Forfatter Emne: Interface til OpenHAB  (Læst 90212 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Interface til OpenHAB
« Svar #15 Dato: Sep 02, 2014, 10:30 »
Super!

I'm fully aware of the complexities involved in re-architecting stuff that already works (ie. it's hardly ever a good idea), but from a quick outside view it seems as mqtt could fit perfectly as the main communication protocol between the control boxes and stokercloud, which would also act as a broker. The default 'just works' setting would be an encrypted authenticated connection to stokercloud, with an 'advanced' option to connect to any broker.

But hey, any simple local access api is great!

We will look at it, i think we will stick with a very simple protocol, and that can be transformed to anything by an external service, e.g. an external mqtt client, json, excel sheet you name it. Mainly because of the reduced capacity of the control box (1 core @ 80mhz), we need to pay big attention to resources.

Regards Jens
« Senest Redigeret: Sep 02, 2014, 10:30 af BoinkUser »
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline perhansen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Interface til OpenHAB
« Svar #16 Dato: Sep 08, 2014, 12:54 »
Hvordan ser det ud med kommunikationen mellem OpenHAB og woody? Er udviklingen gået i stå? Jeg er pt. ved at implementere en OpenHAB-server til styring af mit IHC m.m og kunne derfor godt tænke mig at høre mere om bindingen op mod woody'en.

Jeg er midt i en omfattende renovering af huset, og pillefyret er ved den lejlighed blevet flyttet og er endnu ikke sat til igen, så derfor er det gået lidt i stå. Det virker sådan set fint allerede (kan læse og sætte værdier i stokercloud, og fx starte og stoppe fyret) , jeg havde bare regnet med lige at rydde lidt op i det inden jeg lægger det op. Men hvis det har interesse kan jeg godt lægge det jeg har frem i mellemtiden?

Edit: Jeg er forøvrigt generelt meget imponeret over OpenHAB, det kan vitterligt snakke med alt, selvom det stadig kan være lidt kryptisk at sætte sig ind i første gang - men det er eftersigende noget af det der arbejdes på at forbedre. Vær opmærksom på at din java-installation skal have sikkerhedscertifikatet fra IHC-controlleren tilføjet, ellers kan der ikke oprettes SSL-forbindelse.

Jeg vil meget gerne se det du allerede har lavet.
Jeg har dog en ældre v.6 styring... så ingen stokercloud her.
Jeg overvejer dog om jeg kan hive data'erne ud vha seriel-porten. For som du selv siger, så kan OpenHAB jo snakke med alt.
 

Offline rahbek

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Interface til OpenHAB
« Svar #17 Dato: Sep 12, 2014, 21:32 »
Hvordan ser det ud med kommunikationen mellem OpenHAB og woody? Er udviklingen gået i stå? Jeg er pt. ved at implementere en OpenHAB-server til styring af mit IHC m.m og kunne derfor godt tænke mig at høre mere om bindingen op mod woody'en.

Jeg er midt i en omfattende renovering af huset, og pillefyret er ved den lejlighed blevet flyttet og er endnu ikke sat til igen, så derfor er det gået lidt i stå. Det virker sådan set fint allerede (kan læse og sætte værdier i stokercloud, og fx starte og stoppe fyret) , jeg havde bare regnet med lige at rydde lidt op i det inden jeg lægger det op. Men hvis det har interesse kan jeg godt lægge det jeg har frem i mellemtiden?

Edit: Jeg er forøvrigt generelt meget imponeret over OpenHAB, det kan vitterligt snakke med alt, selvom det stadig kan være lidt kryptisk at sætte sig ind i første gang - men det er eftersigende noget af det der arbejdes på at forbedre. Vær opmærksom på at din java-installation skal have sikkerhedscertifikatet fra IHC-controlleren tilføjet, ellers kan der ikke oprettes SSL-forbindelse.

Jeg vil meget gerne se det du allerede har lavet.
Jeg har dog en ældre v.6 styring... så ingen stokercloud her.
Jeg overvejer dog om jeg kan hive data'erne ud vha seriel-porten. For som du selv siger, så kan OpenHAB jo snakke med alt.

Det jeg har lavet er udelukkende et interface til Stokercloud, så hvis dine data ikke er tilgængelige der, er det ikke meget bevendt. Men ja, der er helt sikkert også en vej igennem med serielporten.

Offline motoz

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 255
  • Respekt optjent: +18/-0
Sv: Interface til OpenHAB
« Svar #18 Dato: Sep 24, 2014, 07:49 »
I fleshed out the PellMon to MQTT connector at https://github.com/motoz/pellmonMQTT a bit.

PellmonMQTT connects to the PellMon DBUS interface and publishes all available data to pellmon/item and subscribes to all settings at pellmon/settings/item. Changed data items are republished and subscribed data is written to the corresponding PellMon item when received. Events are published to pellmon/__event__

In short this makes complete integration with any home automation system capable of speaking MQTT http://mqtt.org (like eg openHAB) and a scotte V4/5/6 burner possible.

Tested with the open source MQTT broker mosquitto.

Bio Comfort 30kW, compressor cleaning, lambda. Termax 25cr boiler. Matene vertical pellet conveyor. PellMon open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon

Offline Kdrost

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Interface til OpenHAB
« Svar #19 Dato: Nov 11, 2014, 08:36 »
Jeg er midt i en omfattende renovering af huset, og pillefyret er ved den lejlighed blevet flyttet og er endnu ikke sat til igen, så derfor er det gået lidt i stå. Det virker sådan set fint allerede (kan læse og sætte værdier i stokercloud, og fx starte og stoppe fyret) , jeg havde bare regnet med lige at rydde lidt op i det inden jeg lægger det op. Men hvis det har interesse kan jeg godt lægge det jeg har frem i mellemtiden?

Hej Rahbek

Hvis du vil dele vil jeg gerne se det du har indtil videre, også selv om du ikke har "ryddet op" i dine bindings osv.  :D
Helt grøn i forhold til OpenHAB, håber på sigt at kunne styre Stoker, IHC og Sonos mv.

Mvh

Kenneth

Offline rahbek

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Interface til OpenHAB
« Svar #20 Dato: Jan 29, 2015, 00:10 »
Her er en foreløbig (og tidlig) udgave af interfacet til Stokercloud, jeg håber det kan bruges til et eller andet.

https://www.dropbox.com/s/m31enbrinmevnzi/OpenHAB-StokerCloud.zip?dl=0

Kort vejledning:
Start med at indsætte brugernavn og adgangskode de steder i koden hvor det er markeret (så vidt jeg husker kun to steder). Derefter skulle der gerne være nogle items der kan udlæses (temperaturer og driftstatus), samt enkelte der kan skrives til (start og stop af fyret, opdatering af tankindhold, afstilling af alarm). Brugervenligheden er sandsynligvis ikke ret god endnu, så jeg håber det er til at gennemskue trods den begrænsede dokumentation.

For en god ordens skyld må jeg hellere tilføje at jeg selvfølgelig fralægger mig ethvert ansvar for hvordan og om det virker - men stokercloud burde ikke tillade "farlige" værdier, ligesom det gør sig gældende på webinterfacet. Der er dog stadig rig mulighed begge steder for at få sat uhensigtsmæssige værdier.

Tak til Lars Oksbjerre for test samt tilføjelse af flere værdier.

Offline from

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 75
  • Respekt optjent: +5/-0
    • Mit woody fyr
Sv: Interface til OpenHAB
« Svar #21 Dato: Nov 14, 2019, 16:30 »
Hej

Det her er godt nok et temmelig gammel tråd - men er den nogen der har Rahbeks Stokercloud binding til OpenHab, der vil dele den.

Det er et par år siden at Rahbek var online her, og dropbox linket er udløbet.
Mvh
Morten

Offline NikolajSC

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Interface til OpenHAB
« Svar #22 Dato: Apr 17, 2020, 19:02 »
Hej
Jeg er ny the NBE's styring og OpenHAB men kunne godt tænke mig at få dem til at snakke sammen.
Så spørger også lige om der er nogen der har rahbek's binding ??

Hilsen
Nikolaj

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: Interface til OpenHAB
« Svar #23 Dato: Maj 13, 2020, 19:43 »
Jeg er også i gang med at anvende openHAB til at overvåge min Stokercloud. Indtil videre har jeg fået hentet de data ud som er tilgængelige via getjsondriftdata.php.

Baseret på de data har jeg sat en række regler op som overvåger:
  • Magasinindhold med konfigurerbar alarmgrænse.
  • Forbindelse, hvis tidsstemplet i datapakken er ældre en 10 minutter.
  • Alarm, hvis alarm ændrer sig fra 0 til 1

I tilfælde af at en regel registrerer alarm sendes en besked over Telegram til min mobil.

Jeg har benyttet følgende dele i openHAB:
  • HTTP binding: Henter data fra getjsondriftdata.php
  • JSONPath Transformation: til at pille JSON data fra hinanden
  • RegEx Transformation: til at pille de rå værdier ud af JSON, da data ligger blandet med enheder og beskrivelse (Eks. "501":"54.8 °C Fremløb", her er det kun 54.8 som er interessant)
  • Telegram Action: til at sende notifikationer om alarmer.

