Forfatter Emne: Verdens absolut bedste træpille...  (Læst 43671 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rasmusam

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Verdens absolut bedste træpille...
« Svar #15 Dato: Sep 18, 2013, 20:29 »
Hej allesammen.
For at give et kort svar på spørgsmålet: Genfa i Ejsing. Jeg tror hjemmesiden hedder Genfa.dk

Det er absolut ikke den billigste, men helt sikkert Danmarks bedste!!

Jeg plejer at ville spare, men eftersom tiden bliver en stadig større faktor i min hverdag, så er dette den eneste løsning for mig.
Jeg har købt ved mange andre steder, men dem som de laver i Ejsing er 110% rent træ, der er ingen aske eller slagge, 100% ren brændværdi for pengene.

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Verdens absolut bedste træpille...
« Svar #16 Dato: Sep 18, 2013, 22:12 »
110 % rent træ  :) de må være hårdt presset  ^-^ ^-^
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Magnus1234

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Verdens absolut bedste træpille...
« Svar #17 Dato: Sep 25, 2014, 12:42 »
Jeg er helt enig i, at svenske træpiller er nogle af de bedste. Når det er sagt så vil jeg sige at Vida er en klar favorit, og jeg har også brugt dem meget. MEN. Min har haft snakket lidt med min leverandør, og de påstår, at Stockhorvan skulle være nogle af de bedste træpiller, da de er meget hårde, og ikke skulle støve så meget.  ;D De er til gengæld og lidt dyrere  ;)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Verdens absolut bedste træpille...
« Svar #18 Dato: Sep 25, 2014, 15:43 »
Jeps, og ingen aske...
...så må de vel være lavet af en eller anden luftart  ;)

Hilsen
Michael

110 % rent træ  :) de må være hårdt presset  ^-^ ^-^
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline studse

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Verdens absolut bedste træpille...
« Svar #19 Dato: Jan 20, 2015, 12:54 »
Bruger lige pt Derome piller fra sverige. De brænder tilsynladende pænt, der er dog lidt rigeligt smuld i dem. har tidligere brugt piller fra Danish Agro og være godt tilfreds. Har kun valgt Derome i denne omgang fordi det var et godt tilbud.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Verdens absolut bedste træpille...
« Svar #20 Dato: Jan 20, 2015, 15:14 »
Det der med at man kun kan fælde det samme træ en gang og dette så skulle være argumentet for enten bedre eller dårligere træpiller fra år til år fra den samme producent. Har jeg filosoferet lidt over.
Hvis det er samme art og træsort (også høstet geografisk) der indgår i produktionen fra år til år. Burde der jo ikke være svingende kvalitet med mindre producenten ændre på selve fremstillings processen fra år til år af træpiller.  ;)

/Frank   

Online michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: Verdens absolut bedste træpille...
« Svar #21 Dato: Jan 20, 2015, 17:02 »
Det der med at man kun kan fælde det samme træ en gang og dette så skulle være argumentet for enten bedre eller dårligere træpiller fra år til år fra den samme producent. Har jeg filosoferet lidt over.
Hvis det er samme art og træsort (også høstet geografisk) der indgår i produktionen fra år til år. Burde der jo ikke være svingende kvalitet med mindre producenten ændre på selve fremstillings processen fra år til år af træpiller.  ;)

/Frank

Det kunne man umiddelbart tro, men sådan er virkeligheden bare ikke.
Træer der står yderst i en skov, vil altid have et større indhold at "sand" i barken.
Når hele træer forarbejdes, tja så ryger hele mollevitten ned i pilleposen.
Så derfor er det ikke altid helt ensartet.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Verdens absolut bedste træpille...
« Svar #22 Dato: Jan 20, 2015, 17:53 »
Det lyder rigtigt med mere sand i barken ved de mest vindblæste træer. Men de fleste anderkendte træpille producenter slår jo netop på at deres træpiller er barkfri. For nok er brændeværdien i bark vist højere end i det rene træ, men til gengæld trækker sand (og askeandelen) nedad, så bark i kvalitets træpiller er no go.
Derfor og stadigvæk, det kan ikke være her hunden er begravet med svingende kvalitet fra år til år også i kvalitets træpiller.  :) 

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Verdens absolut bedste træpille...
« Svar #23 Dato: Jan 20, 2015, 18:52 »
Hej
Frank du har teoretisk ret, to træer der står ved siden af hinanden, bearbejdet på samme måde (selvom der er et års mellemrum imellem skovningen), giver selvfølgelig den samme pille.
Men sådan er praksis jo næppe, man fælder jo enorme områder for at oparbejde den mængde træpiller der er brug for. Så derfor svinger kvaliteten.
Selv kører jeg med Barlinek i år, jeg har prøvet dem for 2-3 år siden, og jeg må sige i år spiller det dælme 110%, jeg kan uden problemer køre 14 dage imellem rens, der er nærmet ikke aske i herden. Tror ikke det er fordi jeg har ramt mere rigtig med indstillingerne, tror bare pillerne er bedre kvalitet.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Verdens absolut bedste træpille...
« Svar #24 Dato: Jan 20, 2015, 20:04 »
Det kunne være interessant om du til næste fyringssæson notere en iagttagelse hvis du vælger at fyre med det samme mærke til den tid.  ;) Ja nu er jeg ikke botaniker, men to træer af samme sort også med fx. 100km eller mere imellem sig burde vel også være ens. Men der kan måske være forskelle i trævedets (mere eller mindre tungt kernetræ) massefylde, nogle er vokset hurtigere end andre. Så måske den varierende kvalitet som en del oplever, faktisk i stedet hænger sammen med netop vægtfylden. Hvilket måske ofte er grunden til at træpillefyr skal indreguleres fra år til år eller fra parti til parti. Præcis pga. mængden (fylden) som sneglen jo agere med og ikke vægten.  :)         

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Verdens absolut bedste træpille...
« Svar #25 Dato: Jan 20, 2015, 21:16 »
Hej
Om jeg bruger Barlinek til næste sæson er nok ikke nemt at vide, jeg køber nærmest hvad der er billigst. Det gør jeg pga at jeg kan ikke observere nogen forskel i forbruget, om jeg bruger en top kvalitets pille, eller en mindre god, med en del smuld.

Lige præcis Barlinek-pillen er jo lavet på at rest-produkt fra en af de største fabrikanter af trægulve i Europa. Hvor de får deres råmateriale fra må guderne jo vide.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Verdens absolut bedste træpille...
« Svar #26 Dato: Jan 20, 2015, 22:44 »
Okay jeg troede Barlinek var en slags High Performance (HP) træpille og ikke et "blandingsprodukt" Så kan jeg godt se det er lidt svært at drage sammenligninger.  ;D 

Offline Jesandersen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Verdens absolut bedste træpille...
« Svar #27 Dato: Sep 11, 2015, 18:47 »
Det er måske ikke så interessant lige at ramme den bedste, for der er rigtig mange fabrikater der er omtrent lige gode. Kunsten består nok nærmere i at styre udenom de dårlige af slagsen. Her kan prisen være en god rettesnor - også på dette marked gælder hovedreglen om at man sjældent får mere end man betaler for !
Men også andre forhold kan spille ind, som pillers hårdhed og længde, andelen af smuld. Fyrene er forskellige og nogle kan godt tygge piller i sig, som andre vil have døje med at få til at brænde ordentligt.
Svenske, Tyske, Polske og Danske mærkevarer, så kommer du ikke helt galt afsted.
God held med jagten.