og stopper efter VVB'ens behov, endda med en indstillelig hysterese (forskel mellem stop og start temperatur).
Det giver den absolut største besparelse  ;)

Hilsen
Michael

Ps. Tak for smileys  ;)
Det luner i denne tid (sidder i 35oC i Ungarn, er på herretur med min søn til formel 1)

Mange tak Michael (MHES) for din vejledning. Nu har jeg så fået læst den igennem et par gange - simpelhen Super og let forståelig forklaringer, der har givet mig svar på mange af de spørgsmål som jeg har tumlet lidt med. For mig er status bestemt ikke længerer raketvidenskab - så 5 ud af 5 mulige stjerner til dig herfra - det blev så til 5 smiley i stedet for :) :) :) :) :)

/Frank

PS.

Forresten i afsnittet om sommerfyring atså kun på varmtvandsbeholderen. Istedet for at etab. føler forbindelse mellem pillefyr og varmtvandsbeholder. Så kan man lidt lav teknologisk set vel blot lukke for samtlige radiatorer og lade vandet cirkulerer rund som vanligt. Tænker det er vel min. varmetab på velisoleret (40 lm) varmtvandrør.

PPS.

Nu håber jeg bestemt ikke jeg får spamet Søren´s tråd unøddigt (håber han bære over med mig). Så måske jeg bør henvise til min egen tråd  ;)
« Senest Redigeret: Jul 27, 2013, 15:52 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Søren's fyrrum
« Svar #13 Dato: Jul 27, 2013, 17:59 »
He he... nu er misundelse vist en grim ting - såå... men skal jeg være ærlig, er det bestemt ikke vejret i Ungarn jeg pt. kan være misundelig over.  ;) Næ nej... (og et lille øv) til gengæld er jeg lidt vild med motorsport... ;D

/Frank   

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Søren's fyrrum
« Svar #14 Dato: Jul 27, 2013, 20:50 »
Hej Frank,

Så lad mig gnide lidt salt i såret....  ;)
...det er altså fedt at opleve "online"  ;)

...godt nok off-topic, men sandt  ;)

Hilsen
Michael

He he... nu er misundelse vist en grim ting - såå... men skal jeg være ærlig, er det bestemt ikke vejret i Ungarn jeg pt. kan være misundelig over.  ;) Næ nej... (og et lille øv) til gengæld er jeg lidt vild med motorsport... ;D

/Frank
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html