Forfatter Emne: Ide søges til anlæg /styring  (Læst 13045 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Ide søges til anlæg /styring
« Dato: Okt 07, 2013, 09:15 »
Gutter og gudinder...
Jeg troede jeg har en løsning men nu er jeg kommet i tvivl...
Problem: jeg har ikke haft en ventil på vvb så når salen koblede ind så røg mit fremløb ned på ca 35-40 gr og dermed kunne jeg vinke farvel til det varme vand. Så satte jeg en tovejs på og alt var lysegrøn i sommer . Troede jeg !!! .. Men men men når VVB er under 50 gr (i mit tilfælde ) og kalder på varme så åbner tovejs men hvis salen så samtidig (og ja det passer sgu altid sammen) falder til under 19 gr så åbner den også og  så trækker den varme ud af vvb fordi tovejs jo er åben + den bliver stående i VVB drift fordi temp nu falder fra 50 til 35 gr varmt vand men den stiger kun meget langsomt (måske 1 time) i takt med at salen varmer op.
Min løsning: på med en kontraventil på VVB streng så den ikke kan trække varme ud.
Duer ikke : For vis den pumper et fremløb ind i VVB spiral på kun 35 gr så køler den vandet så er det faktisk bare en shunt til min retur der virker som en akkutank på 250 l til at holde min retur oppe og skal jeg undgå det kommer kontra til at vender forkert og jeg må vaske op /bade i koldt vand.
Trevejs er ikke muligt . Findes ikke i 3" som mit hovedstræk er og vil så lukker for varme i salen og gæster der fryser osv .. Nix bix
En halv løsning : Styringen lukker for tovejs hvis temp i fremløb er under den aktuelle VVB temp men det holder heller ikke ordentligt ,for når der er forbrug på vvb vil den jo falde til frysepunktet inden salen er varmet op ,lukker for radiatorer og slår om på VVB igen...
SÅ vvs og styrings eksperter ... Nu må i beviser i er jeres svendebrev værd :-)
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline renekv

• Beta tester
  • Guru
  • *
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Ide søges til anlæg /styring
« Svar #1 Dato: Okt 07, 2013, 11:04 »
jeg tror at jeg har en ældre arcon solvarmestyring der kan klare problemet, den kan sættes ind så 2-vejs ventil holdes lukket, hvis fremløb bliver for kold, men vil stadig åbne hvis vvb bliver kolder en fremløb

hilsen René
« Senest Redigeret: Okt 07, 2013, 11:13 af renekv »
130kwm år 1875
ingen isolering i væge og 150-200mm på loft
RTB 10KW V.13
styrings Nr. 32096

Offline kirkholt

• Beta tester
  • Guru
  • *
  • Respekt optjent: +1/-1
« Svar #2 Dato: Okt 07, 2013, 12:36 »
Hej Claus

Jeg går ud fra at du har styr på denne:

http://www.mhes.dk/Fyr_med_VVBx.pdf

Hvis problemet kan løses med en 3-vejs ventil, kan du vel lave en sådan med 2 stk. 2-vejs ventiler og et 2-polet skifterelæ

mvh

Ole
https://stokercloud.dk/v3/#/kirkholt/main-page
16Kw Woody Comfort v10.0954
Sort NBE komfort kedel
Kompressorrens
3-vejs ventil og VVB

218 m2 villa - 15m fjernvarmerør - Fyr i garage
Årsforbrug ca. 7 ton.

Offline kigan

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +11/-2
« Svar #3 Dato: Okt 07, 2013, 13:35 »
har jeg forstået dig rigtigt når salen kalder på varme så kommer der så meget koldt retur så fyret kun kan varme det op til 35-40 grader det første stykke tid?
Mvh Kevin
Mit fyr https://v16.stokercloud.dk/#kevinhan
RTB Phoenix 30 kw

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #4 Dato: Okt 07, 2013, 15:10 »
Ja rigtigt forstået. En trevejs kan ikke klare problemet for som jeg skriver så er det 3" rør den skal sidde på desuden duer det ikke at varmen til resten af huset er lukket mens den laver varmt vand. Hvis der er et konstant forbrug i opvasken så vil den jo først tænde for anlægget når der ro på. Den med arconstyringen har jeg også tænkt men hvis der ikke bliver lavet VV og der er forbrug på så er det lynhurtigt væk
Det er noget af en knude ?
MVH
Lenovo 6.0.1

Offline renekv

• Beta tester
  • Guru
  • *
  • Respekt optjent: +1/-0
« Svar #5 Dato: Okt 07, 2013, 15:56 »
det vil ikke blive nemt, og få varmt vand hvis der er en høj forbrug til salen, men det lige meget hvad, med mindre du kan sænke forbruget til salen når du laver varmt vand
130kwm år 1875
ingen isolering i væge og 150-200mm på loft
RTB 10KW V.13
styrings Nr. 32096

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #6 Dato: Okt 07, 2013, 16:04 »
Problemet er at anlægget er for klejnt. Det ville måske passe hvis der var 100% varme på konstant, men når der skal varmes en masse mursten og rum op, og der skal laves store mængder varmt vand samtidig, så er 30kw slet ikke nok uanset hvilke hekserier man finder på.
Når det hele skal køre på en gang skal anlægget dimentioneres efter max belastning og der kan ikke ganges med en samtidighedsfaktor.

