Forfatter Emne: Mangler noget APPLE, MAC?  (Læst 11999 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mellerup

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +3/-0
Mangler noget APPLE, MAC?
« Dato: Sep 24, 2013, 19:15 »
Er der ikke andre der mangler noget software til APPLE og MAC, så man kan styre sit anlæg fra sofaen. :o
Med de bedste hilsner
Henrik

Styring Scotte  7,?
Brænder 10 KW, med skamolplade.
Black star kedel BS 20c. solvarme ikke på styrring fra viessmann. 300l varmtvandsbeholder.
130kvm gammelt hus (år 1900)
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/melleruphenrik

Offline JOH

• Beta tester
  • Guru
  • *
Sv: Mangler noget APPLE, MAC?
« Svar #1 Dato: Sep 24, 2013, 20:13 »
Hvis du nu vil ligge på sofaen, hvorfor bruger du så ikke din IPhone eller IPad (via StokerCloud). Det virker fint ;)

Mvh. Jesper
Woody 10 kW , Blackstar S kedel, Styring v7
http://www.stokercloud.dk/dev/4320.html

Offline Mellerup

• Top of the pop
« Svar #2 Dato: Sep 24, 2013, 21:19 »
jeg har en scotte 6, så jeg skal jo have et stik for at komme i kontakt med min styring. Jeg mener bare det må da være muligt at lave noget software.
Med de bedste hilsner
Henrik

Styring Scotte  7,?
Black star kedel BS 20c. solvarme ikke på styrring fra viessmann. 300l varmtvandsbeholder.

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #3 Dato: Sep 25, 2013, 09:43 »
Ligemeget hvad du bruger skal din styring være på nettet via kable eller trådløst til en router. Den skal jo have en ip for at du kan snakke med den. Så hvorfor opfinde den dybe tallerken på ny når alt det du efterspørger findes i forvejen.
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #4 Dato: Sep 25, 2013, 12:26 »
Hej Mellerup.

Du kan fint lave noget selv, der er intet hemmeligt. Du kan finde alle komandoerne på nettet, jeg har set listen en eller anden gang, så det må kunne findes igen.

Der er masser der har haft samme holdning som dig, men indtil nu har jeg ikke set noget der er blevet udført. Dog har der været noget der hed "Mit Pillefyr" men det har vist været lukket i nogle år.

Som Lamborg så klogelig påpejer, det findes jo. 100vis måske 1000vis af programmeringstimer for de 289kr som programmet koster, så skal man dælme være en nørd der keder sig, for at give sig i kast, og hvis jeg havde evnerne til at programmere så fine programmer, ville jeg hellere bruge dem på at tjene nogle skejsere. ^-^

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline BoinkUser

• Administrator
  • Top of the pop
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
« Svar #5 Dato: Sep 25, 2013, 12:44 »
jeg har en scotte 6, så jeg skal jo have et stik for at komme i kontakt med min styring. Jeg mener bare det må da være muligt at lave noget software.

Hej,

Det er bestemt muligt. StokerKontrol kører allerede på Windows, Linux og Raspberry pi (også Linux men med arm processor), alle udgaver består af det samme kode (ihvertfald 99%) men har lidt forskellig opsætning.

Det samme gør sig gældende for Mac. De 99% vil køre, der mangler ca. 1%, mac er jo bare en Unix variant som ligner Linux når man dykker lidt ned i den. Nu har jeg ingen mac, og jeg er ikke sikker på jeg er klar til at få en endnu. Så hænger den lidt, jeg har heller ingen raspberry, men der var nogle der var/er så flinke at lade mig teste lidt på deres udstyr.

Er der nogle der har Mac og har lidt nørd i sig, så skal jeg gerne skitsere, hvordan StokerKontrol kan komme til at køre på den, man skal have godt styr på sin mac shell, og det har de færreste, mange ved vist slet ikke den er der, det er nok det største problem, det er min opfattelse at nørder ikke har mac, men det kan da være der sidder et par stykker, så er jeg frisk på at hjælpe.

Løsningen med at logge på StokerCloud via sin iphone/mac/ipad er mere elegant, så hold dig evt. til den.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline Mellerup

• Top of the pop
« Svar #6 Dato: Sep 26, 2013, 16:03 »
Lamborg, jeg skal jo stadig have noget software på min MaC. Kan man få noget trådløst til en scotte ver.6
Boinuser, det undre mig man har lavet software til Linux og de andre men ikke til MAC! Der må være andre der bruger MAC?
Med de bedste hilsner
Henrik

Styring Scotte  7,?

Offline MrMoelgaard

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
« Svar #7 Dato: Sep 26, 2013, 16:26 »
Lamborg, jeg skal jo stadig have noget software på min MaC. Kan man få noget trådløst til en scotte ver.6
Det er jo sådan set den antagelse der bliver anfægtet. Hvorfor er det du absolut vil have dataopsamligen til at køre på din Mac? Regner du med at den skal stå tændt 24/7 ved siden af fyret?
Det er betydeligt mere økonomisk at ofre de 350,- som en Raspberry Pi koster, og sætte den til at samle data op. Den koster en brøkdel af Mac'en i strøm.

