Forfatter Emne: Lys sensor driller på Scotte  (Læst 3517 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bsl

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Lys sensor driller på Scotte
« Dato: Aug 12, 2008, 22:57 »
Min ellers udemærkede Scotte er efter et lille tordenvejr begyndt at drille. Det kan ikke se ild selvom der er ild i "dyret". Jeg har målt på fotocellen og den fungerer (har også prøvet med en ny).

Det vil gerne starte op men ikke fortsætte, da den jo ikke kan se at der ild. Hvis jeg starter fyret op som normalt og venter til der er ild, kan jeg sætte den mængde lys der skal til for at se ild til 0 i styringen og så kører det helt normalt. Det er jo ikke helt optimalt at jeg altid skal starte op manuelt  :(

Nogen gode ideer??? Jeg har mistanke om at chippen er gået - men vil ikke ofre en ny før jeg er mere sikker på at det er det.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Lys sensor driller på Scotte
« Svar #1 Dato: Aug 13, 2008, 16:26 »
Min ellers udemærkede Scotte er efter et lille tordenvejr begyndt at drille. Det kan ikke se ild selvom der er ild i "dyret". Jeg har målt på fotocellen og den fungerer (har også prøvet med en ny).

Det vil gerne starte op men ikke fortsætte, da den jo ikke kan se at der ild. Hvis jeg starter fyret op som normalt og venter til der er ild, kan jeg sætte den mængde lys der skal til for at se ild til 0 i styringen og så kører det helt normalt. Det er jo ikke helt optimalt at jeg altid skal starte op manuelt  :(

Nogen gode ideer??? Jeg har mistanke om at chippen er gået - men vil ikke ofre en ny før jeg er mere sikker på at det er det.

Hej,

Teoretisk set kunne du jo prøve at måle spændingen over fotocellen, men det er ikke let, da den ikke er konstant.
Jeg tror at fotocellen og skakt temperatur føleren deler analog indgang på chippen, og så multiplexes de ind.
På min Woody er der en svingende DC spænding over fotocellen, desværre har jeg ikke scopet hjemme, så jeg kan ikke aflæse niveauet.
Hvis der slet ingen spænding er over fotocellen, er det rimeligt at antage at fejlen ligger i chippen.

I udgangspunktet er det under alle omstændigheder rimeligt at antage at det er den analoge indgang på chippen der er stået af, da analoge indgange er rimelig følsom for overspændinger.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline bsl

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Lys sensor driller på Scotte
« Svar #2 Dato: Aug 13, 2008, 17:09 »
Jeg har prøvet at måle på printet hvor fotocellen sidder på og mellem terminalerne er der svingende gennemgang (målt med alm. gennemgangstester/multimeter der hyler når der er forbindelse)

Brian