Hej Karsten,
Så tror jeg lige du skal tage et kik på din tegning igen

Når temperaturen i akkutanken er mellem 30 og 60
oC, står ventil B på 3-2, hvilket betyder at returen fra huset godt nok bliver "shuntet op"' men den går ikke i kedlen.
I stedet går den til akkutanken og bliver blandet med vandet i den, før den går til returen på kedlen.
Resultatet er at shunten
ikke sikrer returen til kedlen, men derimod returen til akkutanken, som derved mister sin funktion sålænge solfangeren er under de 45 eller 55
oC.
Hilsen
Michael
MHES
Det er jeg ikke enig i - returtemperaturen fra huset kunne jo i teorien være alt imellem 30 0g 60 grader og det ville jo ikke betyde noget for kedlen - shunten ville blande op med varmt kedelvand og vupti kedlen ville ikke danne kondens eller tære. Det er nøjagtig det samme der sker her kedlen ser vand fra akkutanken som om det var returvand fra boligen kein hekserei - shunten er redningen her.
Jeg har ikke nævnt det tidligere men overtryksventilen monteret direkte på kedlen er MEGET vigtig - kedlen kan ikke nå at lukke ned hurtig nok HVIS der sker hurtig opvarmning i akku tanken - hvis kedlen er i drift og der skiftes til kun solfanger drift (akku er over 60 grader) KAN det i teorien ske at temperaturen og trykket i kedlen stiger noget.
/Karsten