Forfatter Emne: Føler placering på Door  (Læst 3180 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rasser

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 93
  • Respekt optjent: +0/-0
Føler placering på Door
« Dato: Feb 27, 2008, 07:55 »
Hej.
Jeg har et stykke tid luret på hvor den rigtige / bedste placering af temperaturføleren på kedlen egentlig er. Jeg har i lang tid brugt et af de tomme 1/2 " rør bag på kedlen. Nu har jeg prøvet at flytte den til 2" røret lige uden for kedlen. Der passer den fint med det indbyggede thermometer.
Det der undrer er hvis jeg flytter føler 30 cm væk nu på et 1" rør falder temp 3 Gr.
Begge forsøg er lavet med thermopasta og røreskåle.
Hvad gør i andre ?

Mvh Rasser

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Føler placering på Door
« Svar #1 Dato: Feb 29, 2008, 12:56 »
Hej.
Jeg har et stykke tid luret på hvor den rigtige / bedste placering af temperaturføleren på kedlen egentlig er. Jeg har i lang tid brugt et af de tomme 1/2 " rør bag på kedlen. Nu har jeg prøvet at flytte den til 2" røret lige uden for kedlen. Der passer den fint med det indbyggede thermometer.
Det der undrer er hvis jeg flytter føler 30 cm væk nu på et 1" rør falder temp 3 Gr.
Begge forsøg er lavet med thermopasta og røreskåle.
Hvad gør i andre ?

Mvh Rasser

Hej Rasser,

Det vigtigste er at føleren placeres så den måler den aktuelle temperatur, og kan reagere hurtigt på ændringer.
Forudsat at du har flow gennem din kedel (cirkulationspumpen kører) er en god placering normalt direkte på fremløbet umiddelbart efter kedlen, altså på røret, der hvor det varme vand kommer ud.
Sætter man føleren direkte på røret med thermopasta og en rørskål rundt om, har man en rigtig god funktion.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html