Forfatter Emne: Regner jeg rigtigt?  (Læst 16698 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kalvetaa

• Guru
  • Respekt optjent: +2/-1
  • En hund som har lopper, keder sig aldrig
Sv: Regner jeg rigtigt?
« Svar #15 Dato: Feb 17, 2013, 11:13 »
tjent hjem på ca 4 år er også mit bud  ;)
Mvh Brian

Opvarmer ca. 135 m2 i 2 plan.
Scotte 10 KW, Black Star Opop20
v 7.046 , Årsforbrug ca. 4 ton.

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
« Svar #16 Dato: Feb 17, 2013, 13:47 »
Hej
Njaa 4 år tror jeg ikke på.

Vi kan jo gætte og gætte til vi blir rigtig gamle, men hvis vi skal give dotper et kvalificeret bud. Må vi jo have tal der er mere præcise, et dagsforbrug pt på 40-60 kg, er jo en smule diffust mildt sagt.

Så dotper, vil du have et godt bud på forrentningen i et nyt anlæg, så smid nogle præcise forbrugs-tal ind.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #17 Dato: Feb 17, 2013, 13:53 »
Helt enig  ;)

Investeringer i den størrelsesorden skal man ikke basere på gæt, når man nu rimeligt simpelt kan få reelle data at beregne på  ;)
Giv os et uge-forbrug i GJ, kJ, kWh eller hvad din energimåler nu logger, fortæl hvilken uge det gælder for samt hvor frit dit hus ligger (lidt med vinden at gøre).
Så skal du få et kvalificeret "gæt" på en størrelse af anlægget, og årsforbruget  ;)

Hilsen
Michael

Hej
Njaa 4 år tror jeg ikke på.

Vi kan jo gætte og gætte til vi blir rigtig gamle, men hvis vi skal give dotper et kvalificeret bud. Må vi jo have tal der er mere præcise, et dagsforbrug pt på 40-60 kg, er jo en smule diffust mildt sagt.

Så dotper, vil du have et godt bud på forrentningen i et nyt anlæg, så smid nogle præcise forbrugs-tal ind.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline dotper

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #18 Dato: Feb 17, 2013, 19:15 »
Hej igen

Jeg noterede min GJ tæller kl. 14.00 i dag - så ser vi, hvad den står på næste søndag kl. 14.00. Og jeg skal nok tælle sække, der bliver hældt på dyret. Jeg har desværre ikke nogle brugbare aflæsninger pt.

Før jul startede jeg på at montere en buffertank på 1.800 liter. Jeg mangler den sidste pumpe, som jeg får i morgen - er spændt på om det kan hjælpe lidt på det hele.

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #19 Dato: Feb 17, 2013, 20:05 »
Oh shit,

Buffertanke hører fastbrændsels fyr til, den slags fyr som har meget svingende drift effekter.
Buffertankens opgave er netop at udjævne disse store sving, som skyldes at man ikke kan styre effekten særlig nøjagtigt i et fastbrændsels fyr.
Med en pillebrænder eller stoker, er det ikke nødvendigt, selv traditionelle stokere kan jo styre effekten rimeligt.

Hilsen
Michael

Hej igen

Jeg noterede min GJ tæller kl. 14.00 i dag - så ser vi, hvad den står på næste søndag kl. 14.00. Og jeg skal nok tælle sække, der bliver hældt på dyret. Jeg har desværre ikke nogle brugbare aflæsninger pt.

Før jul startede jeg på at montere en buffertank på 1.800 liter. Jeg mangler den sidste pumpe, som jeg får i morgen - er spændt på om det kan hjælpe lidt på det hele.
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline dotper

• Begynder
  • *
« Svar #20 Dato: Feb 17, 2013, 20:35 »
Mit (måske naive) håb er bare, at jeg kan få mere ud af fyret (træpillerne), ved at lade det varme de 1800 liter op. Så kan det jo i teorien kører for fuld skrald i nogle timer - og så slukke / vente til tanken er kølet tilpas langt ned.