Jeg mener ikke man kan styre sig ud af problemerne, der skal mere energi til.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline scottedor

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +28/-4
« Svar #7 Dato: Okt 07, 2013, 16:42 »
et for lille anlæg er der ikke meget at gøre ved,men enten kan du anvende en buffertank eller en elpatron hvis det kun er spidsbelastning, ellers må du som du før har skrevet dengang du frøs i vinter, sætte en 10kwh scotte op ved siden af den anden.mvh erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline Perminator

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
« Svar #8 Dato: Okt 07, 2013, 16:55 »
Deler XKFCs opfattelse. Men var der ikke noget at hente på opvarmning af salen ved at skifte radiatorer ud med kalorieferer? Det er kun lejlighedsvis at salen skal varmes op, så hvorfor varme alle murstenene op?
Perminator
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #9 Dato: Okt 07, 2013, 17:08 »
Problemet er jo ikke at anlægget er for lille ,slet ikke. De problemer jeg havde sidste vinter var ikke noget med at anlægget ikke kunne holde temp det var den måde v6 kørte på. De problemer har jeg ikke haft siden jeg gik over til v10. Og at sætte en 40kw op vil heller ikke hjælpe for når de to store radiatorer i salen lukker 3-400 l vand ud i anlægget så kan fyret være aldrig så stort min retur vil falde . Men hvis i læser tråden er det jo ikke det der er problemet . Problemet er at den trækker varmen ud af min VVB hvis den er så uheldig (og det gør den næsten hele tiden ved fest) at stå åben når det sker. Men ideen med en buffertank har strejfe mig og er også blevet foreslået fra anden side (levi) så det er ikke en dårlig ide Erik for det ville gøre at returen have noget at trække på . Der er som sådan ikke nogen der fryser men det vil der være hvis en 3vejs næsten konstant lukker for anlægget fordi VV forbrug under en fest er så stort og derfor kalder beholderen hele tiden.
Ja jeg kunne sætte en 10kw op til udelukkende at lave VV eller en buffer tank men det er jo kun i weekenden at jeg har behovet så er det måske lidt gråspurve osv. Det var bare om nogen havde en kanon ide under at skulle bøvle og invistere en bunke.
Svar til det sidste . Jo jeg har også tænkt på at skrotte de to KÆMPE radiatorer og sætte en kaloriefere op . Jeg har i forvejen 6 ventilatorer siddende under de to mega drenge for at cirkulere varmen rundt i rummet. Hvordan regner man ud hvilken størrelse kalorife man har brug for. Rummet er har h 5m x l 15 x b 7,5 = 525m3
MVH
Lenovo 6.0.1

Offline Perminator

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
« Svar #10 Dato: Okt 07, 2013, 18:17 »
Jeg har ikke ingeniørmæssig forstand på det. Men et hurtigt kig på VVS- Ekspertens kalorieferer siger 20 KW til 200 kvm, med et luftskifte på 1950 m3 pr time. Effekten kan bæres frem i et 1/2" rør.
Med 5 meter til loftet er det måske ikke en helt dum dimensionering til dine 112 m2.
Jeg kunne se ideen i at du gik ud fra en konstant fremløbstemperatur, og så via flowstyring reserverede 20 KW til salen og 10 KW til VVB og evt privaten.
Når salen er fyldt og varm aftager varmebehovet hurtigt, fordi gæsterne producerer varme, og så bliver der mere til resten.
Udfordringen er at en eller flere kalorieferer skal sikre at al luft i salen bliver cirkuleret.
Fordelen er at når luften er varm, føles rummet varmt, og du fyrer ikke for "gråspurvene" ved at en masse mursten blot køler af efterfølgende.
En kasse øl til en bygningsingeniør med viden om ventilation og varmetab vil bære godt på vej.
Perminator
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #11 Dato: Okt 07, 2013, 18:20 »
Hej Claus,

Jeg har en løsning...
...men den koster lidt penge  ;)

Hvis du sætter en "gammeldags" 3-vejs shunt på din sal-kreds og monterer den med en el-aktuator, så kan du drosle flowet til salen ned mens VVB'en varmes op.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #12 Dato: Okt 07, 2013, 19:29 »
Hej Claus,

Jeg har en løsning...
...men den koster lidt penge  ;)

Hvis du sætter en "gammeldags" 3-vejs shunt på din sal-kreds og monterer den med en el-aktuator, så kan du drosle flowet til salen ned mens VVB'en varmes op.

