Hej Ole,
Lad mig lige korrigere et par faktuelle fejl

Hvor meget brænderen skal geare op/ned med og uden shunt er nøjagtigt det samme

...det er jo forbruget i installationen der bestemmer effektbehovet fra fyret, og ikke returtemperaturen.
Du har ret i at returtemperatuen svinger mere uden shunt end med shunt, til gengæld svinger flowet gennem kedlen mere med en shunt, så temperatur diff x flow bliver det samme.
Effekt behovet er netop bestemt af temperatur diff x flow, så effektbehovet bliver altså det samme

Der spares altså ingen træpiller ved at køre med en shunt, der bruges højest lidt
mere stræm til pumpen, hvis det er en af de automatisk regulerende.
Fidusen ved shunten er udelukkende at undgå kondensering i kedlen med deraf følgende tæring.
...og du har helt ret i at det mest relaterer sig til pladejerns kedler

Din Multi22 har altså også en PI-regulator, ellers ville den ikke kunne regulere

...det er meget muligt at du ikke kan justere på parametrene, men reguleringen er der altså

...med mindre det er en ON/OFF brænder.
Hilsen
Michael
Hej Dennis
Jeg mener grundlæggende at shunt er noget opreklameret, sålænge der IKKE er kondens i kedlen. Men det stiller voldsomme krav til pi reguleringen, altså den skal jo kunne klare at få gearet op og efterfølgende ned igen, når der kommer en stang kold vand med jævne mellemrum, alt afhængig af systemets opbygning. Hvis f.eks vvb sidder tæt på fyret, og den er med ubegrænset gennemløb, vil den også virke som en shunt.
Du får nok aldrig en helt jævn kurve uden shunt, men har det nogen betydning sålænge fyret kører og kan følge med. Det er da muligt at der kan spares 1-200 kg på årsplan med shunt, ja og hva så. Ja ja jeg er klar til slag over nakken nu.

Jeg kan fortælle at mit anlæg kører uden shunt, og heller ingen pi regulering. Synes det holder sig utrolig stabilt i ydelsen, selvfølgelig kan det ses når der er stort forbrug fra vvb. Kedlen er dog af støbejern, det gør selvfølgelig lidt, at der i teorien er lidt mere jern at buffe i, men jeg tror ikke det gør den store forskel, da den ikke vejer stort mere end en pladejerns-kedel.
I kan jo også bare vælge at montere den shunt nede ved Helge, så du kan sove roligt om natten, og ikke tænke på ujævne kurver. 
PS: Fik i løst problemet med doseringen?