Forfatter Emne: Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?  (Læst 15525 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

chris13

  • Gæst
Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?
« Dato: Jan 08, 2013, 22:20 »
Hej allesammen.
Her til aften da jeg skulle rense vores gamle stokerfyr begyndte det at sprøjte ud med en lille bitte stråle vand fra brændkammeret, så det er desværre brændt igennem/tæret op.
Fyret er et ret gammelt et, vist nok noget som hedder universal stokeren, så det kan ikke betale sig lave, så det skal udskiftes med et nyt.

Jeg har kigge lidt på Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel, hvilket kan I anbefale ?
Min skorstensfejer kendte begge og sagde at han ikke havde hørt om eller set specielle problemer og hna vil vise mig et Scotte 10 kW i morgen.

mvh

Christian

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?
« Svar #1 Dato: Jan 09, 2013, 07:07 »
Hej Christian,

Det er måske ikke så ovverraskende, men her på dette forum vil du nok blive anbefalet en Scotte  ;)

Anyway, det er det absolut mest solgte fyr af de to, og dermed det fyr der har mest "erfaring".
Derudover er det meget driftsikkert og har en særdeles høj virkningsgrad.

Hvis du sørger for at installationen er efter anvisningerne og indstillingen bliver gjort korrekt, vil du have et driftøkonomisk og velfyngerende fyr i mange år, med en Scotte  ;)

Jeg går udfra at du ved at 10 kW er nok til dit hus.

Hilsen
Michael


Hej allesammen.
Her til aften da jeg skulle rense vores gamle stokerfyr begyndte det at sprøjte ud med en lille bitte stråle vand fra brændkammeret, så det er desværre brændt igennem/tæret op.
Fyret er et ret gammelt et, vist nok noget som hedder universal stokeren, så det kan ikke betale sig lave, så det skal udskiftes med et nyt.

Jeg har kigge lidt på Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel, hvilket kan I anbefale ?
Min skorstensfejer kendte begge og sagde at han ikke havde hørt om eller set specielle problemer og hna vil vise mig et Scotte 10 kW i morgen.

mvh

Christian
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

chris13

  • Gæst
Sv: Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?
« Svar #2 Dato: Jan 09, 2013, 07:18 »
Hej Michael.
Jeg hælder også til Scotte, også udfra det min skorstensfejer fortalte mig i går aftes da jeg ringede til ham (Jeg hjælper ham med computerrelaterede ting, han hjælper mig med ting som brænder).
Jeg regner bestemt med at få en VVS mand til at montere det, det vil jeg ikke selv bøvle med.
Nogen som kan anbefale en kompetent VVS mand i Randers området ?
Hvordan med indstilling/indkøring, kan man regne med at VVS manden ved sådan noget eller er det herinde man finder hjælpe ?
Jeg ved godt at anlægget endelig ikke må være for stort og selv om vores knap 200 kvm hus ikke er specielt godt isoleret så tror jeg at et 10 kW er passende.
Mvh
Christian

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?
« Svar #3 Dato: Jan 09, 2013, 08:08 »
Hej Michael.
Jeg hælder også til Scotte, også udfra det min skorstensfejer fortalte mig i går aftes da jeg ringede til ham (Jeg hjælper ham med computerrelaterede ting, han hjælper mig med ting som brænder).
Jeg regner bestemt med at få en VVS mand til at montere det, det vil jeg ikke selv bøvle med.
Nogen som kan anbefale en kompetent VVS mand i Randers området ?
Hvordan med indstilling/indkøring, kan man regne med at VVS manden ved sådan noget eller er det herinde man finder hjælpe ?
Jeg ved godt at anlægget endelig ikke må være for stort og selv om vores knap 200 kvm hus ikke er specielt godt isoleret så tror jeg at et 10 kW er passende.
Mvh
Christian
mojn
Ligesom dig for snart 2 år siden fik anbefalet en scotte af en familie som har en fuldautomatisk pille fyr.
Jeg fik at vide at der var lidt mere arbejde i det end den fuldautomatiske og prisen for hele set up kontra besparelse var fornuftig.
På det tidspunkt vidste jeg intet om pillefyr eller for den sags skyld denne forum eller noget.
Jeg kontaktet Dansk VVS center og fik en lokal VVS mand, som desuden henviste mig til min lokale pille mand, til at montere fyret.

