Hej Michael.
Tak for et udfyldende svar 
Eksternt føler gør udslaget, der skal føler i varmtvandbeholder.
En anden ting.
Der er nogen der bygger en "stenplade" tunel på,
hvad godt gør det?
Hvorfor pokker kan jeg ikke finde en monteringsplade?
Følger der noget med?
Hej Ulrich,
Stenplade tunellen, skamol fætteren eller hvad den nu kaldes (kært barn har mange navne

) bruges for at optimere herden (forbrændings risten) til små ydelser.
Hvis brænderen drosles meget ned eller kører med ekstremt lille minimums ydelse, kan det være problematisk at holde en tilstrækkelig høj temperatur i selve bålet.
Når temperatuen i bålet er for lav, bliver forbrændingen ikke ordentlig og man kan opleve problemer med askeklumper og dårligt forbrændte piller.
Du kan sammenligne det med et almindeligt bål, så længe brændestykkerne er samlet fornuftigt, bliver temperaturen i bålet OK og der kommer ikke så meget røg. Spreder man brændestykkerne fra hinanden, kan bålet ikke holde temperaturen oppe, flammerne bliver svage og røgen begynder at genere.
Fidusen i tunellen er altså at den "holder på varmen" så temperaturen i bålet bliver høj nok.
Bagdelene ved tunellen er at det er sværere at komme til at rengøre herden, maksimum ydelsen reduceres også og selve levetiden af tunellen er begrænset.
Nogle har erstattet sten/skamol tunellen med en tunel eller et tag af rustfri stål, det minimere problemet med levetiden, men er lidt mere besværligt at udføre for menig mand.
Jeg har selv kørt med skamol tunel for nogle år siden, dengang 100-trins styringen var noget nyt på NBE brændere.
Årsagen var at jeg havde problemer med askeklumper på herden, men efter at rense tid og -interval er blevet justerbart, har jeg ikke haft behovet mere.
Hilsen
Michael