Forfatter Emne: PI/Pilleforbrug  (Læst 9392 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JFK

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-1
PI/Pilleforbrug
« Dato: Dec 18, 2013, 11:19 »
Et spørgsmål mere:

Lige nu kører jeg
Snegl 1670 gram
Blæser 25-50-70
PI 2.5-0.1

Jeg har tidligere kørt høje tal på PI indstillingen nemlig 7.5-2.5 og der kunne jeg få en temp. kurve som var meget lige på ca. 65 grader.
Hvad siger din erfaring angående pilleforbrug hvad angår PI indstillinger ?, jo lavere PI jo lavere pille forbrug eller hvad ?.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: PI/Pilleforbrug
« Svar #1 Dato: Dec 18, 2013, 16:30 »
Hej JFK

PI og pille forbrug har ikke ret meget med hinanden at gøre. PI controlleren styrer måden fyret giver gas på, ikke hvor meget eller hvor lidt gas.
PI er faktisk kun noget man kan skrue og justere på, ved at kigge på kurverne i stokerkontrol eller stokercloud.
PI controlleren skal være meget dårlig justeret, for at det er noget du kan se direkte i bålet, men det er den der bestemmer hvor hurtigt kedlen kommer på setpunktet.
For at give besyv med, om din controller står fornuftigt skal du uploade et billede af grafen for ydelse, eller det bedste er et link direkte til online grafer.
Indstillingen 7,2 - 2,5 virker ganske voldsom, men hvis pillerne på herden bliver brændt fint, asken ser fint ud, og forbrændingen er korrekt justeret, så betyder det intet for pille forbruget.

Mvh. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: PI/Pilleforbrug
« Svar #2 Dato: Dec 18, 2013, 18:21 »
Typisk vil en "stiv" temperaturkurve medføre at drifteffekten vil drøne op og ned.
Det er uøkonomisk at have drifteffekten til at drøne op og ned, så normalt vil man finde et kompromis imellem en rolig regulering og en "stiv" temperaturkurve.

Hilsen
Michael

Et spørgsmål mere:

Lige nu kører jeg
Snegl 1670 gram
Blæser 25-50-70
PI 2.5-0.1

Jeg har tidligere kørt høje tal på PI indstillingen nemlig 7.5-2.5 og der kunne jeg få en temp. kurve som var meget lige på ca. 65 grader.
Hvad siger din erfaring angående pilleforbrug hvad angår PI indstillinger ?, jo lavere PI jo lavere pille forbrug eller hvad ?.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline JFK

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: PI/Pilleforbrug
« Svar #3 Dato: Dec 19, 2013, 07:17 »
Jeg er ikke på stokercloud, men påtænker at købe adaptere så jeg kan forbinde fyret med min PC og så komme på online.
Jeg skal vel bare have 2 adaptere og 2 netværksledninger, men hvor køber jeg sådan et sæt ?.
 
I øvrigt var jeg lige lidt for ivrig med oplysningerne om min PI indstilling.
Det var P 7.5 og I 0.25, og umiddelbart er der ikke forskel i pilleforbruget om jeg kører denne indstilling eller P 2.5 og I 0.1.
Den kører bare mere lige på temperaturen på graferne med den kraftige indstilling.