Forfatter Emne: Brænder hyler  (Læst 6556 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline harleykatten

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Brænder hyler
« Dato: Mar 08, 2008, 06:35 »
Hej jeg har fået indstaleret ny Woody brænder og kedel.  Sættet er købt ved Sanistål, af vores lokale Smed.
Det kører tilsyneladende godt.  Men jeg har dog et problem, den hyler og skriger som en hund der keder sig, Lyden kommer fra den lille snegl i brænderen Smeden siger det må jeg leve med, kan det være rigtig.
Fyret står i kælderen og vi har soveværelse lige oven over ( ingen natte søvn) det er som om at lyden forstærkes gennem gulvet gulvet er beton

Mvh. Henning

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Brænder hyler
« Svar #1 Dato: Mar 08, 2008, 08:01 »
Hej jeg har fået indstaleret ny Woody brænder og kedel.  Sættet er købt ved Sanistål, af vores lokale Smed.
Det kører tilsyneladende godt.  Men jeg har dog et problem, den hyler og skriger som en hund der keder sig, Lyden kommer fra den lille snegl i brænderen Smeden siger det må jeg leve med, kan det være rigtig.
Fyret står i kælderen og vi har soveværelse lige oven over ( ingen natte søvn) det er som om at lyden forstærkes gennem gulvet gulvet er beton

Mvh. Henning


Hej Henning,

Nej, det kan ikke være rigtigt.
Måske din smed trænger til at høre lidt om købelovens paragraf om reklamationsret  :) :)

Det lyder som om den interne snegl skraber på et eller andet sted. Et fænomen der kan opstå hvis en træpille kommer i klemme mellem snegl og rør, men det bør være sjældent.
Hvis lyden er der konstant når sneglen kører (hvilket den ikke skal hele tiden) så må der være noget galt med sneglen eller dens montering.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline harleykatten

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Brænder hyler
« Svar #2 Dato: Mar 08, 2008, 08:19 »
Nej lyden er der ikke hele tiden men den er der mange gange på bare en time
Det kunne godt være piller der sætter sig i klemme men så gør de det tit,
Det er næsten hver gang at sneglen sæter i gang.

Mvh. Henning

Offline tn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 53
  • Respekt optjent: +3/-0
    • online pillefyr
Sv: Brænder hyler
« Svar #3 Dato: Mar 08, 2008, 09:28 »
Nej lyden er der ikke hele tiden men den er der mange gange på bare en time
Det kunne godt være piller der sætter sig i klemme men så gør de det tit,
Det er næsten hver gang at sneglen sæter i gang.

Mvh. Henning


Hej

En del har problemer med hårde piller / lange piller, som kommer i klemme og er så hårde at de ikke kan knuses.
Enkelte har været ude for at sneglen knækker.
Stampemøllens piller har været et problem, jeg ved ikke om de har fået det løst.
Nogle har skiftet til 6 mm for at løse det.
Enkelte har drejet snegl ned til mindre diameter.
Men brug piller der ikke er for hårde, så kører det med kun sjældne hyle/knirkelyde.
Venlig Hilsen
Tn
biocomfort + stokerkontrol
Tasso us kedel
http://pillefyr.tknweb.dk

Offline harleykatten

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Brænder hyler
« Svar #4 Dato: Mar 09, 2008, 05:18 »
Jeg bruger piller fra Dlg. 8 mm. Er det bedre at bruge 6 mm.?
Mit udvalg af piller er begrænset da jeg bor på Ærø. Og Dlg er stort set den eneste der er leverings dygtig.

Mvh Henning

Offline tn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 53
  • Respekt optjent: +3/-0
    • online pillefyr
Sv: Brænder hyler
« Svar #5 Dato: Mar 09, 2008, 11:17 »
Jeg bruger piller fra Dlg. 8 mm. Er det bedre at bruge 6 mm.?
Mit udvalg af piller er begrænset da jeg bor på Ærø. Og Dlg er stort set den eneste der er leverings dygtig.

Mvh Henning


hej

Ja men dlg skulle da også være en udmærket pille.
Hvorvidt 6 mm vil hjælpe, er svært at sige, forsøg med et par poser og vurder resultat.
Leverancer kan jo også varierer lidt fra gang til gang, så det kan jo være du har været uheldig med denne første leverance.
Vurder e.v.t også, om snegl er centreret, så der er ca samme frigang på alle sider.
e.v.t også vurder om du ved at dreje faldrør, kan få smidt pillerne længere frem.
Snegl har jo sværest ved at give sig ude ved gearet.
men placering af beholder begrænser jo mulighed for position af faldrør, og jeg ved ikke hvor meget det har at sige.
Min beholder står til venstre for brænder, så faldrør kommer ude fra venstre side.
Jeg forestiller mig, at hvis faldrør kommer forfra brænder og rammer det lodrette stykke faldrør, ryger de hen i gearenden af snegl.

Dette med faldrørs position er kun en tanke, teori. Jeg aner ikke om det har noget at sige, så tag det for hvad det er.
Venlig Hilsen
Tn
biocomfort + stokerkontrol
Tasso us kedel
http://pillefyr.tknweb.dk

Offline JMB

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 92
  • Respekt optjent: +1/-0
  • For vildt!
Sv: Brænder hyler
« Svar #6 Dato: Mar 09, 2008, 21:03 »
Jeg bruger piller fra Dlg. 8 mm. Er det bedre at bruge 6 mm.?
Mit udvalg af piller er begrænset da jeg bor på Ærø. Og Dlg er stort set den eneste der er leverings dygtig.

Mvh Henning


Hej Henning

Jeg bruger også 8 mm. piller fra DLG i min Scotte og der er ingen hylende lyde.

Jeg prøvede en portion piller fra Stampemøllen sidste efterår, og det er skodpiller - til en NBE i hvert fald. De var så hårde at det bragede og knagede hver gang pillerne skulle gennem den interne snegl.

Men med DLG'erne skal der ikke være nogen, eller i hvert fald meget få lyde.
16 kw. Scotte med Woody 6.10 styring på Opop 418 kedel. Stokerkontrol v.1.81
Opvarmer 175 m2 med ca. 6 tons