Forfatter Emne: konstant max effekt???  (Læst 2746 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nes

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +4/-0
konstant max effekt???
« Dato: Jun 19, 2013, 18:54 »
Hej
Har lige fået monteret en ny styreboks efter lynnedslag - installatøren stillede den på max effekt 40% og min. på 10  - ønsket  temperaturen står på 60.... men fyret kører konstant på 40 %  indtil det stopper fordi kedeltemperaturen når differens 8 over....
min tidligere styring bevægede sig fuldstændig trinløst og justerede stille og roligt ned for effekten efterhånden som temperaturen nærmede sig den ønskede... noget bud på hvad probelmet er ?
Den nye styribox hedder scotte plus selvom min brænder er en biocomfort  - men ifølge installatøren har det ingen betydning??
hilsner Niels

Offline nasty

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 436
  • Respekt optjent: +6/-2
Sv: konstant max effekt???
« Svar #1 Dato: Jun 19, 2013, 18:57 »
sæt max effekt på 100 %
V7 styring på en
Woody 10 kW blackstar mini 1016 opvarmer  133 m2
kompressorens trækstabilisator
vvp via 3vejs ventil
Iltsryring
Flad herd
pelvac vakuum sug

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978

Offline noerskov

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 336
  • Respekt optjent: +4/-1
    • Mit fyr kommentarer er velkomne hvis i mener det ser helt galt ud :-)
Sv: konstant max effekt???
« Svar #2 Dato: Jun 19, 2013, 19:32 »
Jeps max effekt op på 100 og hvis det er en af de nye kedler med semirens vil jeg anbefale at sætte ønsket temp på 70 grader hvis min står lavere kondenserer den
Scotte mini bs 1016 10 kw version 6,79 trækstabilisator grundfoss alpha 2 cirkulationspumpe kompressorens  3 vejs ventil 100 ltr vvb ca 140 kvm opvarmet i 3 plan heraf ca 20 kvm gulvvarme i betongulv huset er dårligt isoleret

Offline nes

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: konstant max effekt??? Tak
« Svar #3 Dato: Jun 19, 2013, 19:47 »
 :)
Tusind tak  - det løste det ?!
Er der en god forklaring også ? :)

Offline noerskov

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 336
  • Respekt optjent: +4/-1
    • Mit fyr kommentarer er velkomne hvis i mener det ser helt galt ud :-)
Sv: konstant max effekt???
« Svar #4 Dato: Jun 19, 2013, 20:15 »
En hel lang teknisk forklaring har jeg desværre ikke men de nye kedler har det bedst med en kedeltemperatur på 70 nu hvor jeg kører sommerdrift har jeg også åbnet bypassen helt hvis jeg lukker den bare halvt kommer der vand i askeskuffen andre piller hele semirensen ud og med hensyn til din difference på 8 grader jeg kører med mener det er 14 grader så har den lidt mere at arbejde med så prøv at hæv den lidt   ;)
Scotte mini bs 1016 10 kw version 6,79 trækstabilisator grundfoss alpha 2 cirkulationspumpe kompressorens  3 vejs ventil 100 ltr vvb ca 140 kvm opvarmet i 3 plan heraf ca 20 kvm gulvvarme i betongulv huset er dårligt isoleret

Offline noerskov

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 336
  • Respekt optjent: +4/-1
    • Mit fyr kommentarer er velkomne hvis i mener det ser helt galt ud :-)
Sv: konstant max effekt???
« Svar #5 Dato: Jun 19, 2013, 20:18 »
Med hensyn til hvorfor den ikke regulerer sig selv op og ned når den er sat til 40 procent ved jeg desværre ikke men der er helt sikkert nogen herinde der ved det
Scotte mini bs 1016 10 kw version 6,79 trækstabilisator grundfoss alpha 2 cirkulationspumpe kompressorens  3 vejs ventil 100 ltr vvb ca 140 kvm opvarmet i 3 plan heraf ca 20 kvm gulvvarme i betongulv huset er dårligt isoleret

Offline nes

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: konstant max effekt???
« Svar #6 Dato: Jun 19, 2013, 20:20 »
 :) tak - jeg venter og ser...

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: konstant max effekt???
« Svar #7 Dato: Jun 19, 2013, 23:15 »
Jeps, der er en helt naturlig forklaring på hvorfor den opfører sig sådan  ;)

Styringen har en P- I-regulator til at styre drifteffekten, og I-leddet er en slags "hukommelse" af hvordan det gik tilbage i tiden.
Når brænderen begrænses til 40%, tager der rigtig lang tid at komme op i temperatur og det "husker" I-leddet.
Når setpunktet så opnås, og der egentlig burde skrues ned, siger I-leddet " næ nej, nu har vi sgu' været bagud så længe, så vi ser lige tiden an lidt endnu"  ;)

Der er altså reelt to muligheder for at komme problemet til livs, enten reduceres I-leddet, eller også sættes max effekt til 100%, og jeg er helt enig i at du skal gøre det sidste, altså sætte max effekt til 100%  ;)

Hilsen
Michael

Med hensyn til hvorfor den ikke regulerer sig selv op og ned når den er sat til 40 procent ved jeg desværre ikke men der er helt sikkert nogen herinde der ved det
« Senest Redigeret: Jun 19, 2013, 23:16 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline nes

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: konstant max effekt???
« Svar #8 Dato: Jun 20, 2013, 17:58 »
Mange tak  - det giver god mening   :)