Hej Anders,
Du har
ikke misforstået noget

Temperaturen i skemaet er temperaturen efter blandeventilen, men hvis temperaturen i skemaet er højere end den nuværende ønskede kedeltemperatur, ændres "den ønskede kedeltemperatur" til temperaturen i skemaet plus 6
oC, sådan at det faktisk kan opnås (lidt ligesom ved VVB-drift).
Altså et eksempel:
Ønsket kedeltemperatur = 40
oC (jeg ved det er tosset på en BS1016)
Ønsket temperatur efter blandeventil = 53
oC
Resultat = "kunstig ønsket kedeltemperatur " = 53 + 6 = 59
oC
Det er oprindeligt ikke sådan vejrkompensering er tiltænkt at blive brugt, men det kan altså lade sig gøre.
Det næste punkt du påpeger er den reducerede drifteffekt og konsekvensen ved opstart, og du har helt ret

...det bliver ofte noget "skod".
Efter min bedste overbevisning bør vejrkompensering bruges til at
sænke fremløbstemperaturen i anlægget uden samtidig at sænke kedeltemperaruren, i de tilfælde hvor det kan give en økonomisk fordel.
...eller som jeg har brugt det, til at sænke fremløbstemperaturen i
dele af anlægget (min gulvvarme) uden samtidig at sænke kedeltemperaturen.
At bruge vejrkompensering til regulering af kedeltemperaturen, drifteffekten eller stop på udetemperatur, er ikke optimalt og kan nemt lede til utilsigtede situationer.
På de fleste anlæg bør kedeltemperaturen ligge på et rimelig fast niveau (65-70
oC ) for at undgå kondensproblemer, og gevinsten ved at sænke den er ganske minimal.
Fremløbstemperaturen kan derimod med fordel sænkes hvis man har lange rørstræk med varmetab til omgivelserne udenfor huset (dårligt isolerede rør i skunk, rør i jorden mellem fyrrum og hus osv.)
Drifteffekten bør en korrekt indreguleret PI-regulering kunne holde på plads.
Stop på udetemperatur er en specifik funktion der allerede findes.
Hilsen
Michael
Den temperatur man kan stille i skemaet, er det fremløbtemperatur efter blandeventilen på radiatorkredsen, eller er det ønsket kedeltemperatur ?
Troede at blandeventilen blev styret af denne temperatur.
Drift procenterne af brænder, bliver tilsyneladende låst fast fra udekompensering, uden hensyn til kedeltemperaturen.
Det kan godt være, at det er fint på en RTB, men jeg syntes ikke det er helt optimalt på min gamle scotte.
Når udetemperaturen falder starter fyret op, med en fast 10 % ydelse afhængig af indstillingerne i skemaet, der går
måske et par timer før kedeltemperaturen er så høj, at kedelshunten åbner op for flow ud i anlægget. Der sker vel noget af det samme når udetemperaturen stiger, hvis drift-procenten af brænder er for høj i forhold til varmeaftaget, stiger kedeltemperaturen uden hensyn til kedeltemperatur setpunkt.
Kan godt være at jeg har misforstået det hele.
Hilsen Anders