Forfatter Emne: Mangler risten/herden på mit fyr?  (Læst 9772 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Andreas3220

• Prof
  • Respekt optjent: +0/-0
Mangler risten/herden på mit fyr?
« Dato: Dec 29, 2014, 12:06 »
Hej Stokerforum

Mangler risten/herden på mit fyr? 

Jeg er jo ny i dette game. Men har studset over, at jeg ikke synes at kunne tage en 'løst' monteret rist af, når jeg skal rense fyr.
Kan I ud fra det vedhæftede billede bekræfte eller afkræfte?

+ Hvor meget betyder det for pille-forbrændningen om der er en rist eller ej?

Mh Andreas

Offline N P K

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +15/-1
Sv: Mangler risten/herden på mit fyr?
« Svar #1 Dato: Dec 29, 2014, 12:17 »
Der skulle gerne være en lille skrue lige for enden af spidsen i v udskæringen.
Den kan du tage op så kan du først tage skamolpladen ud det er det låg der ligger ovenpå risten/herden.
Bagefter kan du tage herden ud den skal lige løftes over en lille kant.

Håber det giver mening?

Pas på hvis fyret lige har kørt så er det godt varmt det hele
« Senest Redigeret: Dec 29, 2014, 14:24 af N P K »
Scotte 16kw blackstar m semirens
Kompressorrens
Vvb priotering 2 vejs
ekstern temperatur føler
U-herd med skamol
V7 styring
https://stokercloud.dk/dev/mnk.html

Offline bjarkeorama

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +4/-1
« Svar #2 Dato: Dec 29, 2014, 12:35 »
Den ser ud præcis som min og der er en lille skrue man kan skrue ud. Tror dog det er langt rigeligt hvis du bare støvsuger dyret eller lign :) har ihvertfald ikke selv pillet det ud efter et års drift endnu:) men det kan jo være en fejl fra min side:p

Der skulle være en lille skrue lige for enden af spidsen i v udskæringen.
Den kan du tage op så kan du først tage skamolpladen ud det er det låg der ligger ovenpå risten/herden.
Bagefter kan du tage herden ud den skal lige løftes over en lille kant.

Håber det giver mening?

Pas på hvis fyret lige har kørt så er det godt varmt det hele

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #3 Dato: Dec 29, 2014, 12:47 »
Der mangler ganske rigtigt ikke noget! Herden/risten er den med hullerne og NPK har forklaret hvordan det gøres.

Jeg kan dog ikke anbefale ikke at rense, den ser noget medtaget ud! Der kan også være aske under herden der er svært at få ud, hvis ikke den tages af.

Dine kedelsider tyder også på problemer med justering og evt. temperatur og retur temperatur der måske ikke er helt OK. På mine kedelsider sidder der alene støv. Intet fastsiddende, dine kedelsider ligner noget fastbrændt vådt noget, sådan skal det normalt ikke se ud. Så grundig rens og så evt. liste dine settings -kedel temp, retur temp, blæsertal og måske afvejning.
Så måske nogen har lidt input!

- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Andreas3220

• Prof
« Svar #4 Dato: Dec 29, 2014, 13:45 »
@Hjemme teori, Du har ret. Og tak for svar.

1. jeg har netop skiftet motor i ekstern snegl. Har lavet 4 afvejninger inden for de sidste 1,5 uge.  2x lige efter hinanden. Begge på 900g. Derefter 760g og 710. Det er da alligevel ret store udsving inden for så kort et tidsinterval.

2. Det undrer mig også, at jeg har sat ønsket temperatur (kedel) til 70grader. men fyret ved 100% drift kun kan præstere ca. 50 grader (fremløb). Dette i udendørs temp -1 til -5grader. Huset er ca. 140 (to etagers) , dårligt isoleret og aflangt.

http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=andreas3220

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #5 Dato: Dec 29, 2014, 14:01 »
Har du shunt på fyret? det undrer mig at fyret ikke kan opnå 55 grader som denne skulle være stillet på, da huset jo ikke gerne skulle få fuldt flow før denne begynder at lukke!

Pumpe start kunne du måske også stille op lidt op!, det ser ud som om den trækker helt nedefra, jeg ville stille den på 55 eller 60 grader.

Men med de kedelsider du har virker det ikke som om forbrændingen er optimal!

Hvor varm er røgen?, Da du ikke lader til at have føler i, hvor håndvarmt er røgrøret?

Kører semirensen, den kan vist godt have sat sig med det du har på kedelsiderne i brænderrummet?

Hvor stejl er sneglen (hvis den er med ekstern silo)? 
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse

Offline Andreas3220

• Prof
« Svar #6 Dato: Dec 29, 2014, 14:38 »

Har du shunt på fyret? det undrer mig at fyret ikke kan opnå 55 grader som denne skulle være stillet på, da huset jo ikke gerne skulle få fuldt flow før denne begynder at lukke!

ja, der er shunt. indstillet til 55 grader

Pumpe start kunne du måske også stille op lidt op!, det ser ud som om den trækker helt nedefra, jeg ville stille den på 55 eller 60 grader.

Hvor varm er røgen?, Da du ikke lader til at have føler i, hvor håndvarmt er røgrøret?

Det er lunt, så varmt at det ikke er behageligt at lægge hånden på mere end ca. 7sek.

Kører semirensen, den kan vist godt have sat sig med det du har på kedelsiderne i brænderrummet?

Semi-rensen bevæger lamel-gitteret, ik. Det er ikke sat til. Strømmen går hver gang jeg sætter det manuelt til...

Sneglen er den der fulgte med BS1016 mini-anlægget. Den bliver dog fyldt op fra en 7 tons silo, der står udenfor :-)

Offline Andreas3220

• Prof
« Svar #7 Dato: Dec 29, 2014, 14:39 »
Pumpe start kunne du måske også stille op lidt op!, det ser ud som om den trækker helt nedefra, jeg ville stille den på 55 eller 60 grader

Det forstår jeg ikke? :)

Offline N P K

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +15/-1
« Svar #8 Dato: Dec 29, 2014, 15:36 »
Pumpe start kunne du måske også stille op lidt op!, det ser ud som om den trækker helt nedefra, jeg ville stille den på 55 eller 60 grader

Det forstår jeg ikke? :)

Hvis din cirkulationspumpe er monteret i styringen kan du bestemme hvornår den skal starte når fyret er i drift.(pumpestart) 55 grader er et godt bud.
Du kan også bestemme hvornår den skal slukke når fyret er slukket.(pumpestop) Hvornår det skal være afhænger lidt af hvordan vvb styres bla.
Scotte 16kw blackstar m semirens
Kompressorrens
Vvb priotering 2 vejs
ekstern temperatur føler
U-herd med skamol
V7 styring
https://stokercloud.dk/dev/mnk.html

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #9 Dato: Dec 29, 2014, 20:08 »
Med en BS1016 kedel skal du når kedel kun er 50 grader kunne holde hånden på røgrøret så længe du har lyst. Så jeg må antage at kedlen er fuldstændigt sodet til.
Du må have lamellerne op og renset kedlen, og det kan sikkert godt blive svært hvis det hele er groet fast, som det ser ud i forreste kammer.
At strømmen går er vist noget med et sygt timerprint! det skal skiftes eller bare bypasses, så rensen kører direkte på et ur, eller via styringen (der må lige en anden på banen, for der findes ikke en semi rense funktion, men man kan vist bruge en anden funktion til det)
Rens også brænderen og forreste kedelkammer.

Så skal du have afvejet 6min og derefter indstille fyret i 10 - 50 - 100%.

Nå det er klart, lad os så ikke se om den kan følge med!

ja, der er shunt. indstillet til 55 grader

Det er lunt, så varmt at det ikke er behageligt at lægge hånden på mere end ca. 7sek.

Semi-rensen bevæger lamel-gitteret, ik. Det er ikke sat til. Strømmen går hver gang jeg sætter det manuelt til...

Sneglen er den der fulgte med BS1016 mini-anlægget. Den bliver dog fyldt op fra en 7 tons silo, der står udenfor :-)

- Mvh Sophus

Torrildvej2

• Gæst
« Svar #10 Dato: Dec 29, 2014, 21:06 »
Simirensen kan du evt. køre over styringen som askerens, så renser den for hver 20 kg.
Men hvis der er problemer med at strømmen, bør du koble timerprintet fra, hvis dette er monteret.

Offline Andreas3220

• Prof
« Svar #11 Dato: Dec 29, 2014, 21:17 »
Hej N P K, Hjemme teori og Torrildvej2
Mange tak for svar. Jeg kigger på det hele i morgen tidlig. Kan godt se at der er nogle nye begreber jeg lige skal sætte mig ind i. Jeg vender tilbage med update. Og helt sikkert flere spørgsmål  :D
Mh Andreas

Offline fbn

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +11/-4
« Svar #12 Dato: Dec 29, 2014, 21:38 »
Ikke for at være fræk, men her er en lille video som
jeg tror kunne være på sin plads  ;)

http://m.youtube.com/watch?v=H9BfTmKfTXQ
MVH Frank Bojsen Nielsen

Scotte BS1016 Semirens. Beboelse 165 m2 2 etager.
Metro 110 L combi vvb med 3.vejs VVP. - Etstrengsanlæg.
Skorsten 8,5 m. isokern - Træk stabilisator - Kompressorrens.
Online Fyr

Offline Andreas3220

• Prof
« Svar #13 Dato: Jan 02, 2015, 10:24 »
Så gik der lige nytår i den... Godt NYTÅR!

Jeg har renset fyret. Og det står nu helt flot.

- Jeg har også renset røgrøret. Det er dog stadig meget varmt, når jeg rør ved det. Kedeltemperaturen har dog også ændret sig fra ca. 50 grader til ca. 65 grader, så måske forklaringen skal findes der?

- Ny pilleafvejning. 810 gram. Blæserindstillinger: hastighed 10% = 19% / 50%= 23%  og 100%= 30%

- Cirkulationspumpen - er indstillet til auto og shunt til 55 grader

- ang. semirens: At rode med timerprint - nulstille og derefter sætte den til at køre over askerens for hver 20kg, er på nuværende tidspunkt en lidt for stor mundfuld for mig at håndtere.

Tilgengæld synes jeg umiddelbart at pilleforbruget er lidt højt: Ca. 50 kg om dagen. Er det lige i overkanten for et 140kvm, 2 etagers, dårligt isoleret hus. Hvad siger I?

Mange hilsner

Andreas

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #14 Dato: Jan 02, 2015, 10:30 »
Det flytter ikke meget på de 50 kg (som lyder meget i overkanten, men vent lige til dine gulve er helt varme - hvis du har gulvvarme)!

Men har du kontrolleret at bypass bagerst i toppen af kedlen er lukket og vigtigst at pladen under semirensen ligger rigtigt. Pladen er til at tømme aske som er skrabet af kedelsiderne, ned i askeskuffen.

140m2 er det i grundplan og 2 etager, eller 70m2 i grundplan og 2 etager. Hvis det er det første er mængden helt OK.
« Senest Redigeret: Jan 02, 2015, 10:38 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus