Forfatter Emne: Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl  (Læst 49871 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl
« Svar #45 Dato: Nov 29, 2014, 12:52 »
Det er nok den tidliger ejer der har monteret kontakten  ^-^ tror ikke det er noget den er født med  :)
« Senest Redigeret: Nov 29, 2014, 13:16 af Bjarne Larsen »
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Spar mig

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 26
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl
« Svar #46 Dato: Nov 29, 2014, 12:59 »
Det er nok den tidligger der har monteret kontakten  ^-^ tror ikke det er noget den er født med  :)

Det ved jeg det er...

men det var ikke det eneste der var ædret...

men det enste jeg fik med af det der var....
Men virkede til han havde meget styr på det. og har været en god hjælp til opstart af det igen...
Mvh
Sigaard

Ny begynder med Blackstar BS20 Og Scotte 10Kw

Ca 120 kvm fra 1920 med 150mm isolering på loft ellers ikke noget

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl
« Svar #47 Dato: Nov 29, 2014, 13:16 »
Jeg har også lavet små ændringer  :) en anden askeskuffe i rustfri stål og lidt større ( kunne ikke ikke klare og se på den gamle , en renseklap i bunden af min silo (har ikke haft brug for den ) også har jeg sat en støvsuger med cyklon op på vægen så den er klar til brug , når det var lige et sidespring fra start indlæget :-\
« Senest Redigeret: Nov 29, 2014, 13:17 af Bjarne Larsen »
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl
« Svar #48 Dato: Nov 29, 2014, 18:34 »
Jeg vel i grunden godt rose NBE lidt for at tage fat i sagen hurtigt og effektivt . Og uden nogen som helst forsøg på bortforklaringer og halen ting i langdrag som det er set ved feks div fejl på bilmærker.
Også tæmnkte jeg på Ulriks beskrivelse af at han fik et voldsom stød og nogen har måske siddet og tænkt , ja ja du fik et stød.. Men det stød kan sagtens føle meget mere mega ubehageligt end normalt da han jo nok samtidig aflader kondensatoren og det ved jeg fra min montør tid at det skal man lade være med :-) Det gør nassss..
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Bylov

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 62
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl
« Svar #49 Dato: Nov 30, 2014, 16:19 »
Hej
Jeg vil lige komme med en kommentar, yes det er noget møj at det ikke er monteret jord på, har lige kontrolleret mit eget NYE fyr og må konstaterer at der er 3,5mm gevind i motoren med et jord mærke på som ikke bliver brugt, og ja der er ikke monteret et spadestik i jordstikket, men det der irriterer mig mest da jeg åbnet er at det forelægger en kommende  mulig fejl, hvorfor bruge spadestik til 1,5kvadrat når ledningen er en 0,75kvadrat
Brug dog de rigtige, jeg har valgt at udskifte dem alle til den rigtige kvadrat sammen med afkortning af ledninger fastmontering af kondensatoren, så skulle den ged vist være barberet.

Mvh. Jan Bylov

Torrildvej2

  • Gæst
Sv: Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl
« Svar #50 Dato: Nov 30, 2014, 16:28 »
Det ser godt ud Bylov som du har fået det sat.
Jeg har også måtte konstatere at min snegl har samme fejl.
Så nu må vi se hvad jeg får at tilbage melding fra NBE. Da jeg ikke har i sinde at ændre noget inden jeg har fået en tilbage melding på min mail til dem.

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl
« Svar #51 Dato: Nov 30, 2014, 17:56 »
Hej
Måske det bare er mig, men hvad hjælper det et jorde motoren i huset når den er monteret på et plastrør og plastslange.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl
« Svar #52 Dato: Nov 30, 2014, 18:05 »
Jo, det hjælper hvis der kommer overgang i motoren  ;)
...hvis der ikke er jord på metallet på sneglen og der kommer overgang i motoren, så vil der være spænding på det metal du kan berøre  ;)
Det er netop derfor der er krav om at alt metal der kan berøres på maskiner efter maskindirektivet, skal være forbundet med ekstrabeskyttelseskredsen (jord)  ;)

Ligeledes skal selve fyret, kedlen, cirkulationspumpen, 2-/3-vejs ventilen osv. være forbundet med ekstrabeskyttelseskredsen (jord), noget som mange "glemmer" (desværre).