Det er den bedste investering jeg har gjort i mit korte husejer liv.
Min VVS kender så en del til pillefyr, det er ret så vigtigt, men han hjalp ikke med fin indstilling. Det har jeg erfaret at tag tid.
Men ved hjælp af folkens herinde har jeg sgu efterhånden fået så meget styr på det at det optima besøg jeg skulle have, har jeg ikke gidet at bruge mere tid på.
Jeg har fået sådan ret godt styr på det.
Men som MHES siger, jeg havde også en der monteret tingene som de skulle, derfor har jeg ikke haft funktionalitets problemer andet end dem jeg selv skabte :D



En ting du skal være obs på, hvis og når du få pillefyr er din skorstens størrelse, især hvis du får den med selvrens.
Jeg var lidt for længe om at stålfore vores skorsten, 6 måneder. Jeg fik altså løbesod indvendig i huset da min skorsten var for stor og kold. Men mon ikke din er ok da du jo har haft en stoker før?


nåjo, glemte lige at sige; hele skidtet inkl. skorstens forring er nu betalt! og en lille bitte sjat penge er endda i min lomme ;)
« Senest Redigeret: Jan 09, 2013, 08:10 af Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?
« Svar #4 Dato: Jan 09, 2013, 08:23 »
Hej Michael.
Jeg hælder også til Scotte, også udfra det min skorstensfejer fortalte mig i går aftes da jeg ringede til ham (Jeg hjælper ham med computerrelaterede ting, han hjælper mig med ting som brænder).
Jeg regner bestemt med at få en VVS mand til at montere det, det vil jeg ikke selv bøvle med.
Nogen som kan anbefale en kompetent VVS mand i Randers området ?
Hvordan med indstilling/indkøring, kan man regne med at VVS manden ved sådan noget eller er det herinde man finder hjælpe ?
Jeg ved godt at anlægget endelig ikke må være for stort og selv om vores knap 200 kvm hus ikke er specielt godt isoleret så tror jeg at et 10 kW er passende.
Mvh
Christian

Hej Christian, - hvis du beslutter dig for en Scotte - så har jeg faktisk en montør der kører oppe i dit område hele næste uge (Imellem Randers & Viborg). - Han kan godt presse en ekstra montering ind :)

chris13

  • Gæst
Sv: Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?
« Svar #5 Dato: Jan 09, 2013, 08:56 »
Hej Levi.
Det lyder godt, men jeg skal jo have anlægget først :-)
Hvad kan man cirka regne med sådan en montering vil koste ?
Kan du ikke sende en PB med lidt tilbud på det anlæg med en Scotte 10 kW sammenbygget med en BS1016 kedel ?
Så kan jeg sammen ligne lidt med de andre tilbud jeg har set.
mvh
Christian

chris13

  • Gæst
Sv: Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?
« Svar #6 Dato: Jan 09, 2013, 09:01 »
Hej Max.
Det sidste først, skorstensfejeren menet bestemt ikke det skulle være noget problem med den Scotte 10kW, selv om det er en gammel muret skorsten.
Jeg så at Bauhaus i denne uge har et Scotte 10kW under et andet navn, Admiral til 21.499,-, men det er vist en lidt ældre model uden selvrens.
Jeg venter på svar fra nogle mails og så vil jeg se hvad det ender med.
Mvh
Christian

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?
« Svar #7 Dato: Jan 09, 2013, 10:09 »
Hej Levi.
Det lyder godt, men jeg skal jo have anlægget først :-)
Hvad kan man cirka regne med sådan en montering vil koste ?
Kan du ikke sende en PB med lidt tilbud på det anlæg med en Scotte 10 kW sammenbygget med en BS1016 kedel ?
Så kan jeg sammen ligne lidt med de andre tilbud jeg har set.
mvh
Christian

Hej Christian, - det er nemmere du ringer til mig - så kan vi lige gennemgå det hele sammen.

