Forfatter Emne: 6 eller 8 mm piller?  (Læst 13187 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Bjarne Sørensen

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
6 eller 8 mm piller?
« Dato: Feb 11, 2013, 10:27 »
Nu har jeg kørt med mit nye pillefyr - Black Star 16 kW - i 5 uger, og jeg er langt fra imponeret!!! Jeg blev anbefalet 6 mm piller, men har de samme problemer som mange andre - mange ubrændte piller, slagger på hærd, ophobning af ubrændte piller på hærd m.m.
Nu har jeg så lånt 100 kg 8 mm pilller med et væsentlig bedre forbrændings resultat, næsten perfekt.
Jeg kan se ud fra udvejningerne at mange kører med 8 mm piller, men er der nogen der har erfaringer med 6 mm piller kontra 8 mm piller - eller er det udelukkende pillernes kvalitet???

Offline Hugo

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +7/-3
  • Woody-skotte 10Kw ,Opop kedel 20
Sv: 6 eller 8 mm piller?
« Svar #1 Dato: Feb 11, 2013, 10:48 »
Nu har jeg kørt med mit nye pillefyr - Black Star 16 kW - i 5 uger, og jeg er langt fra imponeret!!! Jeg blev anbefalet 6 mm piller, men har de samme problemer som mange andre - mange ubrændte piller, slagger på hærd, ophobning af ubrændte piller på hærd m.m.
Nu har jeg så lånt 100 kg 8 mm pilller med et væsentlig bedre forbrændings resultat, næsten perfekt.
Jeg kan se ud fra udvejningerne at mange kører med 8 mm piller, men er der nogen der har erfaringer med 6 mm piller kontra 8 mm piller - eller er det udelukkende pillernes kvalitet???

Velkommen til  :)

De 6mm piller er efter min mening alt for små og ryger nemt ud over herden, de fleste bruger 8mm træpiller.... Husk at rensblæs også kan blæse pillene ud i askeskuffen, din renseblæs skal ca stå 1,5 x højre end din 100 % blæs gør  ;)

hugo

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #2 Dato: Feb 11, 2013, 11:24 »
Jeg tror at pille kvaliteten har en del at sige. Jeg syntes overvejende at have hørt at 8mm klarer sig bedst i NBE brænderne.
10KW brænderen er kortere og kan måske have problemer med at de triller af, men jeg har kørt 3T 6mm uden problemer, pillerne kom fra sydjysk stoker. Det er dog et par år siden.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Christian_IA

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-0
« Svar #3 Dato: Feb 11, 2013, 12:20 »
Har du droppet de 6 mm piller ?
Jeg har også et Scotte 16 kW, omkring 1 mdr gammelt.
Jeg fyrer også med 6 mm (DLG / 15kg sække), jeg havde en del tilovers da det gamle fyr døde og det var derfor hvad jeg havde (og kunne skaffe til en god pris).
Jeg synes de har en tendens til at pakke sig sammen på herden så brænderen ikke rigtigt kan lave en god lang flamme, er det det samme du har oplevet ?
De kommer ikke rigtigt ud over kanten med tiden.
Jeg vil prøve at tage et billede i aften.
Jeg rensede det hele her i weekenden, også herden og havde den ude.
For en god ordens skyld, den skal sidde med hullerne indad ikke ? Så det glatte stykke uden huller er yderst, væk fra sneglen ?
Nogle gode råd til hvad jeg skal prøve ?
--
Christian
Scotte 16 kW på BS20 semirens kedel
Nu med StokerKontrol online:
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=christian_ia
http://www.424.dk/pillefyr/

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #4 Dato: Feb 11, 2013, 12:49 »
På herden er der et styk laskeplade på svejst for uden . Den skal være inde for buk kanten yderst på brændehovedet.
Jeg har også haft lidt 6mm i som en nød løsning men de kørte ustabilt i sneglen.
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline kalvetaa

• Guru
  • Respekt optjent: +2/-1
  • En hund som har lopper, keder sig aldrig
« Svar #5 Dato: Feb 11, 2013, 13:07 »
Har kørt med både 6 og 8 mm. og begge dele fungerer lige godt her...
Kan godt følge Hugos teori om blæserrens.. 6 mm pillen blæser jo lettere omkuld..

Mht. til at være ny ejer af et fyr.. Så er det altså de tre T'ers grundlov der hersker .. "Ting Tager Tid" ..
og der er mange faktorer der gør sig gældende for at alt kører perfekt... Held og lykke ..

Hilsen

Brian
Mvh Brian

Opvarmer ca. 135 m2 i 2 plan.
Scotte 10 KW, Black Star Opop20
v 7.046 , Årsforbrug ca. 4 ton.

Offline herden

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +7/-1
  • alt er et spørgsmål om valg og konsekvenser
« Svar #6 Dato: Feb 11, 2013, 13:33 »
hejsa kører med 6 mm ligenu og har ingen problemer (dog) har jeg en svag anelse om at den externe snegl ikke dosere lige ens
hele tiden med de 6mm piller. hvordan jeg lige tester det præcist ved jeg ikke men går med en tanke om at putte
et elektrikerrør indeni sneglen. har læst det et andet sted at det skulle give en mere præcis dosering....men om det
passer ved jeg ikke. nogen som har erfaring med det.

mvh jønne
scotte 10 kw. med sommerrist. kedel passat D14P
styring V10 (10.0522)
trækstabilisator
husareal. 116 kwm i et plan anno 1979
opvarmet værksted 45 kwm
forbrug ca.4.5 tons
isolering. fornuftig med kan forbedres på loft.
nu 200 mm rockwool

Offline nekkos

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-0
    • OokayY
« Svar #7 Dato: Feb 11, 2013, 16:33 »
Ja, Da mit scotte var 3 uger gammel, købte jeg 200 kilo 6mm piller. Det kørte fyret ikke godt på. Uforbrændte piller, ophobning, sod. Det duede slet slet ikke.
Jeg skiftede igen til 8 mm, og skraks kørte det bedre.

MEN, når nu kalvetaa skrive TTT, så passer det. Det tog mig 2 måneder før mit pillefyr kørte, så jeg var meget tilfreds med det.
Jeg vil næsten vove den påstand, at jeg nu ville kunne få mit fyr til at køre godt på 6mm piller. Jeg har nu ikke tænkt mig at prøve, da jeg har fundet den pilletype der virker for mig.
Scottte / blackstar 16 KW. ver 6.73
Kompressorrens
Trækstabilisator
110 Liter varmtvandsbeholder, vølund
245 m2