Hilsen
Michael

Hej
Måske det bare er mig, men hvad hjælper det et jorde motoren i huset når den er monteret på et plastrør og plastslange.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl
« Svar #53 Dato: Nov 30, 2014, 18:14 »
Jeg forstår bare ikke hvordan overgangen skal "finde" jord, når alt et plastik omkring. Er der overgang i huset/metallet, vil relæet jo ikke klappe alligevel. Man vil vel stadig få et rap, eller???
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl
« Svar #54 Dato: Nov 30, 2014, 18:20 »
Hej Michael
Hvis der skal være jord på 2/3 vejs ventilerne, har vi vel også en fejl her!, så skal jeg jo splitte den ad, for at montere jorden. Den kommer jo uden jordledning monteret. (Fast fase / nul /fase kontakt)

Jo, det hjælper hvis der kommer overgang i motoren  ;)
...hvis der ikke er jord på metallet på sneglen og der kommer overgang i motoren, så vil der være spænding på det metal du kan berøre  ;)
Det er netop derfor der er krav om at alt metal der kan berøres på maskiner efter maskindirektivet, skal være forbundet med ekstrabeskyttelseskredsen (jord)  ;)

Ligeledes skal selve fyret, kedlen, cirkulationspumpen, 2-/3-vejs ventilen osv. være forbundet med ekstrabeskyttelseskredsen (jord), noget som mange "glemmer" (desværre).

Hilsen
Michael

Hej
Måske det bare er mig, men hvad hjælper det et jorde motoren i huset når den er monteret på et plastrør og plastslange.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline fleg

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl
« Svar #55 Dato: Nov 30, 2014, 18:58 »
Hej

Der er heller ikke jord i min ekst.snegl :-[
Men værre er at jeg lige har købt en ny v10 styring (ikke monteret endnu) og der er den fabriks monterede ledning der skal i overkogs sikringen kun en 2ledet ledning alså heller ingen jord her, på trods af der både er jordklemme i styring og overkognings sikring,det er sku for ringe. I værste tilfælde direkte strøm på keddel. >:(
Den bliver selfølgelig skiftet.

hilsen Flemming
270 m2,190 gulvvarme resten radiatore,2stk vvb 150/100L
skotte 16KW blakstar 1016 m.semirens
Atmos dc25s ,1500L aku
Domusa 25KW støbejerns oliefyrs keddel,ikke tilmeldt ikke i brug

http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=fleg

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl
« Svar #56 Dato: Nov 30, 2014, 19:08 »
Hej Ole,

Lad os lige få på plads hvad det er vi taler om  ;)
Alt metal der kan berøres skal forbindes med ekstrabeskyttelseskredsen eller det vi kalder "jord".
Hvis metallet ikke er forbundet med jord og der kommer en overgang i noget af det elektriske materiel (f.eks. motoren i den eksterne snegl), vil metallet blive spændingsførende og det "opdages" ikke før en eller anden berører metallet og skaber jordforbindelsen.
Når det sker vil HPFI-rekæet forhåbeltlig slå fra, da det registrerer at noget af strømmen ikke længere løber i ledningsnettet, men derimod i jorden (her taler vi om moder jord).
Hvis metaller derimod er forbundet med moder jord via en jordledning, vil HPFI-relæet koble fra straks, altså før du eller en anden kommer og "leger" jordledning.

Så forskellen er egentlig om HPFI-relæet kan registrere overgangen straks, eller om en eller anden stakkel skal have en over nallerne før det registreres.

