Jeg kan godt følge din betragtning, - og jeg kan også godt regne
Hvis jeg på jysk skal forstå, hvad der foregår i de 2 beholdere, så antager jeg at spiralen i begge er placeret i bunden. Begge beholdere kan aftage meget varme fra optimalt virkede spiraler.
Min føler er nok lavt placeret, og reagerer dermed labilt, idet den ret hurtigt føler afkøling når der aftages varmt vand fra toppen. Der er en stor mængde varmt vand i beholderen, hvorfor vi har komfort, men alligevel fylder spiralen varme på, ofte og effektivt. Altså med minimal afbrydelse af husopvarmningen.
Rokajaks føler sidder højt placeret, og derfor venter den længe med at reagere, når der aftages vand fra toppen. Der er kun en lille mængde varmt vand tilbage i beholderen, når føleren kalder på varme, og derfor bruger fyret længere tid på at varme en stor mængde koldt vand op, alt imens at huset er afskåret for varme i tilsvarende længere tid.
Hvis det er en rigtig antagelse, vil jeg mene at Rokajak har mindre komfort, fordi han 1) skal undvære varme i huset i længere tid, og 2) fordi hvis der skal tages bad, når beholderen allerede er 2/3 tom for varmt vand uden at føleren har bemærket det, - så er der risiko for kolde afvaskninger

Er det ikke et forsøg værd at sænke føleren lidt, og registrere hvad der så sker.
Vh Perminator