Forfatter Emne: Snegl  (Læst 10770 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline birk

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +1/-0
Snegl
« Dato: Nov 17, 2014, 20:46 »
Smuld i piller har altid haft dette problem der har altid været grov smuld i snegl plus det fine smuld har altid mendt at det var snegl der knuste pillerne  da jeg fik fyret stod der i den bog der var med at den kunne køre fra 5mm til8mm piller l 3cm kedlen er den med tanken ved siden af kedlen 100litter tank kunne se at hede stoker skriver at man skal bruge 6mm piller nu har jeg montert flere af disse også med 150l tanke der var det den samme snegl så må de jo også have problemer med deres beholder PS man kalder dem også mini  det ville nu være rart at nbe ville skrive dette så var der ikke så mange problemer de knuste piller spære for pillerne i bunden af snegl når man bruger 8mm piller så køb 6mm jeg bliver nød til at leve med i denne fyrings runde da jeg har 5 ton piller der skal fyres af jeg laver nok min tank om og en ny snegl i  ;)

Offline Oldgaard

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +38/-1
  • Scotte 16kw + Blackstar kedel 1016 : version 13
    • Fyret online
Sv: Snegl
« Svar #1 Dato: Nov 17, 2014, 21:53 »

det ville nu være rart at nbe ville skrive dette så var der ikke så mange problemer de knuste piller spære for pillerne i bunden af snegl når man bruger 8mm piller så køb 6mm
'
Øhh ikke forstået  ???
dvs. at jeg har de sidste snart 4 år gjort det helt forkert ved at købe og bruge 8mm piller ?  ;)
Så tror da pokker at jeg næsten altid har problemer med smuld ( Ironi kan forkomme ;) )

l 3cm kedlen

hmm hvis kedlen kun er 3cm stor så er der jo heller ikke meget plads til pillerne ;)

kunne se at hede stoker skriver at man skal bruge 6mm piller

Nu har det ellers været almindeligt kendt, at der helst skal bruges 8mm piller til en 10kw brænder, da man ellers kan risikerer at ved 6mm piller der blæser pillerne af hærden, der må vi lige have Allan på banen og be/afkræfte at han ved noget vi andre er gået glip af ;)
Scotte 16 kw V 13
Blackstarkedel BS1016 ( og den har ekstra skamolplade i toppen ;) )
Kompressorrens,flowmåler,siloføler
250kvm bolig middel isolering :(
https://stokercloud.dk/v3/#/34094/main-page
http://guide-udendorstemp.tk

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +33/-3
« Svar #2 Dato: Nov 17, 2014, 22:22 »
Jeg har en Scotte-Mini. Min erfaring er at meget hårde og lange 8mm træpiller som f.eks. DLG´s og især Stampemøllen´s er ret belastende for i hvert fald ekstern snegl. Det knaser og brager bravt, så dem bryder jeg mig ikke om at bruge - man behøver jo ikke ligefrem udfordre skæbnen.
Der imod lyse 8mm træpiller (de er lidt blødere i det) er som skabt for mit pillefyr. Stampemølle anbefaler faktisk deres 6mm træpiller til pillefyr og 8mm til stokerfyr, kan man læse på deres side.
Om sneglen laver smuld af betydning tror jeg ikke - det meste smuld er allerede tilstede i sække og poser i varierende mængder alt efter kvalitet.  :)

/Frank

Offline kme

• Beta tester
  • Guru
  • *
  • Respekt optjent: +5/-1
  • http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=kme
« Svar #3 Dato: Nov 18, 2014, 12:37 »
Birk: Jeg forstår ikke din tekst.

Jeg har i snart 8 år kørt med 8mm piller også stampemøllens, jeg har ikke problemer. Jeg bruger en gang imellem lidt olie men jeg har kørt en hel sæsong uden at tilsætte olie, jeg har et forbrug på 8-11 paller.

Jeg har for et par år siden lagt et elektrikkerrør inden i sneglevindingen og det gjorde at sneglen faktisk giver lidt flere piller. Jeg købte røret i den lokale JemogFix bix og lod det bare glide ned inden i sneglen, en ny afvejning og snip snap snude det kører bare.

Karsten

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #4 Dato: Nov 18, 2014, 12:55 »
Hej Birk, jeg er desværre ikke helt med på hvad dit problem er?

Jeg har ingen problem med hverken 6mm eller 8mm træpiller.
Hvis der er smuld eller pillerne er fugtige så er det noget møj, uanset pillernes tykkelse.
Stampemølle piller fungerer rigtig godt hos mig, der har aldrig kommet den mindste lyd fra ekstern snegl, pillerne tumler jo bare op indtil deres skæbne er at falde ned i brænderen og så blive skubbet ind i ilden. Den interne snegl kan derimod godt give lidt lyd fra sig, men der har været helt ro, siden jeg sleb det første stykke skarpt.

