Hej Nick,
Vejrkompensering hvor fremløbstemperaturen kan sænkes
uden at kedeltemperaturen også sænkes, kræver en blandesløjfe bestående af en motorventil, en pumpe og et tværløb, helt ligesom en blandekreds til gulvvarme.
Jeg går ikke ud fra at du har sådan en blandekreds, så umiddelbart vil svaret på dit første spørgsmål være:
Nej...men da du har fyret stående i kælderen er det heller ikke noget du vil få glæde af.
Omkring det viste eksempel på sid 3, så er det netop et eksempel

Det kunne dog godt være brugbart, og det er det faktisk hos mig

Nu
har jeg en blandekreds, og kan derfor køre med en lavere fremløbstemperatur end kedeltemperatur, og jeg bruger blandekredsen (vejrkompenseringen) til min gulvvarme.
Læg mærke til at de angivne ønskede temperaturer
ikke er kedeltemperaturen, men
fremløbstemperaturen efter blandekredsen.
Dit bud på hvordan tallene kunne se ud er absolut brugbare

Men da du ikke har en blandekreds er det principielt ligegyldigt hvilke temperaturer du angiver, sålænge de ikke er højer end kedel setpunkt.
Hvis du i en af parametrene angiver en ønsket temperatur der er
højere end kedel setpunkt, så hæver styringen kedel setpunktet når den er i dette interval.
Derimod sænker den aldrig kedel setpunktet under det du har angivet i ønsket kedel temperatur, så når den er f.eks. 60
oC, så bliver den aldrig undet det.
Det er stadig kun fremløbstemperaturen
efter en evt. blandekreds der kan sænkes

Om tallene i dit forslag kan være bedre kommer helt an på hvor meget max. effekt du har behov for

I praksis tror jeg ikke man opnår nogen besparelse ved at bruge vejrkompensering uden blandesløjfe, og hvis man har en blandesløjfe opnår man kun en besparelse hvis man har rørstræk uden for huset, så varmen fra den kun går til gråspurvene.
At jeg har glæde af vejrkompenseringen er udelukkende et komfort spørgsmål på min gulvvarme.
Den sikrer at min gulvvarmekredse er aktive (åbne) altid eller næsten altid, og da jeg har gulvvarme i et trægulv uden beton under, har jeg ikke en stor termisk akkumulator som kan udjævne aktiv/ikke aktiv perioder.
Chillfaktor finder man ved at opdage at man ikke har varme nok når det blæser

Chillfaktoren er jo bestemmende for hvor meget temperaturen efter blandekredsen (og/eller max drifteffekten) skal øges afhængig af vinden.
Hvis den sættes til 0 har blæst ingen indflydelse, sættes den til 100 har blæst meget indflydelse.
Hilsen
Michael
Så fik jeg lang om længe loddet den gamle temp. føler med den nye NTC sammen så V 10'eren nu kan køre med Vejre komp.
(tag jer ikke af den viser høj temp. Har fjernet en rist som normalt skygger og solen er direkte på føleren i skrivende stund)
Jeg læste lige MHES's vejledning herfra: Vejrkompensering i V7 og V10
Det giver anledning til en hel række spørgsmål. Bære over med mig.
1) Teoretisk kunne man blot sænke kedlens temperatur efter hvor varmt det er udenfor, men det giver risiko for at der dannes kondens i kedlen.
Derfor er tricket at holde en høj temperatur på selve kedlen, men sænke temperaturen på fremløbet.
Det med fed markeret; er det noget jeg også kan praktisere med det setup jeg har?
Vi har kedelen i kælderen i huset, så praktisk talt er det intet varme tab, da kælederen som benyttes hele året, i så fald varmes op.
Temp setup
På side 3 er det et eksempel på et setup:
Sådan som jeg læser eksemplet så, hvis der er 15 grader ude ønskes der en kedel temp på 32 grader, og maks. drift på 40%
ect ect
Nu ved jeg ikke om det er en helt konkret setup eksempel eller bare for at vise funktioner, men den kedel jeg har skal jo altid have 60 grader setpunkt.
Original tallene ser således ud for mig: http://awesomescreenshot.com/0ef2y6vn78
Kunne det være et bud på hvordan jeg kan benytte vejr komp? http://awesomescreenshot.com/03c2y6w3c6
Hvad kan evt. gøres bedre?
Chillfaktor
Hvordan finder jeg ud af hvilke chillfaktor jeg skal benytte?
Håber på at blive lidt klogere.
hilsen
/nick