Måske det ikke kommer til at fungere sådan efter hensigten - men så blev man da klogere:)

/Per

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #21 Dato: Feb 17, 2013, 20:41 »
Hej Per,

Jeg vil ønske dig al mulig held og lykke, men du har altså statistikken imod dig  ???

Hilsen
Michael

Mit (måske naive) håb er bare, at jeg kan få mere ud af fyret (træpillerne), ved at lade det varme de 1800 liter op. Så kan det jo i teorien kører for fuld skrald i nogle timer - og så slukke / vente til tanken er kølet tilpas langt ned.

Måske det ikke kommer til at fungere sådan efter hensigten - men så blev man da klogere:)

/Per
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline dotper

• Begynder
  • *
« Svar #22 Dato: Feb 17, 2013, 20:44 »
Hej Michael

Tænker lidt - hvad har jeg at miste:) Jeg skal nok orientere om, hvordan det kommer til at gå.

Glæder mig til at dele forbrugstallet med jer i næste uge. Det bliver sgu lidt spændende at se, hvad I andre har brugt.

/Per

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #23 Dato: Feb 18, 2013, 05:50 »
Kender en gut som har en 40kw baxi til 112 kvm :-o. Han bruger 12 t piller om året og til sammen ligning bruger jeg 12-14t på 587kvm meget dårligt isoleret kvm. Så uden dine målinger vil jeg påstå at du kan spare så meget at et nyt fyr er tjent ind på 3-5 år og med en leve tid på mindst 10 år så er det jo en fin forretning.
Lige en lille sjov til hvor du har købt fyret. Var til noget messe igår og der står Passat udenfor med en lille fin salgsvogn . Var selvfølgelig henne og kikke lidt mens sælgeren står og demonsterede for en anden gut ( hold da op den er noget svær at komme til at rense) så siger ham den evt køber "den er lidt for kompakt til mig jeg vil gerne have noget som er lidt nemmere at komme til for en gør det selv mand som mig " hvorpå sælgeren svare. " Ok ja men den kører perfekt osv osv .. men hvad end du gør så må du aldrig købe en BIOMAX fra VVS eksperten det er noget skrammel og du får ingen hjælp efter købet :-)
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline dotper

• Begynder
  • *
« Svar #24 Dato: Feb 18, 2013, 10:42 »
Kender en gut som har en 40kw baxi til 112 kvm :-o. Han bruger 12 t piller om året og til sammen ligning bruger jeg 12-14t på 587kvm meget dårligt isoleret kvm. Så uden dine målinger vil jeg påstå at du kan spare så meget at et nyt fyr er tjent ind på 3-5 år og med en leve tid på mindst 10 år så er det jo en fin forretning.
Lige en lille sjov til hvor du har købt fyret. Var til noget messe igår og der står Passat udenfor med en lille fin salgsvogn . Var selvfølgelig henne og kikke lidt mens sælgeren står og demonsterede for en anden gut ( hold da op den er noget svær at komme til at rense) så siger ham den evt køber "den er lidt for kompakt til mig jeg vil gerne have noget som er lidt nemmere at komme til for en gør det selv mand som mig " hvorpå sælgeren svare. " Ok ja men den kører perfekt osv osv .. men hvad end du gør så må du aldrig købe en BIOMAX fra VVS eksperten det er noget skrammel og du får ingen hjælp efter købet :-)

Hej Claus

Tak for headup på den. Havde nemlig set på en BioMax fyr brugt...

/Per

Offline renekv

• Beta tester
  • Guru
  • *
  • Respekt optjent: +1/-0
« Svar #25 Dato: Feb 18, 2013, 18:22 »
hej

min svigerfar havde en 25kw pillefyr til 150 m2, han skiftede den ud til en 10 kw scotte for ca 15 md siden , han regner med at den er tjent ind her til sommer, huset er fra 1850 100 på loft, og næsten ingen ting andre steder bruger ca 30kg disse dage
130kwm år 1875
ingen isolering i væge og 150-200mm på loft
RTB 10KW V.13
styrings Nr. 32096

Offline dotper

• Begynder
  • *
« Svar #26 Dato: Feb 18, 2013, 19:53 »
Lidt forbrugstal:

Fra i går kl. 14:00 til i dag kl. 18:00 (28 timer), har jeg brugt 0,64GJ == 177 KWH og dermed et gennemsnit på 6.32 KWH/t.  Og i tilsvarende periode har jeg brugt ca. 50-55 kg træpiller.

