Forfatter Emne: Pi regulerings problem  (Læst 22880 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Pi regulerings problem
« Svar #45 Dato: Nov 22, 2014, 21:42 »
Med din styring er der forskellige PI for VVB og Drift og du kan sætte begge dele selv. Så det skulle ikke gerne være anderledes om sommeren.

Hvis pillemængden (6min) ændrer sig eller kedlen trænger meget til rensning, kan det godt ændre kurverne, men det skulle ikke gerne være nødvendigt at pille for at kunne køre, de bliver bare lidt mere bulede.

Jeg har kigget på dine Flow buler for hver 1½ time og det ligner lidt shunten der måske driller. Først falder returen lidt, så pludselig meget, mens flowet så stiger ligeledes. Hvis du har en sparepumpe, så prøv at sætte den over på konstant forbrug trin I eller II. og se om det hjælper, det kan godt være fordi shunten skal have lidt mere og så skruer pumpen op, hvorved huset også får mere og så er fyret pludselig bagud.
Hej.

Ja, men jeg har kun øget til I til 0,19

Sætter den tilbage til 0,18 igen nu.

Hvordan er jeres erfaring mht. sommerdrift?

Er der behov for at ændre PI indstillinger ved forskellige årstider - specielt om sommeren, hvor den stort set kun laver varmt brugsvand?

Eller vil det kunne fungere med de samme indstillinger?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Pi regulerings problem
« Svar #46 Dato: Nov 22, 2014, 22:50 »
Hej Sophus ,

Det kan være svært at se om det er returen der falder først eller pumpen der stiger først, men du har helt sikkert fat i det rigtige med dine observationer af "buler" ca hver 1,5 time.
Min erfaring siger mig at det dårligt kan være shunten der driller i den slags jævnt gentagne tilfælde, det er snarere en stor forbruger der kobler ind og ud.
Prøv evt at lukke for dele af varmen i huset og se om det fjerner symptomet.

Bare lige er indspark fra mig, i et ellers meget fornuftigt forløb  ;)
...super håndteret  ;)

Hilsen
Michael

Med din styring er der forskellige PI for VVB og Drift og du kan sætte begge dele selv. Så det skulle ikke gerne være anderledes om sommeren.

Hvis pillemængden (6min) ændrer sig eller kedlen trænger meget til rensning, kan det godt ændre kurverne, men det skulle ikke gerne være nødvendigt at pille for at kunne køre, de bliver bare lidt mere bulede.

Jeg har kigget på dine Flow buler for hver 1½ time og det ligner lidt shunten der måske driller. Først falder returen lidt, så pludselig meget, mens flowet så stiger ligeledes. Hvis du har en sparepumpe, så prøv at sætte den over på konstant forbrug trin I eller II. og se om det hjælper, det kan godt være fordi shunten skal have lidt mere og så skruer pumpen op, hvorved huset også får mere og så er fyret pludselig bagud.
Hej.

Ja, men jeg har kun øget til I til 0,19

Sætter den tilbage til 0,18 igen nu.

Hvordan er jeres erfaring mht. sommerdrift?

Er der behov for at ændre PI indstillinger ved forskellige årstider - specielt om sommeren, hvor den stort set kun laver varmt brugsvand?

Eller vil det kunne fungere med de samme indstillinger?
« Senest Redigeret: Nov 23, 2014, 14:55 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Pi regulerings problem
« Svar #47 Dato: Nov 22, 2014, 23:03 »
Ja den kan nok falde begge veje. Jeg tænkte bare pumpen da den også svinger mellem bumpene og det "plejer" syge storforbrugere jo ikke, de er ofte on/off. Og så mindst lige så vigtigt, pumpen er let og hurtigt at kontrollere, så det kan hurtigt afkræftes.

Nu har hrn2 ikke svaret om han har stillet pumpen, men returen er i hvert fald flatline'et siden (men i går nat var også mere rolig).
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Pi regulerings problem
« Svar #48 Dato: Nov 23, 2014, 09:26 »
Hej hrn2

Satte du pumpen om på konstant i går eller skruede du kun ned for I?

Hvis du satte pumpen på konstant, ville jeg sige du skulle hæve I igen til 0.19 og og måske 0.20 men lidt ad gangen.

Hvis ikke du satte pumpen på konstant, tror jeg ikke du kommer det meget nærmere, andet end hvis du forsøger dig med at hæve både P og I, for at få fyret til at reagere hurtigere, men det kan du så selv lege med, nu har du jo noget at falde tilbage på.

Du har et noget svingende forbrug, det kunne du vælge at kigge på, da det faktisk ud over at fyret kunne køre mere jævnt også være et komfortiltag. Det kan være en syg radiator ventil, en gulvarme der står for varmt og derfor tænder og slukker eller også kan det være VVB. (Hvis det er VVB er det ikke en fejl men en funktionalitet). Dog kan jeg ikke se hvordan du styrer VVB, er det med en retur ventil? for i så fald er den ikke så velegnet til sommerdrift, som du skrev om tidligere.

Til sommerdrift er det bedst/nemmest med en 3-vejs ventil styret af fyret. Der er dog flere feinsmækker løsninger. Dem kan du læse om på MHES side.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline hrn2

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Pi regulerings problem
« Svar #49 Dato: Nov 24, 2014, 19:45 »
Hej.
Jeg har ikke været hjemme og har derfor ikke ændret på pumpen.

Min pumpe er en Alpha 2 pumpe.
Den har 3 faste hastigheder, 4 trin der er trykstyret og en auto funktion.
Autofunktionen har jeg aldrig brugt, da den ikke giver tilstrækkelig cirkulation til mit hus.
Den står på det 3. trin med trykstyring.

Når i skriver konstant mener i så med fast hastighed eller konstant tryk?

Men jeg har som sagt ikke ændret på pumpen endnu...

Min varmtvandsbeholder er en Metro med indbygget termostat. Termostaten styrer en 3-vejs ventil, der kobler om fra opvarmning af huset til varmtvands produktion (varmtvands prioritering), når temperaturen er lav i det varme vand. På sigt vil jeg have ændret det, så fyret styrer varmtvandsbeholderen, men da fyret ikke står i stuehuset (som varmtvandsbeholderen) skal der lige trækkes et par kabler først.

I kan se på min flowmåler at vandmængden har nogle store udsving, som efterfølgende giver nogle store udsving på fremløb og retur temperatur, og dermed på regulatoren.

Jeg mener, det dels er når min varmtvandsbeholder kalder på varmt vand, dels når mit gulvvarme i stuen starter efter natsænkning.

Jeg har tænkt på at montere en drøvle ventil i røret til varmtvandsbeholderen, for at nedsætte flowet når der laves varmt vand. Derved vil temperaturen ikke falde så hurtigt. Så der er et lille projekt med rør tangen når jeg får juleferie.  :)

Mvh. Henrik
Bolig 172 m2
Forventet forbrug 6000 kg
16 kw BS1016 V. 10.xx

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Pi regulerings problem
« Svar #50 Dato: Nov 24, 2014, 20:06 »
Jeg tænkte fast hastighed, men jeg tror det er et fedt for det jeg gerne ville se, så hvis det virker så du har varme, skal du ikke stille om. (du kunne for test prøve at sætte den på fast II og se, primært om returen bliver bedre eller flowkurver blødere, for det kunne så tyde på at den regulere lidt groft)

Hvis du vil sætte drøvle ventil i VVB for at få pænere grafer, tror jeg det er rent spild af tid. Der er ikke noget sparet og når nu fyret er justeret så det ikke lukker ned bagefter, ville jeg hellere bare have varmt vand når du skal bruge det og ikke skulle vente på at der løber vand gennem en drøvle ventil.

Hej.
Jeg har ikke været hjemme og har derfor ikke ændret på pumpen.

Min pumpe er en Alpha 2 pumpe.
Den har 3 faste hastigheder, 4 trin der er trykstyret og en auto funktion.
Autofunktionen har jeg aldrig brugt, da den ikke giver tilstrækkelig cirkulation til mit hus.
Den står på det 3. trin med trykstyring.

Når i skriver konstant mener i så med fast hastighed eller konstant tryk?

Men jeg har som sagt ikke ændret på pumpen endnu...

Min varmtvandsbeholder er en Metro med indbygget termostat. Termostaten styrer en 3-vejs ventil, der kobler om fra opvarmning af huset til varmtvands produktion (varmtvands prioritering), når temperaturen er lav i det varme vand. På sigt vil jeg have ændret det, så fyret styrer varmtvandsbeholderen, men da fyret ikke står i stuehuset (som varmtvandsbeholderen) skal der lige trækkes et par kabler først.

I kan se på min flowmåler at vandmængden har nogle store udsving, som efterfølgende giver nogle store udsving på fremløb og retur temperatur, og dermed på regulatoren.

Jeg mener, det dels er når min varmtvandsbeholder kalder på varmt vand, dels når mit gulvvarme i stuen starter efter natsænkning.

Jeg har tænkt på at montere en drøvle ventil i røret til varmtvandsbeholderen, for at nedsætte flowet når der laves varmt vand. Derved vil temperaturen ikke falde så hurtigt. Så der er et lille projekt med rør tangen når jeg får juleferie.  :)
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline hrn2

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Pi regulerings problem
« Svar #51 Dato: Nov 24, 2014, 20:25 »
Hej Hjemme teori

Jeg har tidligere prøvet i trin 2, men har så endnu større problemer med at holde retur temperatur oppe og desuden med at få cirkulation nok i huset.

I sommer hvor den stort set kun skulle lave varmt vand, kunne jeg nøjes med trin 2.

Mvh. Henrik
Bolig 172 m2
Forventet forbrug 6000 kg
16 kw BS1016 V. 10.xx

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Pi regulerings problem
« Svar #52 Dato: Nov 24, 2014, 20:30 »
Jeg tænkte fast ydelse II og ikke konstant tryk (bare så vi er enige) men hvis du har mod på at prøve og II ikke duer, så Prøv III. Vær opmærksom på at ændringer kan give vislen fra rør og det virker jo OK nu, så det skulle bare være til test.
Jeg mener fyret regulerer OK, aftaget er bare ekstremt svingene (og VVB der svinger er en funktionalitet)

Hej Hjemme teori

Jeg har tidligere prøvet i trin 2, men har så endnu større problemer med at holde retur temperatur oppe og desuden med at få cirkulation nok i huset.

I sommer hvor den stort set kun skulle lave varmt vand, kunne jeg nøjes med trin 2.
« Senest Redigeret: Nov 24, 2014, 20:30 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline hrn2

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Pi regulerings problem
« Svar #53 Dato: Nov 24, 2014, 20:43 »
Ja. Okay, jeg prøver at lege lidt med det.

Men ellers takker jeg for hjælpen til mit PI regulerings problem og takker for den store interesse.  :)

Mvh. Henrik
Bolig 172 m2
Forventet forbrug 6000 kg
16 kw BS1016 V. 10.xx