Hej Michael
Forstår ikke helt hvad du mener, og specielt ikke med med dette link som svar.
Hvis det er at slagger og askekage hentyder til det samme (som i linket), skrives der netop om i undertoner om jo højere temperatur, jo større chance for slagger askekage.
Dette kopieret fra linket:
Slagger:
Slagger skyldes en sammen smeltning af aske.
Nogle brænder til slagger ved lav forbrændings temperatur,
typisk hvis der er meget bark ( sand ) i træpillen!
Skal man slagger til livs, skal man prøve sig frem,
til man rammer de rette indstillinger til træpillen.
Afkortelse af skamolplade lyder ret logisk i mine ører, selvom jeg ikke har prøvet det.
Problemet med U herd er jo at pillerne brænder sammen. Fjerner man den helt har man jo blot for stort luft forbrug over pillerne, og varmen ender hos fuglene, og U herd er jo kun for at tage gasserne med også. Med hel plade bliver pillerne brændt sammen pga. for stor varme, så ja jeg tror også at det er vejen til at måske få det til at virke 
Jeg har rodet MEGET med min 16Kw U-herd for at få den til at virke - jeg nægtede pure at skifte den ud
Mit problem var at jeg enten fik ophobning af aske, eller piller blæst i askeskuffen. Nu virker det næsten optimalt - herden er ikke ren, men asken hober sig ikke op. Der ryger en smule piller udover kanten hvis jeg kører 100% drift kontant, og det er sjældent jeg har behov for det.
Min løsning:
Afkortet skamol-pladen til ca. 5 cm. Længere plade gav piller i skuffen, kortere gav askeophobning.
Rens: 9-3-57 - jeg fandt det punkt hvor rens lige præcis ikke blæste piller i skuffen.
Blæs: 19-27-35
Nu er det ikke lige sådan det hænger sammen.
Slagge og askekage kig her http://www.nordjysk-bioenergi.dana9.dk/fejlfinding/traepiller.html
Skamol pladens formål er at hæve temperaturen i bålet.
Den har ikke så meget med luftallene at gøre.
Forbrændingen skal stilles tilpas ind, med eller uden skamolplade.