Tlf - 58856000

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?
« Svar #8 Dato: Jan 11, 2013, 17:08 »
Hej Christian
Jeg kan kun anbefale Levi på det varmeste. Og så mener jeg det er guld værd, at du bruger en vvser han anbefaler. Synes efterhånden vi har set så meget lort lavet af proffe vvsere, det er hovedrystende. Jeg siger ikke hermed at alle er sådan.

Èn ting kan du regne med, er der noget der ikke funger efter hensigten, blir det fikset, længere er den ikke. Søren kan ikke fordrage utilfredse kunder.  ;)
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

chris13

  • Gæst
Sv: Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?
« Svar #9 Dato: Jan 14, 2013, 07:56 »
Hej Christian
Jeg kan kun anbefale Levi på det varmeste. Og så mener jeg det er guld værd, at du bruger en vvser han anbefaler. Synes efterhånden vi har set så meget lort lavet af proffe vvsere, det er hovedrystende. Jeg siger ikke hermed at alle er sådan.

Èn ting kan du regne med, er der noget der ikke funger efter hensigten, blir det fikset, længere er den ikke. Søren kan ikke fordrage utilfredse kunder.  ;)
Jeg kan så afsløre at det endte med en Scotte 16 kW sammenbygget med BS1016 og magasin og det er købt hos Søren i fredags.
Fragtmanden ringede her til morgen at han har leveret det og jeg fik det gamle ud i går.
Sådan en Tasso støbejernskedel er jo lidt tung så den måtte have lidt vold for at komme ud.....:
Væltet ned på en palle, derefter over på en løftevogn og så ud af fyrrummet,
og så trukket væk ved med hjælp fra min hjælpers Audi Quattro, traktoren kunne ikke starte :-)
Så den er vist produkthandlerens :-)
Så onsdag kommer Sørens mand og installerer den :-)

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?
« Svar #10 Dato: Jan 14, 2013, 08:30 »
tillykke med det.
Det er noget af det bedste investering du har gjort dig dér ;)
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

chris13

  • Gæst
Sv: Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?
« Svar #11 Dato: Jan 14, 2013, 11:27 »
Tak, jeg er også sikker på at det bliver godt :-)
Og jeg er ikke i tvivl om at vi også sparer piller.

Offline kalvetaa

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 93
  • Respekt optjent: +2/-1
  • En hund som har lopper, keder sig aldrig
Sv: Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?
« Svar #12 Dato: Feb 26, 2013, 10:41 »
Er anlægget så kommet op og køre nu ?
Mvh Brian


Opvarmer ca. 135 m2 i 2 plan.
Scotte 10 KW, Black Star Opop20
v 7.046 , Årsforbrug ca. 4 ton.

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?
« Svar #13 Dato: Feb 26, 2013, 11:07 »
Er anlægget så kommet op og køre nu ?

Ja det kører  ;)
« Senest Redigeret: Feb 26, 2013, 11:07 af levi »

Offline Christian_IA

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 225
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?
« Svar #14 Dato: Feb 27, 2013, 07:30 »
Er anlægget så kommet op og køre nu ?
Åh ja :-)
Det kører rigtigt godt, der er selvfølgelig mulighed for lidt finjustering men jeg lærer det stille og roligt.
Der er en synlig besparelse i piller og en meget stor besparelse i tid som bruges på rensning.
--
Christian
Scotte 16 kW på BS20 semirens kedel
Nu med StokerKontrol online:
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=christian_ia
http://www.424.dk/pillefyr/