Forfatter Emne: En tanke  (Læst 9903 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
En tanke
« Dato: Sep 24, 2008, 18:49 »
Hej

Kom til at tænke på om det ville være smart med en feature i StokerKontrol, som stopper styringen, hvis der bliver for varmt uden for. For varmt skal så være en justerbar parameter f.eks. 15 grader.

Her i overgangen til vinterfyring har jeg ihvertfald temlig meget pausefyring - og de dage hvor temperaturen sniger sig over de 15 kunne den lige så godt stoppe helt på de tider af døgnet.

Er det mon smart?

Man kan selvfølgelig bare stoppe fyret altid fra 12-17 her i overgangsperioden, men nogle dage er der jo hundekoldt, og så er det mindre smart.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline Hanschr

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: En tanke
« Svar #1 Dato: Sep 25, 2008, 15:28 »
Hej

Ja det kunnre jo være en god ting
Hvis der ellers var en temperaturmåler som man nemt og billigt kunne sætte til computeren
Da jeg ikke mener de  temperaturer man henter på nettet ikke er nøjagtige og stabile nok til det

M.V.H

Hans

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: En tanke
« Svar #2 Dato: Sep 25, 2008, 16:59 »
Ja det kunnre jo være en god ting
Hvis der ellers var en temperaturmåler som man nemt og billigt kunne sætte til computeren
Da jeg ikke mener de  temperaturer man henter på nettet ikke er nøjagtige og stabile nok til det

Hej Hans

Vi kigger lidt på noget usb temperatur måler, men jeg ved ikke lige hvad det kommer til at koste, og hvornår/om det kommer med i StokerKontrol.

Er der nogle der kender til noget usb temperatur måler, til at måle udetemperatur, så skriv endelig evt. rs232, men det vil kræve en usb-seriel adapter for de fleste og så stiger prisen jo lidt.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline jorn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 63
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Scotte/Blackstar 20 +Rapsolie + 10m2 solfanger.
    • Fyrlog
Sv: En tanke
« Svar #3 Dato: Okt 14, 2008, 08:34 »
Den tanke har jeg også tænkt, og jeg har f.eks. sat en centraltplaceret rumthermostat i paralel forbindelse med følerthermostat i vvb. Så enten produceres der varme via for kold vvb, eller også reagerer rumthermostat på for lav rumtemperatur.
JC

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: En tanke
« Svar #4 Dato: Okt 14, 2008, 17:43 »
Den tanke har jeg også tænkt, og jeg har f.eks. sat en centraltplaceret rumthermostat i paralel forbindelse med følerthermostat i vvb. Så enten produceres der varme via for kold vvb, eller også reagerer rumthermostat på for lav rumtemperatur.

Har købt et par USB temperatur målere, skal lige have testet dem af, og hvis de virker så kommer det med i StokerKontrol.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline Per

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: En tanke
« Svar #5 Dato: Okt 15, 2008, 15:18 »
Hej BoinkUser

Så ville det nok være smart at du ikke kun kunne slukkede fyret men også kunne skifte mellem forskellige timer schemes.

Når jeg siger times schemes tænke jeg på at kunne gruppere nogle timere således at fyret f.eks om sommeren kun kørte 2 gange, forår og efterår kørte det måske fra aften til morgen også om vinteret var det i kontinuert drift.

Det vil kræve lidt smarte brug at timere end der er muligt nu men det ville kunne være en stor hjælp.

for at kunne få disse forskellige fyrings modes har jeg selv en lille plc der styrer fyret via en eksterne afbryder (lus)

Hilsen Per
Venlig hilsen Per
______________________________________________
Scotte 16 Kw med 24 Kw Dor kedel og hjemmelavet magasin i træ. Stokerkontrol v 1.3

Offline Neonus

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: En tanke
« Svar #6 Dato: Okt 15, 2008, 15:32 »
Hvorfor ikke gøre det valgfrit om indgangen på styringen bruges til røgtemperatur eller udetemperatur. på den måde kunne det integreres direkte i styringen - at når udetemp er f.eks. 15 grader så slukker fyret (og kører måske kun via den eksterne indgang).

Genialt (hvis jeg selv skal sige det)

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: En tanke
« Svar #7 Dato: Okt 15, 2008, 17:17 »
Hej BoinkUser

Så ville det nok være smart at du ikke kun kunne slukkede fyret men også kunne skifte mellem forskellige timer schemes.

Når jeg siger times schemes tænke jeg på at kunne gruppere nogle timere således at fyret f.eks om sommeren kun kørte 2 gange, forår og efterår kørte det måske fra aften til morgen også om vinteret var det i kontinuert drift.

Det vil kræve lidt smarte brug at timere end der er muligt nu men det ville kunne være en stor hjælp.

for at kunne få disse forskellige fyrings modes har jeg selv en lille plc der styrer fyret via en eksterne afbryder (lus)

Hilsen Per

Hej Per

Ja det kunne være smart nok - kører også selv med lidt forskellige timersetups lidt afhængig af, hvordan det lige kører. Det er noteret.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: En tanke
« Svar #8 Dato: Okt 15, 2008, 17:20 »
Hvorfor ikke gøre det valgfrit om indgangen på styringen bruges til røgtemperatur eller udetemperatur. på den måde kunne det integreres direkte i styringen - at når udetemp er f.eks. 15 grader så slukker fyret (og kører måske kun via den eksterne indgang).

Genialt (hvis jeg selv skal sige det)

Hej Neonus

Ja det var jo en mulighed - mange har ikke røgtemperatur. Rent teknisk skal røgtemperaturen bare kopieres over i udetemperaturen (og så cleares, så den ikke giver forkerte grafer), og det er der jo ingen ben i.

Det tager vi nok lige med ved førstkommende lejlighed.

Mvh. Jens

Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline jorn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 63
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Scotte/Blackstar 20 +Rapsolie + 10m2 solfanger.
    • Fyrlog
Sv: En tanke
« Svar #9 Dato: Dec 09, 2008, 17:20 »
Hej

Kom til at tænke på om det ville være smart med en feature i StokerKontrol, som stopper styringen, hvis der bliver for varmt uden for. For varmt skal så være en justerbar parameter f.eks. 15 grader.

Her i overgangen til vinterfyring har jeg ihvertfald temlig meget pausefyring - og de dage hvor temperaturen sniger sig over de 15 kunne den lige så godt stoppe helt på de tider af døgnet.

Er det mon smart?

Man kan selvfølgelig bare stoppe fyret altid fra 12-17 her i overgangsperioden, men nogle dage er der jo hundekoldt, og så er det mindre smart.

Mvh. Jens

Med hensyn til at stoppe fyret, om det nu er af den ene eller anden grund, ville det så ikke være smart om stop  stoppede fødesnegl i x antal min. først, således at piller på fyrrist blev brændt af i den kondition fyret nu var i ved stop, og derefter blev risten blæst ren ved f.eks 100 % luft i x antal min. . Resultatet skulle gerne give ren rist og ingen uforbrændte piller i asken osv.
Kunne evt også bruges ved periodevis rensning af rist ved drift.
jc 
JC