Forfatter Emne: Generelle OPOP kedel installations spørgsmål  (Læst 10710 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline WebLock

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 43
  • Respekt optjent: +1/-0
    • MitPillefyr.dk
Generelle OPOP kedel installations spørgsmål
« Dato: Jan 07, 2008, 16:21 »
Ja det kan godt være at der er nogen der får sig en gratis griner nu, men jeg har nogle spørgsmål jeg ikke kan gennemskue.

Lurer på det der "Woody træpillefyr komplet 16 KW" sæt som er så meget oppe i tiden nu, og har kigget i manualen (http://www.hedestoker.dk/content/Woody%20træpillebrænder/Woody_manual.pdf) hvor der står:

Kedlen skal shuntes, så returen altid holdes over 55 grader.

Og bare der kommer de første spørgsmål  ???  :D

1) Mit nyværende oliefyrs setup har en kedel temperatur på 60-65 grader - går ud fra at jeg skal have ca. samme temperatur i OPOP kedlen her?

2) Hvis jeg skal det, kan der så nogen sinde blive noget varmt vand til overs til at varme mit hus op, hvis kedlen skal stå og hyggevarme sig selv op til 55 grader hele tiden?  :-\

3) De 55 grader er for at forhindre tærring - hvad så om sommeren hvor man måske slukker for systemet, der bliver temperaturen jo under 55 grader?

Og så nogle generele shunt spørgsmål:

4) Jeg kan se at man bl.a. kan få en termisk shunt der altid sørger for at holde 60 grader - det vírker smart nok. Men man kan også få en manuel shunt man kan skrue lidt på. Er den i bund og grund også termisk, for hvis det kun er flowet igennem shunten man stiller bliver det næppe ret præcist, jo koldere mit returvand er jo mere skal den jo lukkes op?

Og lige en sidste om selve OPOP kedlen

5) Hvor sidder ind og udgang på kedlen? Foroven eller forneden bagpå? Eller en hvert sted?
Ejer / sælger / programmør af:
http://MitPillefyr.dk

Offline mbech

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 38
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Generelle OPOP kedel installations spørgsmål
« Svar #1 Dato: Jan 07, 2008, 18:14 »
1) Ja, en kedeltemp på 60-65 grader er fint.

2) Kedlen skal hygge sig ved 55-65 grader :-)
    Fx laver den 65 grader vand, og lidt af det bliver blandet i det kølige returvand, så kedlen ikke får en "kold" bund, hvor røgen kan fortætte sig og tære kedlen.

3) Når fyret er slukket er der ingen røgudvikling, og så er det ligemeget med de 55 grader på returen.

4) Det behøver ikke være så superpræcist. Man kan faktisk nøjes med en kugleventil, som stilles lidt åben.

5) Bagpå, tror jeg, men prøv at søge på en tegning af den.

/Martin
--
Venlig hilsen

Martin
(Scotte 16kW, Dor 16kW, StokerKontrol)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Generelle OPOP kedel installations spørgsmål
« Svar #2 Dato: Jan 07, 2008, 18:19 »
Ja det kan godt være at der er nogen der får sig en gratis griner nu, men jeg har nogle spørgsmål jeg ikke kan gennemskue.

Lurer på det der "Woody træpillefyr komplet 16 KW" sæt som er så meget oppe i tiden nu, og har kigget i manualen (http://www.hedestoker.dk/content/Woody%20træpillebrænder/Woody_manual.pdf) hvor der står:

Kedlen skal shuntes, så returen altid holdes over 55 grader.

Og bare der kommer de første spørgsmål  ???  :D

Hej WebLock,

Jamen det lyder da til et helt fornuftigt valg (ikke bare fordi jeg selv har en Woody/Opop)  :D :D
...og spørgsmål, dem griner vi ikke af her..
Som du ved, findes der ikke dumme spørgsmål, men nogle gange er der dumme svar  ;)

1) Mit nyværende oliefyrs setup har en kedel temperatur på 60-65 grader - går ud fra at jeg skal have ca. samme temperatur i OPOP kedlen her?

Lyder rimeligt  :)

2) Hvis jeg skal det, kan der så nogen sinde blive noget varmt vand til overs til at varme mit hus op, hvis kedlen skal stå og hyggevarme sig selv op til 55 grader hele tiden?  :-\

Jamen det kan der da, jeg kører med en kedeltemp. på 60-65 grader og har en rerturtemp. ca. 55 grader.

3) De 55 grader er for at forhindre tærring - hvad så om sommeren hvor man måske slukker for systemet, der bliver temperaturen jo under 55 grader?

Kommer an på vejret, men du har jo desværre nok ret.
Nu er det så ikke noget problem, da din brænder heller ikke producerer røg og vanddamp når den er slukket.
Teoretisk kan der opstå et kondensproblem hver gang brænderen starter, så er kedlen jo kold og brænderen producerer bl.a. røg og vanddamp (+ lidt varme  :D ), men i praksis er det ikke noget problem.

Og så nogle generele shunt spørgsmål:

4) Jeg kan se at man bl.a. kan få en termisk shunt der altid sørger for at holde 60 grader - det vírker smart nok. Men man kan også få en manuel shunt man kan skrue lidt på. Er den i bund og grund også termisk, for hvis det kun er flowet igennem shunten man stiller bliver det næppe ret præcist, jo koldere mit returvand er jo mere skal den jo lukkes op?

En manuel shunt er manuel og ikke termisk.
En termisk shunt og en manuel shunt fungerer i princippet ens, men mens den termiske shunt selv shunter (regulerer) udfra temperaturen, så må du med den manuelle selv skrue op og ned efter f.eks. et termometer.

En anden mulighed er et tværløb mellem fremløb og retur, monteret med en termostatventil med fjernføler, så kan du selv bestemme returtemperaturen (egentlig bare en hjemmelavet regulerbar termisk shunt).

Og lige en sidste om selve OPOP kedlen

5) Hvor sidder ind og udgang på kedlen? Foroven eller forneden bagpå? Eller en hvert sted?

Jeps - fremløb foroven bagpå og retur forneden bagpå.

Spørg bare mere hvis du vil vide mere.

Hilsen
Michael
« Senest Redigeret: Jan 07, 2008, 18:20 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline WebLock

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 43
  • Respekt optjent: +1/-0
    • MitPillefyr.dk
Sv: Generelle OPOP kedel installations spørgsmål
« Svar #3 Dato: Jan 07, 2008, 20:05 »
Mange tak til jer begge for svarene, jeg er blevet utroligt meget klogere nu  8)

Glæder mig helt vildt til at komme i gang, men trækker den nok et øjeblik til det er blevet lidt varmere, men så kan jeg nyde forberedelsestiden indtil den lille ny kommer  :D
Ejer / sælger / programmør af:
http://MitPillefyr.dk

Offline magnussen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Generelle OPOP kedel installations spørgsmål
« Svar #4 Dato: Jan 08, 2008, 15:39 »
nu kan jeg dog ikke se hvor i landet du bor..... men skulle du komme forbi nordsj / Hundested   så kan du se mit anlæg som er en woody/opop der er blevet instaleret sommer 2006..... har kørt 100% fejlfrit siden  , med et forbrug på ca 22 kg i dg..

Hilsen
Søren p
21715566