Forfatter Emne: TB Mini begynder hjælp  (Læst 35029 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
TB Mini begynder hjælp
« Dato: Nov 21, 2007, 18:12 »
Hej

Min søster er flyttet ind i et hus, hvor der står en TB mini. Hun ved ikke noget om det, men har smidt piller i og startet den. Den bruger 75 kg/dag til 180 m2, hvilket lyder af en del.

Så den skal nok justeres. Er der nogle der har nogle fif til at justere sådan en?

Nedenfor har jeg indsat et udklip fra manualen, men nu har hun hverken vakuummeter, co2 måler eller røggas måler. Der må være en måde at grov justere det på, så forbrændingen er rimelig? Så vidt jeg kan se kan man ikke ændre på høj/lav last, der er bare én indstilling det er et trin fra 1-8 samt et luftspjæld.

Justering af brænderen
7.1 Undertryk
• Kontroller undertrykket med et vakuummeter og indstil undertrykket i kedlen til minimum 1mm VS
7.2 Røggastemperatur
• Det effekttrin der giver en røggastemperatur på 150-200° bør vælges. (forudsat at kedlens undertryk er ok)
• Hvis ikke man opnår den rigtige røggastemperatur, er der risiko for kondens, som kan ødelægge skorstenen.
7.3 Ventilatorspjæld
• Juster ventilatorspjældet så co2 på 10-15 procent opnås. Tommelfingerregel ca. 1 cm pr. Trin. D.V.S. Trin 3 svarer til
3 cm åbning på luftspjæld.
• For at sikre at målingen er retvissende skal kedlen være helt tæt.
7.4 Kondens kontrol
• Kondens kontrol kan foretages ved at måle røggastemperaturen 1 meter nede i skorstenen. Målingen foretages når
brænderen har været i drift et stykke tid, og når kedeltemperaturen er ca. 80 grader. Røggastemperaturen bør ligge på
ca. 80°.

mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: TB Mini begynder hjælp
« Svar #1 Dato: Nov 22, 2007, 19:51 »
Hej

Min søster er flyttet ind i et hus, hvor der står en TB mini. Hun ved ikke noget om det, men har smidt piller i og startet den. Den bruger 75 kg/dag til 180 m2, hvilket lyder af en del.

Så den skal nok justeres. Er der nogle der har nogle fif til at justere sådan en?

mvh. Jens

Hej Jens,

TB-mini - jamen det var jo sådan en jeg startede med  :)
Simpel og effektiv brænder, hvis eneste rigtige er at den stiller krav om piller uden smuld.

Justeringen klares let uden dyre instrumenter, følg blot min "husmandsindstilling" på www.mhes.dk/Indstilling.pdf.

TB-mini'en har 7 effekt-trin som vælges på styreboksen. Det er i realiteten bare 7 stigende trin af pilletilførsel, sådan at trin 1 giver færrest piller pr. minut og trin 7 giver flest piller pr. minut.
Lufttilførslen styres med et mekanisk spjæld på selve brænderen, og det er det eneste "parameter" brugeren kan trimme.

TB-mini'en kører ikke modulerende, men styres i start/stop af en traditionel kedeltermostat.
Den kører enten direkte start/stop eller drift/pause-fyring, afh. af hvor ofte termostaten "kalder" på varme.
På nyere SW-versioner kan styringen sættes til kun at køre start/stop (altså el-optænding hver gang).

Tricket med en TB-mini er at holde brænderen på så lavt et energi-trin som muligt, hvilket betyder at man må justere lidt når vejret slår om.

Da jeg havde min TB-mini, fandt jeg vha. røgmetoden de rigtige luftspjæld indstillinger for alle 7 effekt-trin, og markerede luftspjældets position for hvert trin vha. en tush-streg på brænderen.
Når jeg så skulle ændre effekt-trin, justerede jeg styringen til det ønskede trin og indstillede luftspjældet til den tilhørende position.

I praksis brugte jeg kun trin 1-3, da det var rigeligt til mit hus.

Hilsen
Michael.

PS. vend endelig tilbage hvis du vil have noget uddybet.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: TB Mini begynder hjælp
« Svar #2 Dato: Nov 23, 2007, 17:05 »
Hej Michael

Tak for svaret - nu skulle hun vist kunne klare det selv. Jeg melder lige tilbage, hvordan det gik med forbruget når den er blevet justeret ordentligt.

mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: TB Mini begynder hjælp
« Svar #3 Dato: Jan 06, 2008, 17:23 »
Hej Michael

Tak for svaret - nu skulle hun vist kunne klare det selv. Jeg melder lige tilbage, hvordan det gik med forbruget når den er blevet justeret ordentligt.

mvh. Jens

Nå hun gav op.... nu har hun sat en olie brænder på kedlen. Men hun fulgte heller rådene og fik det aldrig justeret, så er det ikke så sært hun brokker sig over højt forbrug. Hun gad vist heller ikke rigtig at slæbe piller.
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: TB Mini begynder hjælp
« Svar #4 Dato: Jan 06, 2008, 18:16 »
Nå hun gav op.... nu har hun sat en olie brænder på kedlen. Men hun fulgte heller rådene og fik det aldrig justeret, så er det ikke så sært hun brokker sig over højt forbrug. Hun gad vist heller ikke rigtig at slæbe piller.

Hej Jens,

Træpillebrændere og stokere er ikke for alle, man skal være indstillet på at der er lidt mere arbejde end med en olie- eller gasbrænder, og så skal man enten selv være lidt fiks på fingrene eller alliere sig med en fagmand.

Mange lader sig forblænde af den store potentielle besparelse, og tror at det er "gratis", men det er ligesom det med at tjene store penge, det kræver næsten altid en stor indsats  :)

Hilsen
Michael

PS. tak for tilbagemelding  ;)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html