Hilsen
Michael


Jeg forstår bare ikke hvordan overgangen skal "finde" jord, når alt et plastik omkring. Er der overgang i huset/metallet, vil relæet jo ikke klappe alligevel. Man vil vel stadig få et rap, eller???
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl
« Svar #57 Dato: Nov 30, 2014, 19:15 »
Tja, jeg har min 3-vejs ventil forbundet med jord, men nu tager jeg det jo også alvorligt og laver kun lovlig installation  ;)

Man skal i den sammenhæng huske på at alle metaldele i anlægget må bruges som jordledning, under forudsætning af at de kan overholde de elektriske krav til det (det er noget med at der skal kunne trækkes en kontinuerlig strøm på min. 10 A).
At der kun er monteret to ledninger på en 3-vejs ventil betyder ikke at man som den der installerer det er fritaget fra at sikre at jordforbindelsen er i orden, ligesom man ikke er fritaget fra at sikre at jordforbindelsen er i orden på et køleskab eller en opvaskemaskine, blot fordi man har fået den leveret med en schuko-stikprop på  ;)

Det er nu engang den der installerer materiellet der er ansvarlig for at det er lovligt udført, uanset om man er autoriseret el-installatør eller ej og uanset om man kender regelerne eller ej  ;)

Man kan mene at det er for dårligt at leverandøren leverer noget materiel der er vanskeligt at montere lovligt, men det gør det ikke acceptabelt at lave en ulovlig installation, og rent juridisk er det altså installatøren der er ansvarlig.

Hilsen
Michael

Hej Michael
Hvis der skal være jord på 2/3 vejs ventilerne, har vi vel også en fejl her!, så skal jeg jo splitte den ad, for at montere jorden. Den kommer jo uden jordledning monteret. (Fast fase / nul /fase kontakt)

Jo, det hjælper hvis der kommer overgang i motoren  ;)
...hvis der ikke er jord på metallet på sneglen og der kommer overgang i motoren, så vil der være spænding på det metal du kan berøre  ;)
Det er netop derfor der er krav om at alt metal der kan berøres på maskiner efter maskindirektivet, skal være forbundet med ekstrabeskyttelseskredsen (jord)  ;)

Ligeledes skal selve fyret, kedlen, cirkulationspumpen, 2-/3-vejs ventilen osv. være forbundet med ekstrabeskyttelseskredsen (jord), noget som mange "glemmer" (desværre).

Hilsen
Michael

Hej
Måske det bare er mig, men hvad hjælper det et jorde motoren i huset når den er monteret på et plastrør og plastslange.
« Senest Redigeret: Nov 30, 2014, 19:21 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl
« Svar #58 Dato: Nov 30, 2014, 22:13 »
Enig, for såvidt.

Jeg mener bare der er en stor forskel på køleskabe og disse ventiler.
På køleskabene står der faktisk højt og larmene på både ledning og manual at de skal ekstrabeskyttes

på ventilerne står intet og hvis jeg forsøger at skille den ad for at undersøge om den er dobbeltisoleret kommer jeg vist til at ødelægge huset (sidder med en i hånden)

1. Jeg enig med dig at kræver det ekstra beskyttelse, skal det selvfølgelig laves, fagmand eller ej.
2. Issue eller ej, så hører det måske ikke med i denne tråd?

Til sidst er det nok ikke det store issue hos mig, da jeg ingen plastik rør har i nærheden og brugsvandet løber ind i huset via galvaniserede rør samt at kedlen er jordet. Og da motorhuset er af plastik kan det højst være selve ventilen som måske skal beskyttes og den jo har ovenstående ekstra beskyttelse. (er 2 * 3/4rør nok til 10A ? )  ::)   

Tja, jeg har min 3-vejs ventil forbundet med jord, men nu tager jeg det jo også alvorligt og laver kun lovlig installation  ;)

