Hej Claus,
Lad os være enige om at det er EMC vi taler om og ikke EMP

Dernæst er jeg ret sikker på at Jens vil være grumme ked af at høre at der ikke er noget i hans styring der indertrykker EMC, og ligeledes vil myndighederne være

Den diode der evt. kan klippes for at indgå det problem der omtales, sidder faktisk for at indertrykke en transient der ellers vil kunne ødelægge SSR-udgangen, og det er bl.a. det EMC drejer sig om

Problemer med dioden er bare at den nogle gange giver mere ballade end den gavner.
Det problem du havde med EMC på dit anlæg er desværre ikke det eneste der kan genere.
Hvis bare det var så let altid, at man kunne fjerne EMC problemer med et "gnist fang", så var der ikke firmaer der levede af at hjælpe med den slags problemer.
EMC problemer er noget forbandet stads, og det kræver ofte mange forsøg før det afhjælpes effektivt.
Hilsen
Michael
Du skal ikke klippe noget ud men der i mod sætte en gnistfanger over udgangen således at der ikke kommer fejlstrøm (EMP.. transient forstyrelse eller hvad man nu kalder det ). Jeg har 5 styk siddende og to overdrager relæer fordi min pumpe sender impulser tilbage når den stopper og derved aktivere andre udgange. En gnistfanger er i bund og grund bare en kondensator man sætter over fase og nul.
Jeg er sluppet af med problemet men det har været en sej kamp og jeg fik utrolig god hjælp af Jens fra Nordjyske elektronik.
Michael... Nej der er ikke noget i styringen som modvirker EMP