Hej,
For at starte med det sidste...
StokerCloud "validerer" ikke dine input, så du kan altså skrive en værdi som styringen rent faktisk ikke accepterer.
Når du skriver 0
oC i VVB tillæg, så vil det blive afvist af styringen og derfor ikke ændret (det falder tilbage på det oprindelige efter et par kommunikationer mellem fyr og StokerCloud).
Årsagen er at minimum grænsen for VVB-tillæg er 5
oC.
Efter VVB-drift vil VVB-ventilen forblive tændt i den tid der er specificeret (hos dig 5 minutter),
under forudsætning af at kedeltemperaturen er over VVB-temperatur + 5
oC (jeg mener at der er +5
oC men er ikke helt sikker

).
I dit tilfælde sker det ikke, fordi kedeltemperaturen er mindre end 5
oC over VVB-temeraturen.
Altså, årsagen til at du ikke ser forlængelsen i praksis er at kedlen ikke er "varm nok" til at kunne opvarme VVB'en mere end den allerede er (de 5
oC over som minimum).
Du kan tvinge kedlen til at blive varm nok hvis du sætter VVB-tillæg til 20
oC og max effekt under VVB-drift til 100% (bare som et forsøg) så er jeg sikker på at du vil opnå at se at VVB-ventilen forbliver tændt efter VVB-drift.
Man kan så diskutere hvad nytten vil være af det, men du vil i hvert tilfælde kunne se funktionen.
Din styring regulerer helt som den skal også under VVB-drift.
I begyndelsen hvor temperatur diff er over 10
oC (VVB set + tillæg = 55 + 7 = 62
oC) der sparker den røv med de maksimale 70% (som du har angivet), den "opstarts PI-parametre på P=10.0 og et meget lille I-led.
Når kedeltemperaturen kommer op på 10
oC under setpunktet (62 - 10 = 52
oC), så ændres PI parametrene gradvist til dem du selv har angivet under regulering VVB-drift.
Det er årsagen til at du ser en reduktion af ydelsen efter at kedlen har passeret de 52
oC.
Hvis du som jeg foreslår ændre tillæget til 20
oC, vil reduktionen af ydelsen ikke komme på tale før efter at kedlen passerer 65
oC.
Hilsen
Michael
Hej
Jeg har lavet et nyt forsøg med VVB-Drift - og graferne viser efter min mening 'mærkelige' værdier i forhold til hvad jeg havde forventet i forhold til parametrene. ( 1. graf ).
Det ser ud som om fyret prøver at holde en fremløbstemperatur på 57-58 grader ( jeg havde forventet 55+7 = 62 ) - ønsket kedeltemperatur ved drift er 60 grader.
Problemet med at skiftet fra VVB til drift sker for tidligt dokumenteres ikke her, fremløbstemperaturen ved skiftet er under ønsket kedeltemperatur.
Iøvrigt har jeg et par gange i SC har skiftet setpunkt-tillæget til 0 ( dumt- men alligevel) , for senere at se at det igen står til tidligere værdi. Jeg har nu kigge i loggen, og kan se at ændringen ikke vises i loggen - når jeg så senere ændrer fra 0 til noget andet, så vises det i loggen som ændring fra oprindelig værdi til den nye. selv om det i SC inden den sidste ændring vises som 0.
m.v.h.
Jørn