Sus eventuelt en tur forbi bloggen og læs mere om mulighederne.

Boinuser, det undre mig man har lavet software til Linux og de andre men ikke til MAC! Der må være andre der bruger MAC?
Det skyldes vel at målgruppen af pillenørder som har en Mac til overs som kan tiltænkes rollen som dedikeret dataopsamler er temmelig begrænset.

Husk på at dataopsamlerens opgave er med så få ressourcer som muligt at få samlet data sammen og lagt dem ud på Stokercloud. Når først data er lagt i Stokercloud kan du tilgå dem med en hvilken som helst browser, uagtet om den afvikles på en Windows PC, Linux PC, Mac, Android eller hvad der ellers findes af datamater med mulighed for at gå på Nettet.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #8 Dato: Sep 26, 2013, 20:27 »

Jeg mener ikke der er noget trådløst til hverken V6 V7 eller V10.

For at bruge interfacet fuldt ud, er det desværre nødvendig at have en computer tændt 24/7, eller samles der ikke data til graferne. Sådan er det med V6.
Jeg kan anbefale at anskaffe en mini computer, jeg har selv en MSI 10" stående, den koster 13w/h, men jeg gætter på at det tjener sig hjem, da jeg kan følge med i hvordan tilstanden er, og jeg får en email, hvis der er alarm.
Så kan du sende data til din web server hvis du har en, ellers kan du uploade til NBE.

De nyere styringer har TCP/IP så der skal blot et kabel mellem styring og router, eller man kan bruge en wifi bridge.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Mellerup

• Top of the pop
« Svar #9 Dato: Okt 02, 2013, 17:15 »
Hvis man skal anskaffe en pc, så kan man jo ligeså godt anskaffe en ny styrring, der kan det med nettet. Det kan bare ikke være meningen, det burde være en del af pakken at der er til MAC også, der er alligevel en del der bruger MAC.
Med de bedste hilsner
Henrik

Styring Scotte  7,?

Offline MrMoelgaard

• Top of the pop
    • Buzz
« Svar #10 Dato: Okt 03, 2013, 18:31 »
Hvis man skal anskaffe en pc, så kan man jo ligeså godt anskaffe en ny styrring, der kan det med nettet. Det kan bare ikke være meningen, det burde være en del af pakken at der er til MAC også, der er alligevel en del der bruger MAC.

Hvilken Macmodel havde du tiltænkt opgaven? En Macbook? Mac mini? Anden?

Jeg stod selv med overvejelserne om jeg skulle sætte en lille dataopsamler på min version 6 styring, eller skifte til en nyere model. Valget faldt på at skifte styring, men selvom jeg købte min version 10 styring under sidste års ombytningstilbud, havde det mest økonomiske været at sætte en lille dataopsamler på den gamle styring.
Men der var flere medvirkende faktorer. Det primære for mig var ikke netkortet i styringen, men de ekstra udgange til tilbehør samt muligheden for at opdatere til nyere software uden at skulle skifte chip.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
Rumtermostat (3 zoner)

Offline smunch

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +0/-0
  • BS1016 16 KW BioComfort 4,99 250m2
« Svar #11 Dato: Okt 03, 2013, 19:18 »
Spørgsmål til Mølgård:

Vil jeg kunne bruge en Rasperry Pi til at opsamle data på en Bio Comfort 4.99  ?

På forhånd tak
smunch
:-)

Offline MrMoelgaard

• Top of the pop
    • Buzz
« Svar #12 Dato: Okt 03, 2013, 19:40 »
Hej Smunch,

Umiddelbart burde der vel ikke være noget i vejen for det. Men er det ikke noget med at kommunikationschippen ikke er standard i den årgang? I så fald skal du ha' fat i sådan en. Den er på prislisten hos Stokerkontrol.dk.
Så skal du jo også ha' en licens til Stokerkontrol. Der kan du være heldig at finde en interfacepakke på tilbud hos flere af reservedelspusherne (eksempelvis her eller her). Nå ja, og så en RaspPi og en USB til RS232 konverter.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
Rumtermostat (3 zoner)

Offline smunch

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +0/-0
  • BS1016 16 KW BioComfort 4,99 250m2
« Svar #13 Dato: Okt 03, 2013, 20:30 »
Tak Mølgård

Kigger på det    :)
smunch
:-)

Offline Mellerup

• Top of the pop
« Svar #14 Dato: Okt 10, 2013, 21:29 »
Hej Mølgaard

Den der raspPi for en ting, konverteren har jeg. Så med kabel har jeg kontakt, på min kones pc, men jeg vil jo gerne uden kabel. 
Med de bedste hilsner
Henrik

Styring Scotte  7,?