Pumpen er en Grundfoss Alpha 2 25-40 180, og det er de begge.
Ja hvis det ikke kommer til at varme vandet op hurtigere, så bliver enden nok at bygge hele rørføringen om som NBE foreskriver. Men så får jeg jo også retur shunt og flowmåler på i samme ombæring, og det ville jeg nok have haft alligevel på et tidspunkt.
Hvorfor det er lavet sådan, er nok en blanding mellem min uvidenhed på tidspunktet, og hvordan smeden havde tænkt sig det.
Var lavet fra starten med termostat, istedet for ventil til VVB drift. Det virkede udemærket, men solvarmen (når det kørte i tidlig forår) snød termostaten til at få fyret til at varme VVB op til samme temp som kedel.
Hej Leif,
Pumpen har også indflydelse på flowet når den ikke kører, og det er i negativ retning 
Hvir meget den betyder kommer helt an på typen, men den er under alle omstændigheder ikke smart at have der i denne situation.
Nu forstår jeg i udgangspunktet sket ikke hvorfor du skal have en pumpe til overskudsvarmen ?
Hvis du kikker på NBE's udemærkede diagram til montering af pillefyr kombineret med solvarme, er der kun én pumpe på centralvarmesiden.
http://www.nbe.dk/files/manager/stage%202%20solvarme%20udtrã¦k%20via%20top%20spiral%20diagram%20og%20eltilslutning%20rettet.pdf?viewer=true
Derimod er der to motorventiler, V1og V2, og V2 kan sagtens være monteret som 2-vejs så din VVB blot fungerer som en stor radiator der ind- og udkobles.
Jeg kan "varmt"
anbefale at montere anlægget efter NBE's anvisninger 
Hilsen
Michael
Så tror jeg hele skidtet af ventiler skal skiftes ud, og det er de inden længe.
Men mangler lige svar på min pumpe, for hvis den ikke har ret meget betydning for flow, og hvis en motorventil virker i begge flow retninger, så er det jo kun en jeg skal have.
Hej Leif,
Jeg ville aldrig selv bruge en magnetventil i et centralvarmeanlæg 
Brug i stedet en motorventil a' la' den her http://www.nbe-shop.dk/index.php/traepillefyr-kedler-og-reservedele/traepillefyr-tilbehor/motorventil-3-vejs-3-4.html
Den slags ventiler har ekstremt lav vandmodstand og åbner/lukker helt uden trykfald over ventilen.
Hilsen
Michael
Efter det Michael har skrevet er det en Pilot ventil, men er en direkte aktueret ikke en bedre ventil til formålet, og hvis den virker begge veje, så kan den jo erstatte begge jeg har på retur (for VVB prio og overskudsvarme.