Forfatter Emne: brænderrist  (Læst 12779 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Autocreme

• Gæst
brænderrist
« Dato: Jan 16, 2013, 01:16 »
Har lige et spørgsmål da jeg er blevet i tvivl om mit anlæg er leveret med den rigtige rist efter jeg kiggede på sanistaal.dk under reservedele til woody. Kan jeg se min (se foto) rist står som en 16-24kw ? hvilken en er standard til woody blackstar mini bs20 ? 10kw
« Senest Redigeret: Jan 16, 2013, 01:35 af Autocreme »

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
Sv: brænderrist
« Svar #1 Dato: Jan 16, 2013, 05:54 »
10 og 20kw har forskellig mål, så hvis den passer deri er den sikkert god nok. Hvis det da er en 10kw du har fået?
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Autocreme

• Gæst
« Svar #2 Dato: Jan 16, 2013, 10:57 »
tak for svar jo jo den passer skam deri og det er 10kw jeg har fået men blev bare lidt i tvivl om det var det rigtige.

Offline Flammen

• Prof
  • Respekt optjent: +0/-2
« Svar #3 Dato: Jan 16, 2013, 17:17 »
jeg var ude og hjælpe en ny bruger i weekenden med en helt ny BS mini 10kw. den havde også denne rist, hvilket forvirrede mig. min 10kw er kun 2½mdr ældre, og den var med den gamle rist.
bemærkede også at fotosensoren er flyttet til venstre side på brænderen, så den er meget lettere at komme til på mini anlægene

Offline Perminator

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
« Svar #4 Dato: Jan 16, 2013, 18:34 »
jeg var ude og hjælpe en ny bruger i weekenden med en helt ny BS mini 10kw. den havde også denne rist, hvilket forvirrede mig. min 10kw er kun 2½mdr ældre, og den var med den gamle rist.
bemærkede også at fotosensoren er flyttet til venstre side på brænderen, så den er meget lettere at komme til på mini anlægene
Jeg har også den på billedet viste nye type rist, og fotocellen er på venstre side, set fra blæsersiden. Anlægget er sat op i december.
Ved opstartsbesøg i går fiK jeg at vide at den nye rist erfaringsvis havde sværere ved at holde sig ren for askekager end den traditionelle.
så overvejer at skifte herd eller montere kompressorens.
Egentlig burde NBE evaluere ordentligt på deres "udvikling"  af herden. Jeg synes ikke det er rimeligt at jeg selv skal købe en ældre type herd.
Det skal lige bemærkes at justering og flamme var perfekt, og der anvendes DLG-piller, som er af god kvalitet.
Perminator
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html

Offline kimhp65

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +1/-0
« Svar #5 Dato: Jan 16, 2013, 18:40 »
Den rist du har fået er evalueret ganske længe af en hel del brugere, mig selv inklusive. Siden jeg fik eksperimentalristen sidste vinter har jeg ikke kørt med andet. Den er en smule sværere at holde ren, men den kan godt justeres så der ikke opstår ret store askekager.
Det skal siges at jeg har kompressorens på, det eneste der skal til for at få blæst heruden ren er at lade den puste hårdt et par sekunder mere end normalt.
« Senest Redigeret: Jan 16, 2013, 18:41 af kimhp65 »
Scotte 16 kw. 1016 BlackStar kedel. Kompressorrens. v13 Styring.
160 m2 som opvarmes til 23 gr.
Forventet forbrug 7.000 kg

Offline NK

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +7/-0
« Svar #6 Dato: Jan 16, 2013, 19:16 »
Den rist du har fået er evalueret ganske længe af en hel del brugere, mig selv inklusive. Siden jeg fik eksperimentalristen sidste vinter har jeg ikke kørt med andet. Den er en smule sværere at holde ren, men den kan godt justeres så der ikke opstår ret store askekager.
Det skal siges at jeg har kompressorens på, det eneste der skal til for at få blæst heruden ren er at lade den puste hårdt et par sekunder mere end normalt.
Hej Kim
Jeg var også med på de tester, og må indrømme at selv om jeg har haft en udmærket forbrænding med test ristene, så især i vinter perioder har jeg meget svært ved at holde de riste rene. Jeg fik 2 den ene havde en lidt bøjet vinger og den anden bare lige og lidt større huller.
Jeg prøvede sidste uge at går tilbage til den gamle og siden har jeg kun stoppet 1x modsat de test rists hvor det var stop hver anden dag :-/

Jeg skal prøve at bruge test riste, som minder lidt om autocreme's om sommeren for at se om de er bedre dér. Men i disse tider er jeg tilbage til den oprindelige ældre rist. Den holder sig altså bedre rent for mig. Har desuden ikke komp. rens.
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.723 - Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6 tons pr. år

Offline Perminator

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
« Svar #7 Dato: Jan 16, 2013, 19:54 »

Jeg skal prøve at bruge test riste, som minder lidt om autocreme's om sommeren for at se om de er bedre dér. Men i disse tider er jeg tilbage til den oprindelige ældre rist. Den holder sig altså bedre rent for mig. Har desuden ikke komp. rens.
[/quote]

