Hej Ole,
Ja, der er målbare beviser

De er lavet og dokumenteret af producenterne af trækstabilisatorerne, så det er jo nok nogle der ved hvad de taler om

Rent faktisk vil du også selv kunne resonere dig frem til det, hvis du tænker lidt over tryktabsforløb gennem skorstenen.
Hvis du har en skorsten på 10 m vil undertrykket i toppen være 0 Pa og jo længere du kommer ned i skorstenen, jo større undertryk vi du kunne aflæse.
Lad os antage at undertrykket helt nede i bunden er 100 Pa, så vil undertrykket 9 m nede være 90 Pa, 8 m nede være 80 Pa, osv. hvis altså skorstenens lysning er ens hele vejen.
Sætter du så en trækstabilisator ind i bunden af skorstenen, og lader den regulere undertrykket til 10 Pa, så vil du 9 m nede have 9 Pa, 8 m nede have 8 Pa osv.
Da undertrykket vil være aftagende fra trækstabilisatoren og op til toppen, kan man altså ikke være sikker på at have "tilstrækkeligt" undertryk over trækstabilisatoren.
Omvendt vil undertrykket igen stige under trækstabilisatoren, så man kan heller ikke bare sætte den højt.
Derfor anbefales det fra de fleste producenter at trækstabilisatoren sidder mellem 20 og 50 cm
over røgrørets tilslutning, de 20 cm for at undgå problemer med turbulens fra trækstabilisatoren.
Mange skorstensfejere (der har hørt efter i teoritimen

) vil ikke acceptere trækstabilisator ved et træpillefyr, hvis der længe oppe er tilsluttet en brændeovn, og det giver jo rent faktisk rigtig god mening

Det skal jo sikres at undertrykket ved brændeovnen er stort nok.
Desværre er der en del skorstensfejere der ikke ved hvorfor det forholder sig sådan, de siger det bare (det er dem der ikke forstod teorien, men husker konklusionen

)
I praksis vil du ikke opleve den store forskel, hvis trækstabilisatoren sidder lidt under røgrøret, hvis bare skorstenen er høj nok, men holder man sig til anvisningen, går man aldrig fejl

Der er ingen hokus pokus i det, det er ganske almindelig fysik

Hilsen
Michael
Hej
Kan godt følge din skitse i vejledningen. Men er der nogle målbare beviser for, at det gør en forskel om ts sidder under eller over røgrør. Min teori: Skorstenen vil trække luft der, hvor det er nemmest, og jeg tror det er nemmere igennem ts frem for igennem brænder. Altså placering ligegyldig.
Ud fra min hukommelse, synes jeg at huske flere der har placeret den under, og jeg mindes ikke, at den ikke virkede optimalt i de tilfælde. Men det er selvfølgelig en svær størrelse, hvorvidt en ts virker som den skal, man kan jo kun konstatere om den vipper eller ej.