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +228/-181
  • NBE Support
« Svar #27 Dato: Feb 18, 2013, 20:01 »
Selv om du ikke kan overføre mine tal direkte, giver de et finger peg.
Jeg har 160 m2 gammel bindingsværk land ejendom med meget lidt isolering i loft og væg ( nogen steder ingen isolering )
Sidste døgn har jeg brugt 28 kg. piller.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #28 Dato: Feb 18, 2013, 20:51 »
Hej,

0,64 GJ = 177,8 kWh, som igen modsvarer 37 kg. træpiller, altså ved en virkningsgrad på 100%.
Ved en virkningsgrad på 90% bliver det til 41 kg. træpiller, ved 85 % virkningsgrad bliver det 43,5 kg og helt nede ved 80 % bliver det til 46,3 kg.

Hvis du har brugt 50 kg giver det en virkningsgrad på 74 % og ved 55 kg er det 67 %.
...det kan helt sikkert gøres væsentligt bedre  ;)

NBE' fyr har en virkningsgrad på over 90 %, mål i et laboratorie, og du opnår nemt en virkningsgrad selv på mindst 85%.

Udfra din måling på et enkelt døgn ligner det en besparelse på 15-20% af dit nuværende forbrug, så kan du selv regne en tilbagebetalingstid ud  ;)
...men lad os nu se efter en uge.

Hilsen
Michael

Lidt forbrugstal:

Fra i går kl. 14:00 til i dag kl. 18:00 (28 timer), har jeg brugt 0,64GJ == 177 KWH og dermed et gennemsnit på 6.32 KWH/t.  Og i tilsvarende periode har jeg brugt ca. 50-55 kg træpiller.
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline Steen Andersen

• Prof
  • Respekt optjent: +4/-2
« Svar #29 Dato: Feb 21, 2013, 08:49 »
Hej Dotper,

Hvis du vil fortsætte med den store brænder og kedel, har jeg følgende forslag som
Kan hjælpe dig med til at få en bedre forbrænding samt et mindre pilleforbrug.
Det vil ikke blive lige så godt som hvis du skifter til et mindre anlæg, men helt sikkert væsentligt
bedre.

1)           Aktiver timerne og kør f.eks. 2 perioder af 6 timer per døgn.
              Du har jo gulvvarme, så jeg tror ikke at rumtemperaturen vil falde væsentligt,
              selv om gulvet ikke får tilført energi i op til 6 timer.(det må komme an på en prøve)

2)           Indstil blæser parametrene samt mætninger, så max effekt kommer til at ligge sted mellem
              24 og 30 kw.

3)           Reducer  ” tomgangs tabene”. (de er høje ved en så stor kedel).
              Det gør du ved at give kedlen et ekstra lag isolering.
              Du kan evt. bygge kedlen ind en kasse/ lille rum, der er isoleret med 200mm isolering.
              (husk friskluft åbning til forbrændingsluften).

4)           Grundigt isoler uisoleret varmerør, der er placeret uden for opvarmede rum.

5)           Få sat cirkulationspumpen op, således at den kun kører når kedel temp. er over 50 grader.

Disse tiltag kan laves relativt billigt og hurtigt!

Så kan du jo efterfølgende vurdere om det har givet nok til at du vil beholde dit nuværende
anlæg eller ej.

Med venlig hilsen
Steen Andersen
« Senest Redigeret: Feb 21, 2013, 08:51 af Steen Andersen »
Opvarmer 223m2 bolig, opført 1976
Ny varmekilde 2023:12 kw varmepumpe fra DBVVS
Tidligere varmekilde: 10 kw NBE brænder på DOR kedel