Hej Henrik,
Vi skal lige have lidt data på plads.
Det er muligt at du har skrevet det før i andre tråde, men tilgiv mig, jeg er en "gammel tosse"

Hvem har sat dit fyr op ?
...er det dig selv, står du selv med problemerne, men er det en VVS'er, er det altså hans problem.
Har du fået foretaget et opstartsbesøg ?
...hvis ikke, så er det så absolut at anbefale når du har den slags problemer.
Har din skorsten en stor lysning (arealet i skorstenen) ?
...hvis den har, kan det være nødvendigt med en megastor trækstabilisator eller endnu bedre, en forring (ISO-kern eller stål).
Mht. brændeovn og træpillefyr på samme skosten, kombineret med trækstabilisator, kan give betænkeligheder hos skorstensfejeren.
Årsagen er at han skal være sikker på at der altid er træk fra alle tilsluttede enheder til skorstenen, og afhængig af udførelsen , kan det være problematisk.
Resultatet
kan være at du skal sløjfe din brændeovn (og andre mulige tilslutninger) eller lave en separat skorsten til pillefyret.
"Skorstenstræk" der skal op på 4 for en 10kW NBE-brænder, leder tankerne hen på at der må være noget der er helt tosset

Hilsen
Michael
Hej alle kan det virkelig være rigtigt at skorstenstrækket på en 10 kw scotte skal helt op på 4 for at lave et nogenlunde tilfredsstillende bål i 10 % drift sætter jeg den lavere går bålet ud lige inden den kører nye piller ind jeg har træstabilisator på og en brændeovn på første sal fyret står i kælderen og de kører på samme skorsten og lågen i brændeovnen står på klem jeg er stoppet med at fyre i den forestiller mig at den virker lidt som en ekstra trækstabilisator min skorsten er vel 8-10 meter høj og der er ikke noget der dækker for den og der blæser næsten altid her jeg syntes efterhånden kun der er skorstenen tilbage som mulig synder for alle problemerne og mit nok største problem er at på bare 5 timer er herden så fuld af askekage at den begynder at lukke for flammen har prøvet næsten alt i renseindstilling og blæs i mellem og høj drift jeg har sat kompressor rens på og den renser for hver 10 kg i 2 sekunder med 10 bar og det er ikke usædvanligt at jeg må ned og skrabe af herden mellem kompressorrensene
hilsen henrik
fyret er 10 kw scotte v6,79