Forfatter Emne: Levetid eltænder  (Læst 5930 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline schmidt

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 29
  • Respekt optjent: +0/-1
Levetid eltænder
« Dato: Aug 04, 2008, 16:04 »
Hej Allesammen.
Er der nogen ca. "normal" levetid for eltændere. Jeg har siddet og kikket lidt i tidligere indlæg, men jeg
synes ikke rigtigt at der noget konkret. Min Woody vil nemlig ikke tænde nu og tænderen bliver ikke varm,
så det kan vel ikke være andet. Jeg fik brænderen i februar, så det er ca. et halvt år.
Hvor køber man de bedste/billigste henne ??? ???

Schmidt   
Woody 16 kw. på gl. Salamander 1,6 m2
170 m2 på 2 etager + 45 m2 kælder

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Levetid eltænder
« Svar #1 Dato: Aug 04, 2008, 18:43 »
Hej Allesammen.
Er der nogen ca. "normal" levetid for eltændere. Jeg har siddet og kikket lidt i tidligere indlæg, men jeg
synes ikke rigtigt at der noget konkret. Min Woody vil nemlig ikke tænde nu og tænderen bliver ikke varm,
så det kan vel ikke være andet. Jeg fik brænderen i februar, så det er ca. et halvt år.
Hvor køber man de bedste/billigste henne ??? ???

Schmidt   

Hej Schmidt,

Levetiden for en el-tænder er meget forskellig, hos mig holder de mere end 2 år, hos andre kun nogle måneder.

Levetiden er bl.a. afhængig af:
Antallet af optændinger pr. dag
Effekten på el-tænderen (den faktiske effekt under opstart)
Blæserhastigheden under el-tænding
Lysniveau for optænding

Selve optændingen foregår på følgende måde:
Der snegles en forudindstillet mængde træpiller ind i herden (indstillet i UDV. SETUP >> OPTÆNDING >> PILLER).
Derefter starter blæseren på lav hastighed og el-tænderen kører på 100% (dvs. spænding på el-tænderen hele tiden).
Efter lidt tid (jeg kan ikke huske nøjagtigt hvor længe men velnok 30-60 sek.) skifter el-tænderen til den indstillede effekt (indstillet i UDV. SETUP >> OPTÆNDING >> EFFEKT), det gøres ved at spændingen til el-tænderen tændes og slukkes i et tidsmønster (f.eks. ved 75% er der spænding på el-tænderen i 3 sekunder, derefter ingen spænding i 1 sek, så spænding i 3 sekunder osv.).
Samtidig øges blæserhastigheden fra hastighed defineret i BLÆS LAV til hastighed defineret i BLÆS EL, jævnt over den tid der er specificeret i UDV. SETUP >> OPTÆNDING >> TID.
Hvis/når lusføleren registrerer et lysniveau der er >= det indstillede i UDV. SETUP >> OPTÆNDING >> LYS, skifter brænderen til drift, el-tænderen slukker og blæserhastigheden overtages af den alm. effekt regulering.
Hvis lysniveauet ikke opnår før tiden løber ud, afbrydes optændingen og der laves endnu et forsøg efter samme opskrift.
Mislykkes 2. optænding også, efbrydes optændingen og styringen går i fejl.

Typiske fejl ved kort levetid på el-tænder er:
Forkert placeret el-tænder
Forkert placeret herd (rist)
For høj effekt på el-tænder (min er sat til 75%)
For højt lysniveau (mit står til 10, men kan sagtens være 5-7 uden problemer)
For lang eller kort tid for el-tænding (in er sat til 7 minutter)
For høj eller lav blæserhastighed under optænding (min blæser er neddroslet, så du kan ikke bruge mine parametre, men typisk er den BLÆS EL = 10)

Hvis tiden for optænding er for kort, kan træpillerne ikke nå at blive antændt, hvis den er for lang, tager det for lang tid at få blæseren op i hastighed.

Hvis BLÆS EL er for lav, bliver el-tænderen overophedet (ligesom ved for lang tid), hvis den er for
høj, bliver el-tænderen kølet for meget til at kunne antænde træpillerne.

Jeg har observeret at for høj BLÆS EL giver sig udslag i at de første 1-2 minutter af optændingen foregår OK, med kraftig røgudvikling på herden efter 30-60 sekunder, men derefter aftager røgen, for til sidst helt at forsvinde helt. Træpillerne antændes ikke og et nyt forsøg igangsættes.
Hvis BLÆS EL kun var lidt for høj, lykkes optændingen typisk i 2. forsøg, men sliddet opå el-tænderen er stort.
Ideelt er blæserhastigheden når røgudviklingen starter efter ca. 1 minut, og fortsætter indtil der opstår ild (så forsvinder den næsten straks) efter 3-5 minutter.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline schmidt

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 29
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Levetid eltænder
« Svar #2 Dato: Aug 05, 2008, 11:02 »
Hej Michael.
Tak det det fine svar.
Hilsen Schmidt
Woody 16 kw. på gl. Salamander 1,6 m2
170 m2 på 2 etager + 45 m2 kælder

Offline thoken

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 85
  • Respekt optjent: +3/-3
Sv: Levetid eltænder
« Svar #3 Dato: Aug 05, 2008, 15:04 »
Hej Allesammen.
Er der nogen ca. "normal" levetid for eltændere. Jeg har siddet og kikket lidt i tidligere indlæg, men jeg
synes ikke rigtigt at der noget konkret. Min Woody vil nemlig ikke tænde nu og tænderen bliver ikke varm,
så det kan vel ikke være andet. Jeg fik brænderen i februar, så det er ca. et halvt år.
Hvor køber man de bedste/billigste henne ??? ???

Schmidt   


Hej Schmidt!
 prøv evt: http://www.scotte.dk/x%20eltænding.pdf

Dette er 2 alm. eltændinger der er koblet sammen, det skulle give længere holdbarhed! ::)
Ellers er jeg helt på linie med mhes, min eltænding har holdt over 1 år!
Eltændinger kan købes ved bl.a.: vvs-eksperten, biopower, sanistål, hedestoker, m.fl.
mvh thoken

« Senest Redigeret: Aug 07, 2008, 00:01 af thoken »
scotte/dor 10kw, trækstabilisator, stokerkontrol, alpha pro pumpe, 140 m2 hus

Offline john m

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 186
  • Respekt optjent: +3/-1
Sv: Levetid eltænder
« Svar #4 Dato: Aug 06, 2008, 17:54 »
prima vvs. sælger eltænder til 148 kr.,har selv købt
der, har snart holdt et år. ;D

mvh. john.
16 kw blackstar
170 m2 bolig + 55 m2
værksted .