Forfatter Emne: CPU-forbrug version 1.71  (Læst 11733 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sonata

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Fyrdata
CPU-forbrug version 1.71
« Dato: Nov 06, 2008, 17:47 »
Efter opgradering fra version 1.50 til version 1.71 synes jeg, at StokerKontrol er begyndt at bruge voldsomt meget CPU.

Version 1.50


Version 1.71


Er der en forklaring på dette...? Maskinen kan stort set ikke bruges til andet, da den cirka hvert 10. sekund ryger op på 100% CPU i 2-3 sekunder.

Maskinen er en AMD Sempron 3000+, med 1.5 GB RAM og den nyeste Java runtime (version 6, update 10). Kører XP Home, SP3.
Min brænder en Woody, chip version 4.23.
« Senest Redigeret: Nov 06, 2008, 19:19 af Sonata »
Mvh
   Tom

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: CPU-forbrug version 1.71
« Svar #1 Dato: Nov 06, 2008, 18:25 »
Kunne det tænkes at der er ændret i intervallet for de grafer der uploades?

Kan være der er for kort tidsrum mellem dannelse af grafer, så PC'eren hele tiden skal gnaske sig igennem en masse beregninger. Det oplevede jeg selv ved en tidligere opgradering.

Offline Sonata

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Fyrdata
Sv: CPU-forbrug version 1.71
« Svar #2 Dato: Nov 06, 2008, 19:18 »
Kunne det tænkes at der er ændret i intervallet for de grafer der uploades?
Jeg tror ikke, det er derfor. Jeg har ikke selv ændret noget, og den burde jo have arvet opsætningen fra v1.50. Desuden var der ingen netværksaktivitet i joblisten.

Nå, nu er jeg foreløbig gået tilbage til v1.50, da jeg også godt selv vil ha' lidt CPU ;)
Mvh
   Tom

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: CPU-forbrug version 1.71
« Svar #3 Dato: Nov 06, 2008, 19:23 »
Kunne det tænkes at der er ændret i intervallet for de grafer der uploades?
Jeg tror ikke, det er derfor. Jeg har ikke selv ændret noget, og den burde jo have arvet opsætningen fra v1.50. Desuden var der ingen netværksaktivitet i joblisten.

Nå, nu er jeg foreløbig gået tilbage til v1.50, da jeg også godt selv vil ha' lidt CPU ;)

Hej Sonata

Ja det var da lige rigeligt, det under mig lidt at den bruger SÅ meget, men her er et fix der skulle sænke forbuget så du får normale tilstande igen.

Hent nedenstående fil:
http://www.stokerkontrol.dk/sk17fix/HTMLGenerator.class

Og kopier den til c:\programmer\stokerkontrol\src\dk\stokersoft\stokerkontrol\
(såfremt StokerKontrol er installeret i c:\programmer\stokerkontrol)

Så kommer der lige en opdatering på et tidspunkt, hvis du ellers kan bekræfte det ser fint ud.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline Sonata

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Fyrdata
Sv: CPU-forbrug version 1.71
« Svar #4 Dato: Nov 06, 2008, 19:35 »
[Ja det var da lige rigeligt, det under mig lidt at den bruger SÅ meget, men her er et fix der skulle sænke forbuget så du får normale tilstande igen.
Jamen, det var jo bare dét, der skulle til - nu er den ligeså nøjsom som den gamle version  ;D ;D.

Mange tak for hurtig rettelse!!

Frigiver I sourcen til HTML-generatoren, ligesom til de tidligere versioner? Jeg har lavet en lille lognings-utility, som jeg gerne vil compilere med ind igen.
Mvh
   Tom

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: CPU-forbrug version 1.71
« Svar #5 Dato: Nov 06, 2008, 19:58 »
[Ja det var da lige rigeligt, det under mig lidt at den bruger SÅ meget, men her er et fix der skulle sænke forbuget så du får normale tilstande igen.
Jamen, det var jo bare dét, der skulle til - nu er den ligeså nøjsom som den gamle version  ;D ;D.

Mange tak for hurtig rettelse!!

Frigiver I sourcen til HTML-generatoren, ligesom til de tidligere versioner? Jeg har lavet en lille lognings-utility, som jeg gerne vil compilere med ind igen.


Hej igen

Det var godt - det ser også fint ud her - min 450 mhz maskine var tæt på at blive kvalt, nu har den det godt igen.

Der kommer en version 1.72 snart med opdateringen - indtil da kan man gøre det andet.

Det var faktisk ikke planen at frigive sourcen, troede ikke der var nogle der brugte det. Men overvejer det lige igen så....

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline epo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: CPU-forbrug version 1.71
« Svar #6 Dato: Nov 28, 2008, 07:09 »
Jeg har stadig CPU load problemer  :(

Det hjalp ikke for mig at erstatte HTMLgenerator.class på min Stokerkontrol 1.70

Så jeg prøvede igår at
- Afinstallere Stokerkontrol
- Afinstallere Java
- Genstarte PC'en
- Installere Stokerkontrol 1.72

Men nej. Den bruge stadig 100% CPU i ca. halvdelen af tiden. Dog ser intervallet ud til at være noget langsommere - måske 1-2 minutters mellemrum.

PC'en er en 700MHz P-III med XP, vil mene det burde være rigeligt.

Det er javaw processen, som optager CPU'en  >:(

Overvejer at gå tilbage til Stokerkontrol 1.60 - syntes ikke jeg så problemet dengang, men er sku' glad for den lille nye forbrugsliste  :)

Det er så slemt at det af og til er næsten umuligt at få kontrol over min stoker PC via VNC (har hverken mus, tastatur eller monitor tilkoblet i fyrrummet)

http://www.too-hot.dk/pillefyr

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: CPU-forbrug version 1.71
« Svar #7 Dato: Nov 28, 2008, 21:36 »
Jeg har stadig CPU load problemer  :(

Det hjalp ikke for mig at erstatte HTMLgenerator.class på min Stokerkontrol 1.70

Så jeg prøvede igår at
- Afinstallere Stokerkontrol
- Afinstallere Java
- Genstarte PC'en
- Installere Stokerkontrol 1.72

Men nej. Den bruge stadig 100% CPU i ca. halvdelen af tiden. Dog ser intervallet ud til at være noget langsommere - måske 1-2 minutters mellemrum.

PC'en er en 700MHz P-III med XP, vil mene det burde være rigeligt.

Det er javaw processen, som optager CPU'en  >:(

Overvejer at gå tilbage til Stokerkontrol 1.60 - syntes ikke jeg så problemet dengang, men er sku' glad for den lille nye forbrugsliste  :)

Det er så slemt at det af og til er næsten umuligt at få kontrol over min stoker PC via VNC (har hverken mus, tastatur eller monitor tilkoblet i fyrrummet)

http://www.too-hot.dk/pillefyr

Hejsa - har du mulighed for at sende et screenshot af cpu forbruget under task manager. Er du sikker på at det er nyt iforhold til 1.7? Hvordan har du sat dit interval iforhold til upload af grafer?

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: CPU-forbrug version 1.71
« Svar #8 Dato: Nov 29, 2008, 09:42 »
Den bruge stadig 100% CPU i ca. halvdelen af tiden. Dog ser intervallet ud til at være noget langsommere - måske 1-2 minutters mellemrum.

PC'en er en 700MHz P-III med XP, vil mene det burde være rigeligt.

Det er så slemt at det af og til er næsten umuligt at få kontrol over min stoker PC via VNC (har hverken mus, tastatur eller monitor tilkoblet i fyrrummet)

Når det tager 1,5-2 minutter, har det ikke noget med rettelsen at gøre.

Har tjekket det lidt mere - et godt bud er at din Opsætning->Ftp Opsætning->Graf interval er for lav, prøv at sætte den lidt op. Min står f.eks. til 100, og det gør at den laver grafer ca. hvert 5. minut, og det trækker tænder ud. Der går den op i 100%, det påvirker dog ikke min VNC som kører fint nok, omend en anelse sløvere. Sådan har det altid været siden dag 1 - graferne rykker lidt tænder ud. Jeg kører på en 500 mhz gammel oldsag.

Det er muligt at der kan gøres lidt iforhold til at få graferne til at bruge lidt mindre ressourcer, har ikke kigget på det, evt. kan vi lade den bruge mindre cpu, og så lade det tage lidt længere tid. Skriver det lige på listen, så kan det være vi får det med i version 2.0.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline epo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: CPU-forbrug version 1.71
« Svar #9 Dato: Nov 29, 2008, 21:09 »
Tak for input...  ;D
Har endelig haft tid til at kigge på det igen. Det lader til at være mit upload interval, som stod for lavt (stod kun på "10"). Kan ikke huske om jeg selv har pillet i den engang.... ikke utænkeligt...

Kunne ikke forestille mig det skulle tage så meget CPU at lave grafer og uploade dem. Men pyt, der er vel ingen grund til at optimere på den del af koden, har ikke brug for mere end 5-10min interval eller noget.


Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: CPU-forbrug version 1.71
« Svar #10 Dato: Nov 30, 2008, 11:10 »
Kunne ikke forestille mig det skulle tage så meget CPU at lave grafer og uploade dem. Men pyt, der er vel ingen grund til at optimere på den del af koden, har ikke brug for mere end 5-10min interval eller noget.

FTP tager tæt på ingenting.

Dannelsen af grafen tager "mange" ressourcer, da det bliver lagt i et meta format, derfra bliver det så lavet til egentlige jpg billede - det er bla. derfor billedet kan resizes inde i programmet. Desuden er der rigtig meget måledata i løbet af en dag som også skal behandles.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)