Hvis nogen er interesserede i at se konfigurationsfiler, så skriv til mig. Så prøver jeg at få samlet en pakke.

Mvh
Emil
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline nXil

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Automationsteknolog og elektriker
Sv: Interface til OpenHAB
« Svar #24 Dato: Maj 22, 2020, 14:17 »
Hej

@NikolajSC, jeg har selv savnet rahbek's binding, så nu er jeg gået i gang med og lave min egen.

Synes ikke løsningen med pellmon er tiltalende, da det jo kræver et lidt større og mere kompleks setup og højest sandsynligt også mere energi.
Scotte 10kW, Kompressor rens, VVB. IHC med varmestyring og OpenHAB interface, samt QNAP Nas server til privat cloud og hosting diverse af ting.

Offline motoz

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 255
  • Respekt optjent: +18/-0
Sv: Interface til OpenHAB
« Svar #25 Dato: Maj 22, 2020, 17:52 »
Pellmon runs very well on a raspberry pi II which draws about 2.3W or less. It also gives you full control of all settings, not just the read only data available by parsing json from stokercloud. OpenHAB integration is admittedly not as simple as "dpkg -i pellmon.deb", you also need pellmonMQTT which is a separate project, and then you need to make mqtt bindings for openHAB. You can also get everything from the pellmon webinterface with http GET, but the 'api' is not made with that in mind. It's just made for the frontends needs. For instance
Kode: [Vælg]
/getparam/advanced_data-boiler_power_kw returns
Kode: [Vælg]
{"value": "5.0", "param": "advanced_data-boiler_power_kw"} (With a V7/V13)
Bio Comfort 30kW, compressor cleaning, lambda. Termax 25cr boiler. Matene vertical pellet conveyor. PellMon open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon

Offline nXil

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Automationsteknolog og elektriker
Sv: Interface til OpenHAB
« Svar #26 Dato: Maj 22, 2020, 20:41 »
Just to clarify.

I'm not saying there is anything wrong with Pellmon, i am sure it is an excellent application.
I just want everything in one application and one user interface.
I don't want a interface or application for every little IOT device i got in the home.

Yes i know that building a binding in java for OpenHab is a lot of work...
But i am all ready as far is getting communication working with get and set commands.

But when it is done, it will be very simple to install ;)
Scotte 10kW, Kompressor rens, VVB. IHC med varmestyring og OpenHAB interface, samt QNAP Nas server til privat cloud og hosting diverse af ting.

Offline motoz

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 255
  • Respekt optjent: +18/-0
Sv: Interface til OpenHAB
« Svar #27 Dato: Maj 23, 2020, 15:22 »
I understand, and I agree. But technically it's still two applications, OpenHab and stokerkontrol....  ^-^
Pellmonweb (the web interface) and pellmoncli (the command line interface) are optional, you can remove them and only use the backround server pellmonsrv as a connector since it already speaks the burner protocol. Ideally you could code up the protocol in java, (I think Jens has some reference code in java already), then you could rely only on OpenHab. Personally I have the opinion that any important stuff that need a remote server to function is out of the question, but I suppose I'm in a minority.
Bio Comfort 30kW, compressor cleaning, lambda. Termax 25cr boiler. Matene vertical pellet conveyor. PellMon open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon

Offline nXil

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Automationsteknolog og elektriker
Sv: Interface til OpenHAB
« Svar #28 Dato: Maj 23, 2020, 15:28 »
Nope, i speak directly with the controller with UDP and RSA->XTEA encryption.

I would be able to block stokercloud.dk in my firewall completely when i am done.
Unless if you know a way to disable it in the controller? :)

 
Scotte 10kW, Kompressor rens, VVB. IHC med varmestyring og OpenHAB interface, samt QNAP Nas server til privat cloud og hosting diverse af ting.

Offline motoz

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 255
  • Respekt optjent: +18/-0
Sv: Interface til OpenHAB
« Svar #29 Dato: Maj 24, 2020, 09:58 »
Citér
Nope, i speak directly with the controller with UDP and RSA->XTEA encryption.
Well, now you're talking! That wasn't really obvious from your previous posts as the context was openHab bindings to stokercloud, so I apologize for thoroughly misunderstanding you. Hopefully another implementation and more users of the local communication protocol will ensure that it stays available in the future, seeing that V16 at the moment only does 'cloud' communication.

No I don't know of a way to disable stokercloud communication in the controller (don't think there is a way either), so I do block it in the firewall. Since I don't use it I find it totally unnecessary that the controller polls stokercloud.dk using unencrypted http GET for new settings every 30 seconds.
Bio Comfort 30kW, compressor cleaning, lambda. Termax 25cr boiler. Matene vertical pellet conveyor. PellMon open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon