Forfatter Emne: Sommerhus med stokerfyr?  (Læst 6081 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søren8000

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sommerhus med stokerfyr?
« Dato: Jul 25, 2014, 14:12 »
Hej alle
Jeg er totalt nybegynder, men jeg håber, I vil hjælpe mig alligevel.
Jeg er ved at købe et nedlagt landbrug, som i første omgang skal bruge som sommerhus. Huset er 90 m2 og sandsynligvis meget dårligt isoleret. Der er et stokerfyr til opvarmning af både hus og varmt vand.
Jeg vil gerne høre alle jeres tanker om at bruge stokerfyr til et sommerhus.
Mit konkrete spørgsmål går på, om det kan lade sig gøre at slukke helt for fyret om vinteren? Fryser vandrørene så ikke til med sprængninger til følge?
Findes der en funktion, der holder hus og vandrør frostfri? Kan nogen min give et gæt på, hvor mange kilo piller, det vil koste, at have fyret kørende på "frostfri" en uge?
Er det overhovedet en god ide at bruge et pillefyr til weekendopvarmning?
VH
Søren

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Sommerhus med stokerfyr?
« Svar #1 Dato: Jul 25, 2014, 16:36 »
Hej Søren.
Sommerhuse er som regel opvarmet med elvarme, det er en dyr opvarmningsform, men den har den fordel at det ikke frostspringer. I sommerhuse drænes brugsvandet af. Sommerhuse er ofte i træ, træ kan bedre tåle at stå koldt. Murstenshuse forfalder hurtigt når der ikke er varme på.
Jeg vil gætte på at det er nødvendig at fyret kører når der er frost. Det bedste var nok at udskifte til et pillefyr med interface, på den måde kan du følge med i om der er varme på, og undgå en frostspringning.
Det er desværre helt umuligt at gætte på forbruget, men kender du forbruget som beboet, vil mit gæt være ca. det halve.

Og til dit konkrete spørgsmål vil jeg sige nej, det er næsten umuligt at få alt vand ud af centralvarme anlægget, og det vil også være noller at skulle tømme og fylde anlægget, der vil komme luft og korrosion problemer.

Man kunne måske udskifte vandet med glycol/vand så det er frostsikret.

Der er ingen problemer i at bruge et pillefyr til weekend opvarmning, og det kan fint holde det frostfrit i løbet af ugen. Et stokerfyr vil være knap så egnet.

Mvh. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Søren8000

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Sommerhus med stokerfyr?
« Svar #2 Dato: Jul 26, 2014, 10:36 »

Tak for dit svar, Kenneth.
Huset er allerede forfaldent, så det gør ikke noget hæhæ ;)
Kunne man lave en fidus, så der kører en elvandvarmer og cirkulerer vandet og på den måde holder radiatorerne frostfrit?
Kan du fortælle mig, hvad forskellen er på et pillefyr og et stokerfyr, som gør, at pillefyret er mere egnet?
VH
Søren

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Sommerhus med stokerfyr?
« Svar #3 Dato: Jul 26, 2014, 12:51 »
Mængden af energi der skal bruges til at holde vandet frostfrit, vil nok være samme mængde energi som holder huset frostfrit, ellers skulle man isolere alle radiatorer  ;D

En stoker kan brænde med mange forskellige typer brændstof, typisk træpiller, korn, rapsaffald, kirsebærsten og flis, der kommer lidt an på opsærningen og typen af anlæg.
Så fordelen er at man kan fyre med billigt brændsel, hvis man da kan få fat i det og gider bøvle med det.
Ulempen er at man tænder manuelt ligesom med grillen.

Pillebrænder er som navnet antyder beregnet til piller, ulempen er at man er fastlåst til en type brændsel.
MEN, fordelene er ganske mange. En moderne pillebrænder starter og stopper selv, har ude føler, inde føler og kan starte automatisk efter de præmisser du har bestemt.
Samtidig kan du følge fyrets drift på din computer eller smartphone, og starte og stoppe pillebrænderen uanset hvor du befinder dig på kloden. Sker der noget utilsigtet får du en alarm enten på mail eller SMS.

Hilsen Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Sommerhus med stokerfyr?
« Svar #4 Dato: Jul 27, 2014, 09:30 »
Hej

Mit bud vil være at du er nødt til at holde lidt varme på det hus, du skriver det er forfaldent, altså måske rimelig gammelt, for gamle hus er det især vigtigt at det er lunt hele tiden. Ellers vil du lynhurtigt komme ti at døje med fugt osv.

Jeg ville, når temperaturen kommer under 0, starte fyret op og lade det køre, er der radiatoren indstilles de på ca 1, så er du sikker på at det ikke fryser. Og ja det vil koste dig træpiller, det er meget svært at gætte på, men vel imellem 10-20 kg pr døgn når der er koldest, hvis det er meget dårligt isoleret. Men der er jo ikke noget der er gratis.  ;)

At holde det lunt med andre energikilder f.eks varmepumpe, bliver det bestemt ikke billigere af.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Sommerhus med stokerfyr?
« Svar #5 Dato: Aug 02, 2014, 12:32 »
en anden men lidt dyr løsning kunne være at tilsætte kølervædske i vandet
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat