Forfatter Emne: Styring af varmt vand  (Læst 10448 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DennisRN

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +17/-3
    • Phoenix 16kw
Sv: Styring af varmt vand
« Svar #15 Dato: Maj 20, 2013, 07:39 »

:) super simpelt og enkelt.
Du kunne måske starte senere og alligevel have varmt vand nok, der er meget energi i toppen af tanken. Jeg starter ved 36-40°C og varmer op til 60-61°C, det giver en større hysterese, og kan give færre kørsler, men det er afgørende hvor føleren er placeret, og hvor stor VVB er, og selvfølgelig hvor meget varmt vand man har brug for.

Joda, det kunne jeg sagtens, men det er andre ting der spiller ind.
Vores hus er ikke særligt godt isoleret og derfor taber den varme hurtigt.
Det tager ca. 1:15 til 1:30 om at varme de 10 graderne og det er nok til at huset igen behøver varme.

Mvh.
Dennis
Phoenix 16kw med det hele
Styringsnr.: 59091
http://v16beta.stokercloud.dk/#drnilsson

2 plans hus på 180kvm fra 1934.
VVB prioritering 140l.
Forbrug: ca. skal endnu vise sig...

Nu med RTB Grill! :-)
Tablet til styring af grill: Denver TAQ-90022

Offline J.Hahn

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-0
« Svar #16 Dato: Maj 20, 2013, 12:25 »
Ja Dennis både arbejdes tider og det anlæg man har spiller jo ind.

Jeg har 300 L VVB men det gør ikke nødvendigvis at der er 300 l på tanken, det er kun når solen varmer den op, da den køre fra bunden af.

Jo urstyring er kanon også på VVB. Hvis mig og ungerne taget et rigtig langt langt så han jeg have urstyring på min VVB for at være sikker på der er varmt vand til konen om morgen, ellers falder der brænde ned, man når hun så har været i bad om morgen så er der ingen grund til at fyret starter op, da solen nok skal klare det.

Jeg køre selv med udendørs temperatur og urstyring på fyret, som gør mit fyr starter når der er under 16 grader uden for.
Mit hus er heller ikke isoleret, det er kun 1 sal, så mit setup er urstyring sat til 2 timer kl: 22:00 og kl:05:00 og så kun hvis der er under 16 grader uden for.

Derfor er en udstyring på både vvb og vvb en kanon ting, HVIS man har behov for det, og som tråden startet skulle der bare sikres varmt vand om morgen og om aften, og så er urstyring det bedste at lave.

Hilsen
     Jimmy
SCOTTE BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW - 6.78
 Vakuum solfanger 30 rør
 VVB 300L
Ny test side med både sol og varme V.3

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #17 Dato: Maj 20, 2013, 13:11 »
Hej,

Den er vist ved at køre lidt af sporet  ;)

Lad os lige slå fast.

Nejrup har motorventil koblet til styringen, altså enten VVB-prioritering eller bare VVB-styring (3- vejs eller 2-vejs ventil).
Med sådan et setup har han helt sikkert også en VVB-føler, så styringen ved hvornår der skal åbnes for motorventilen.

Det Nejrup så skal gøre er at stille VVB-urstyringen til at tillade opvarmning af VVB'en om morgenen og om aftenen.
Derudover kam han stoppe fyrets opvarmning af huset, enten ved at fjerne lusen i "ekstern kontakt" eller bruge ekstern stop temperatur med en ekstern temperaturføler.

Altså Nejrup skal kombinere VVB-styring/prioritering med VVB-urstyring, ikke vælge imellem dem  ;)

@Jimmy
Du har helt ret, VVB-urstyringen bestemmer bare hvilke perioder styringen skal checke om VVB-temperaturen er under setpunkt minus difference.
Til sommerdrift vil mange med fordel kunne bruge VVB-styring kombineret med VVB-urstyring  ;)

Jeg ser heller ingen grund til at opvarme VVB'en på tidspunkter af døgnet hvor der enten er andet der kan klare det, eller der helt sikkert ikke er nogen der skal bruge varmt vand (f.eks. kl. 02:00  ;) )

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html