Hilsen
Michael

Det kan måske også gøres billigere. Blot en "bypass" over vvb omskifteren, således at der altid vil være et vist flow til salen.
Men det ændrer ikke på at der kun er en begrænset mængde energi til rådighed.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #13 Dato: Okt 07, 2013, 19:38 »
Det er måske en forkert type VVB der er anvendt. Lagdelingen må være temmelig dårlig hvis al varmen trækkes ud.

Når mit anlæg startes op, ser det ud til at varmen trækkes ud af VVB, når man kigger på Stokerkontrol, men trods kurven ryger langt ned, er der stadig bade til flere personer, og masser af varmt vand til rådighed, det ligger i toppen af beholderen, og føleren sidder midt i.

Men hvad bruges al det varme vand til? Jeg har selv været i bestyrelsen for Tobøl Forsamlingshus i en årrække. Der blev hovedsageligt brugt varmt vand til opvasken. Mens jeg var i bestyrelsen indkøbte jeg en stor hætte opvaskemaskine. I manualen står der at afskylningen inden vask skal være i koldt vand, så det er ikke meget varmt vand der bruges.
Hilsen Kenneth

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #14 Dato: Okt 08, 2013, 08:40 »
Mhes. Uddybning af løsning tak :-)
Kenneth. Ja VVB er ikke optimal det er en solfanger beholder på 250l med to spiraler hvor fyret er koblet på den øverste og solfanger kører ikke men det er en helt anden historie , og at varmen trækkes ud har intet med lagdeling at gøre men når du pumper 35 gr vand ind i en spiral hvis omgivelser har 49 gr ja så køler du beholderen ned . Jeg har 587 kvm og 30kw er energi nok. Problemet ligger i dimiensioner på rør og radiatorer.
Forklaring selvom det er svært når man ikke kikker på det sådan live.
Der er et hovedstræk som går under gulvet i kælder og krypekælder under hele huset på 3,5 " . På dette stræk er der svejst udtag som går op til radiatore i henv den ene og anden fløj og første sal. Fyret sidder midt på strækket . Det virker perfekt bortset fra at dimiensioner er voldsom og ja den burde skiftes ned til 5/4 " og de gamle radiatorer skulle også udskiftes men igen en anden historie. Den side ind i salen ender i 2,5" rør (se vedhæftning) og deler ud til to radiatorer (de eneste i salen). Disse to er styret af motorventiler og inden festen har jeg ikke nogen problemer med hverken at den trækker varme ud af vvb (betyder ikke noget der) eller med at opvarme salen. Men når gæsterne så kommer ja så varmer de mange mennesker salen op ,radiatorer lukker og alt er fint.. Men så ryger der mad og drikke indenbords og især mænd i rundbuestil begynder at svede og så åbner de dørene . Bum så åbner radiatorerne og så kommer der 1000 l underkølet vand retur i kedlen (der er næsten intet forbrug på den side af strækket ,kun et enklet værelse ovenpå og ligemeget hvor stort dit fyr er så tager det tid at varme op igen (skyde sig selv i foden at gå op i 40-60kw pga 3 dage i ugen) og derved kommer VVB problemet ind. Og det er muligt at man i et forsamlingshus kan stå og fedte med koldt vand i opvasken men på en proff festresturant går den sgu ikke ,så der bruges ca 2 M3 varmt vand i køkkenet alt efter antal gæster,opvasker skal ikke på sygehuset med frostskade i fingerene og der må ikke være levninger tilbage på servicen for så bliver smily sur :-( sådan er det. Til store fester har jeg en varmepumpe kørende og laver 200l VV yderligt men på trods af det kan jeg tydeligt mærke på VV temp at salen er koblet men det skralder an. Det er mere iritationsmomentet og var der nu en der have en fix løsning var det jo glimrende. Men på grund af de store dimiensioner er det svært og jeg har også svært ved at komme til radiatorene.
Men mens jeg skrev dette kom jeg lige til at tænke på at hvis jeg nu hæver fremløb under festen til 75 gr så ville temp jo godt nok falde med ca 20-25 gr men stadigvæk være høj nok til at jeg ikke mærkede fald i vvb temp .. Lyder det fornuftigt eller kan i se huller ?
Og så skal jeg have sat kalorfier ind for derved vil vandmængden i strækket blive mindre .. Men jeg mangler en beregner ?

MVH
Lenovo 6.0.1