Man skal i den sammenhæng huske på at alle metaldele i anlægget må bruges som jordledning, under forudsætning af at de kan overholde de elektriske krav til det (det er noget med at der skal kunne trækkes en kontinuerlig strøm på min. 10 A).
At der kun er monteret to ledninger på en 3-vejs ventil betyder ikke at man som den der installerer det er fritaget fra at sikre at jordforbindelsen er i orden, ligesom man ikke er fritaget fra at sikre at jordforbindelsen er i orden på et køleskab eller en opvaskemaskine, blot fordi man har fået den leveret med en schuko-stikprop på  ;)

Det er nu engang den der installerer materiellet der er ansvarlig for at det er lovligt udført, uanset om man er autoriseret el-installatør eller ej og uanset om man kender regelerne eller ej  ;)

Man kan mene at det er for dårligt at leverandøren leverer noget materiel der er vanskeligt at montere lovligt, men det gør det ikke acceptabelt at lave en ulovlig installation, og rent juridisk er det altså installatøren der er ansvarlig.

Hilsen
Michael

Hej Michael
Hvis der skal være jord på 2/3 vejs ventilerne, har vi vel også en fejl her!, så skal jeg jo splitte den ad, for at montere jorden. Den kommer jo uden jordledning monteret. (Fast fase / nul /fase kontakt)

Jo, det hjælper hvis der kommer overgang i motoren  ;)
...hvis der ikke er jord på metallet på sneglen og der kommer overgang i motoren, så vil der være spænding på det metal du kan berøre  ;)
Det er netop derfor der er krav om at alt metal der kan berøres på maskiner efter maskindirektivet, skal være forbundet med ekstrabeskyttelseskredsen (jord)  ;)

Ligeledes skal selve fyret, kedlen, cirkulationspumpen, 2-/3-vejs ventilen osv. være forbundet med ekstrabeskyttelseskredsen (jord), noget som mange "glemmer" (desværre).

Hilsen
Michael

Hej
Måske det bare er mig, men hvad hjælper det et jorde motoren i huset når den er monteret på et plastrør og plastslange.
« Senest Redigeret: Nov 30, 2014, 22:17 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl
« Svar #59 Dato: Dec 01, 2014, 05:41 »
Hej Sophus,

Jeps, der er forskel på køleskabe og opvaskemaskiner og 3-vejs ventiler  ;)
Køleskabe og opvaskemaskiner sælges normalt direkte til forbrugere og skal derfor være mærket som brugsgenstand jfr. Stærkstrømsbekendtgørelsen, mens 3-vejs ventiler, cirkulationspumper, træpillefyr o.lign. "normalt" sælges maskindele gennem en form for installatører der forventes at have kendskab til regelerne på området  ;)
Jeg er principielt enig i at lovgivningen burde være den samme for begge situationer, det er blot ikke tilfældet i dag.

Mht. til dine 2 x 3/4" galvaniserede rør, så er de absolut ikke noget problem, som du jo helt sikkert har gættet, men alle de pakgarnssamlinger der er på rørene kan udgøre et problem.

Hilsen
Michael



Enig, for såvidt.

Jeg mener bare der er en stor forskel på køleskabe og disse ventiler.
På køleskabene står der faktisk højt og larmene på både ledning og manual at de skal ekstrabeskyttes

på ventilerne står intet og hvis jeg forsøger at skille den ad for at undersøge om den er dobbeltisoleret kommer jeg vist til at ødelægge huset (sidder med en i hånden)

1. Jeg enig med dig at kræver det ekstra beskyttelse, skal det selvfølgelig laves, fagmand eller ej.
2. Issue eller ej, så hører det måske ikke med i denne tråd?

Til sidst er det nok ikke det store issue hos mig, da jeg ingen plastik rør har i nærheden og brugsvandet løber ind i huset via galvaniserede rør samt at kedlen er jordet. Og da motorhuset er af plastik kan det højst være selve ventilen som måske skal beskyttes og den jo har ovenstående ekstra beskyttelse. (er 2 * 3/4rør nok til 10A ? )  ::)   
« Senest Redigeret: Dec 01, 2014, 17:38 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html