Tja - så det der ligner en test-rist har jeg fået leveret som standard.
Hvis man nu ser bort fra tests og nørderi, er det så en OK politik fra NBEs side.
Jeg mener nej.
jeg vil skrive til dem og bede dem sende mig den traditionelle rist. om de vil have den nuværende retur er op til dem. Efter en sandblæsning kan den sagtens leveres ud igen på ny. Hvis de mener at den har en fornuftig anvendelse om sommeren vil jeg måske købe den til en brugt-pris.
Vh Perminator
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html

Offline NK

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #8 Dato: Jan 16, 2013, 20:11 »

Citat fra: Max

Tja - så det der ligner en test-rist har jeg fået leveret som standard.
Hvis man nu ser bort fra tests og nørderi, er det så en OK politik fra NBEs side.
Jeg mener nej.
jeg vil skrive til dem og bede dem sende mig den traditionelle rist. om de vil have den nuværende retur er op til dem. Efter en sandblæsning kan den sagtens leveres ud igen på ny. Hvis de mener at den har en fornuftig anvendelse om sommeren vil jeg måske købe den til en brugt-pris.
Vh Perminator
ok rolig nu, jeg sagde blot det ligner.
Jeg aner overhovedet ikke om det rent faktisk er dem eller der er lidt forskel.

Nu kan jeg ikke huske hvor længe du har haft fyret, men det tog mig lang tid at få styr på forbrændingen. Jeg kan huske at jeg synes det var vildt godt de test riste i starten, da jeg havde en del problemer med den oprindelige. Nu er det lidt omvendt, men jeg har også lært lidt siden. Det bilder jeg mig ind  ^-^
« Senest Redigeret: Jan 16, 2013, 20:12 af Max »

Offline pillefinger

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +4/-1
« Svar #9 Dato: Jan 16, 2013, 20:18 »
Har i et billede af den type rist i mener er god og evt tips og trick fra jeres erfaringer med at holde den ren.
Er det askekager i har haft problemer med???

Mvh Torben
Med venlig hilsen
Torben
10 kw scotte på BAXI MB SOLO. V7  - Trækstabilisator.
175 kvm + 40 kvm værksted
https://stokercloud.dk/v3/#/V7sport/main-page
Version 7.0680

Offline NK

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #10 Dato: Jan 16, 2013, 20:23 »
Har i et billede af den type rist i mener er god og evt tips og trick fra jeres erfaringer med at holde den ren.
Er det askekager i har haft problemer med???

Mvh Torben
Du kan se min gamle, som jeg er vendt tilbage til, og én af de test rists jeg fik her:
http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=2645.msg19877#msg19877

jeg havde problemer med askekager ja, på test ristene. Det gælder om at lære at finjustere på blæsparameter og renseblæs parameter.
For meget luft giver for høj temp på risten, og brænder aske til slagger. For lidt luft, ubrændte piller.

På test rist skulle jeg skrue meget op for luft, og det duede bare ikke for mig.

Offline pillefinger

• Top of the pop
« Svar #11 Dato: Jan 16, 2013, 20:38 »
Ja det er lige det, syntes mine flammer og aske var fine men det gav "kager".

Har prøvet forskelligt bla. 0 i renstid og sætte den op i afvejning jvf. nbe fejlfinding.
Det har ikke hjulpet, prøver nu at stille den op i komprens tid.
Blev jo nysgerrig da i nævnte en gammel type rist, kunne være interessant at prøve.
Måske det er den type jeg har at ligge, det skal undersøges.

Mvh Torben
Med venlig hilsen
Torben
Version 7.0680

Offline NK

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #12 Dato: Jan 16, 2013, 20:42 »
altså, de type riste hvor de er lidt større end den gamle, prøv at lege med renseblæs indstillinger. Hæv dem med 5-10% indtil du synes du rammer noget rigtigt. Være opmærksom på tids faktoren. Her tænker jeg på hvis du forlænger rense blæs tiden betydlig, så kan jo godt på langt sigt danne askekage slagger.

Jeg vil ikke mene når du har en fin forbrænding at du skal pille ved din blæse tal. Leg lidt med renseblæs paramter.

Offline pillefinger

• Top of the pop
« Svar #13 Dato: Jan 16, 2013, 20:56 »
Er ikke helt med " de riste der er lidt større end de gamle"?

Jeg har læst at blæserrens kan give kager hvis den står for højt eller for lang tid, derfor har jeg stillet den til 0 i renstid.

Det bliver interessant at tjekke den imorgen...
Med venlig hilsen
Torben
Version 7.0680

Offline NK

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #14 Dato: Jan 16, 2013, 21:10 »

Er ikke helt med " de riste der er lidt større end de gamle"?
beklager lidt forvirring. Mener blot de test rist som jeg har, hvilke åbenbart ligner jeres lidt, er større end den gamle jeg fik med da jeg fik installeret fyret. (kig evt. på min billeder her http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=2645.msg19877#msg19877)
Så lidt større rist= mine test rist
lidt mindre= oprindelige rist som holder sig bedre rent.

Jeg har læst at blæserrens kan give kager hvis den står for højt eller for lang tid, derfor har jeg stillet den til 0 i renstid.
Det giver kager hvis indstillingerne ikke er rigtige. Jeg tror desværre at med de riste du har, at rense tid på 0 ikke vil virke.

Det bliver interessant at tjekke den imorgen...
ja, endelige tjek det og hvis det ikke virker er der jo kun en vej at gå ;)