Hilsen Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline birk

• Top of the pop
« Svar #5 Dato: Nov 18, 2014, 20:29 »
Vi prøver lige igen min snegle rør er kun 5,7cm indvendig snegl /fjeder er standart i størrelse  ca 3.5cm  det er den også i dem med støre tank men der er den klare rør også støre indvendig der er der noget mer plads til pillerne hullet i snegle enden er også mindre i min ind den løse snegl .inderrøret er stål i tanken svarende til studs på brænderen vægten på pillerne svinger meget suger hver fjortende dag så køre fyret fint igen i godt en uge så falder den i vægt igen når jeg suger smuld så er det meget grov smuld der hjælper Oli ikke . Har nu ikke prøvet kæde savs Oli i nu det kan være man skulle prøve

Offline birk

• Top of the pop
« Svar #6 Dato: Nov 18, 2014, 20:37 »
Hede stoker skriver man skal bruge 6mm piller i minien det er der jeg vil hen i bogen skriver de fra5-8mm længde på piller max 3cm

Offline birk

• Top of the pop
« Svar #7 Dato: Nov 18, 2014, 20:40 »
Tror at hvis jeg smider jem og fix rør i går det helt galt med pladsen til pillerne

Offline birk

• Top of the pop
« Svar #8 Dato: Nov 18, 2014, 21:07 »
Vil lige skrive at gear motoren sider i bunden aftanken i min det gør de ikke i de nyre tanke hvil tro at snegl /fjeder kan fjedre mere når gear motoren sider i topper men stadig 6mm piller

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #9 Dato: Nov 18, 2014, 21:10 »
Hmm, Hedestoker skriver ikke at man skal bruge 6mm træpiller, de anbefaler det blot  ;)
Fabrikanten (NBE) skriber i deres manual at fyret skal køre med træpiller i størrelsen 6-8 mm i diameter.
...så hvad er problemet lige ?

Hvis du har problemer med meget smuld kan det skyldes dårlige træpiller eller træpiller med meget smuld i poserne.
Der kører mange fyr af typen "Mini" uden de problemer som du beskriver, så det er nok ikke p.g.a. en forkert konstruktion på sneglen.

Hilsen
Michael

Hede stoker skriver man skal bruge 6mm piller i minien det er der jeg vil hen i bogen skriver de fra5-8mm længde på piller max 3cm
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline birk

• Top of the pop
« Svar #10 Dato: Nov 18, 2014, 21:29 »
Det er nok mig den er galt med men der er flere der har fået af samme sending piller der har den udvendig snegl de har ikke problemer pillerne heder barlinek ? Har lige prøvet at måle grader på snegl den er 60 grader mener at den udvendige snegl må ikke overstige 50 grader men min er jo 60 og den kan jeg jo ikke lave om på det ville jeg jo men at det er for stejlt ikke eller er det mig der læser forkert igen
« Senest Redigeret: Nov 18, 2014, 21:54 af birk »

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +33/-3
« Svar #11 Dato: Nov 18, 2014, 22:20 »
Min Mini har engang spist en 1/2 arbejdshandske af dem der elastiske der kan strækkes til det uendelige. Det var jeg ret imponeret over - men handsken kunne jo også give sig.  ^-^

/Frank   

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #12 Dato: Nov 19, 2014, 05:33 »
Jeg ved ikke om du læser forkert, men du blander to ting sammen  ;)

Det er den eksterne snegl til den eksterne pillebeholder, den med en større diameter der ikke må stå stejlere end 45-50o.
Den mindre diameter på den eksterne snegl i et "Mini anlæg" med intergeret pillebeholder er en af årsagerne til at den kan stå stejlere.

Jeg har selv en RTB, der står den eksterne snegl næsten lodret, men det er igen en tredie type ekstern snegl.

Altså, lad være med at blande data fra det ene anlæg med data fra det andet  ;)

Hilsen
Michael

Det er nok mig den er galt med men der er flere der har fået af samme sending piller der har den udvendig snegl de har ikke problemer pillerne heder barlinek ? Har lige prøvet at måle grader på snegl den er 60 grader mener at den udvendige snegl må ikke overstige 50 grader men min er jo 60 og den kan jeg jo ikke lave om på det ville jeg jo men at det er for stejlt ikke eller er det mig der læser forkert igen
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline birk

• Top of the pop
« Svar #13 Dato: Nov 19, 2014, 06:00 »
Ok så men der må da være en grund til at hede stoker råder til at bruge 6mm der må da være en grund til at de gør det de skriver ikke noget om 8mm

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #14 Dato: Nov 19, 2014, 07:21 »
Ok så men der må da være en grund til at hede stoker råder til at bruge 6mm der må da være en grund til at de gør det de skriver ikke noget om 8mm

Fordi at der er en der siger noget, så kan alle de andre da godt have ret  ;)
6mm er kommet på markedet sammen med pillebrændeovne, pillebrændeovne er også afhængige af gode piller da de også transporterer pillerne op, derfor burde de være ok, men i dag er der bestemt ingen garanti for kvaliteten blot fordi det er 6mm.

Piller der er gode ét år kan være dårlige det næste, og der kan også dukke en håndfuld møj sække op midt i en ellers god palle, køber man billige udenlandske fra ukendt leverandør står man ofte selv med aben hvis pillerne er noget skidt.

Det eneste man kan gøre er at købe gode piller fra anerkendt leverandør så man har en klage mulighed, og så ellers opbevare dem tørt og godt.

Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html