Hej,
Det er simpelt

Du har sikkert en blandekreds til din gulvvarme, hvor fremløbstemperaturen sænkes til 30-40
oC.
Det vand sendes så gennem gulvvarmeslangen og køles yderligere ned, hvorefter det returneres til fyret.
Dine gulvvarmekredse styres sikkert af nogle trådløse termostater, som tænder og slukker for flowet i gulvvarmeslangerne.
Når gulvvarmen ikke er åben (termostaten kalder ikke på varme) kommer der ikke noget koldt vand retur fra gulvvarmekredsen, men når termostaten åbner, så kommer der en ordentlig røvfuld koldt vand tilbage til fyret.
Det forklarer hvorfor dine sving altid starter med et ordentligt dyk i returtemperaturen, efterfulgt af et kraftigt dyk i kedeltemperaturen.
Når så fyret sparker røv for at få temperaturen op igen og er ved at være oppe, så lukket gulvvarmen igen og nu kommer der pludselig ikke koldt vand retur mere.
Jeg har selv ca. halvdelen af huset opvarmet med gulvvarme, men jeg tilpasser fremløbstemperauren til gulvvarmekredsene så de næsten altid kalder på varme, altså kun lige kan følge med.
Det gør at jeg ikke får disse "fuld knald frem og fuld knald tilbage" kørsler.
Hilsen
Michael
Bare 'for sjov' så har jeg lige prøvet at slukke for mit gulvvarmeanlæg her for et par timer siden og straks begynder kurverne at flade ud og se mere rigtige ud (bortset fra at jeg godt ville have lidt mere på røgtemperaturen)
Jeg fatter ikke hvad det er i det gulvvarmeanlæg der gor at det kommer til at se sådan ud.