Forfatter Emne: Hulmurs-isolering  (Læst 19270 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Oakfarm

  • Gæst
Hulmurs-isolering
« Dato: Jan 11, 2007, 11:32 »
Hej!
Vi bor i et gammelt uisoleret hus fra 1903, som vi er ved at sætte istand, hvor der dog heldigvis er en hulmur.
Vi har planer om at få blæst noget isolering i hulmuren til sommer(jeg gider ikke være ude i det p..vejr >:(

Nu er spørgsmålet så, flamingokugler/makuleret flamingo  eller rockwool.
Jeg har hørt mange ting for og imod begge dele...

Hvad er jeres erfaringer?

Offline petaas

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 113
  • Respekt optjent: +6/-2
    • Fyrstatus stokerkontrol
Sv: Hulmurs-isolering
« Svar #1 Dato: Jan 11, 2007, 12:12 »
Hejsa

Jeg ville nok vælge granuleret rockwool, da jeg mindes at have læst at det isolere bedre end flamingokugler.
mvh Peter Andreasen
------------------------------------------------------------------------------
16 kw Scotte brænder + Dor kedel.
Stokerkontrol + iltstyring

Offline F.Rasmussen

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 87
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Hulmurs-isolering
« Svar #2 Dato: Jan 11, 2007, 12:37 »
Hejsa

Jeg ville nok vælge granuleret rockwool, da jeg mindes at have læst at det isolere bedre end flamingokugler.

Er der ikke også noget med at flamingoen falder sammen med tiden ??

Vi har fået hulmursisoleret med rockwool, det har vi ihvertfald ikke fortrudt

En anden fordel ved ulden er at du kan lave hul i muren uden at få flere kubikmeter kugler med ud
Bedste hilsener - Frederik Rasmussen

Woody 20kw på H430 Opop
Trækstabilisator-V10 styring-200kvm-6 tons årligt- 160 liter VVB

Offline Winther

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-1
  • Kragernes endestation
Sv: Hulmurs-isolering
« Svar #3 Dato: Jan 11, 2007, 13:06 »
Hej.

Vi bor i noget gammel lort fra sidste halvdel af 1800 tallet og jeg kunne godt bruge lidt isolering i hulmuren. Det viste sig så, at hulmur var så som så, der var ikke mere end højst 5 cm hulmur hvoraf de første 50 cm fra soklen var fuld af mørtel, så jeg blev frarådet da virkningen ville blive lig 0. Istedet har vi efterisoleret indvendig med gasbeton og nogle steder Riockwool.
Hilsen

Palle

Autoriseret kornsvider.

Offline ChampN

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +2/-2
Sv: Hulmurs-isolering
« Svar #4 Dato: Jan 11, 2007, 20:04 »
Jeg ville, hvis det var mig, starte med at sikre at der ligger rigeligt med isolering op ad. Det er der varmen stiger mest hen ad. Det næstvigtigste er under gulvene og til sidst hulmurene.

Nu ved jeg ikke hvor længe du vil bo i dit nuværende hus, men det teager som regel meget lang tid at inhente de omkostninger der er ved hulmursisolering, ind igen.

Der imod er loftsisolering og gulvisolering lynhurtigt tjent hjem igen.

Venligst

ChampN

Med venlig hilsen

Champ'N

Stokergaarden
Alcon 6
DB 450 LE 2 - 20 kW
Monteret med trækstabilisator, iltstyrring, omrører mv.
Fyrer med Hvede, flis, fastbrændsel, spåner og træpiller
Årligt forbrug endnu ikke opgjordt (sjus ca. 7 tons hvede)

Oakfarm

  • Gæst
Sv: Hulmurs-isolering
« Svar #5 Dato: Jan 12, 2007, 09:11 »
Ok.
Tak for jeres råd, jeg tror det bliver rockwool.

Jeg skal desuden have lagt nyt gulv med gulvvarme i hele huset, så gulvet bliver isoleret med 300mm flamingo, og 200 mm rockwool i loft/etageadskillelse.
Det vil nok pynte på træpille regningen ;D ;D

Offline jorn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 63
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Scotte/Blackstar 20 +Rapsolie + 10m2 solfanger.
    • Fyrlog
Sv: Hulmurs-isolering
« Svar #6 Dato: Jan 12, 2007, 12:25 »
Hvis huset ellers er til det ( Tagflader mod syd) er det måske mindst lige så godt og billigt at indstallere et solfangeranlæg til samme pris som en hulmursisolering koster.
Det har jeg før set er blevet anbefalet til ældre huse. Så måske det var en overvejelse værd. Solfanger går også godt i spænd med gulvvarme og træpillefyr.
JC

Offline hohum

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hulmurs-isolering
« Svar #7 Dato: Nov 21, 2008, 22:35 »
Vi har et 294kvm hus i to plan fra 1952 med 8 cm hulmur. Jeg har undersøgt alt fra leca nødder, papir uld, glasuld, fåre uld (!) - se selv på www.sbi.dk, flamingo kugler, og hvad ved jeg. Efter at have læst mig skæv i knolden på gør-det-selv metoder, leje af udstyr, isoleringsgrad osv. besluttede jeg mig for en gang Rockwool. Det kommer til at koste 13.000 plus moms ( Nov 08) og er overstået på een dag, incl. isætning af mursten igen.

Hvis jeg skal angive mine erfaringer i nogle korte sætninger skal det være:
- papiruld, flamingo, leca nødder og stort set alle andre, pånær stenuldsprodukter, falder sammen over tid.
- nogle alternative produkter, herunder noget papiruld er fugtbærende (det kan vi ikke li).
- SBI har testet virkelig mange sære ting som isolering, og der er stort set ikke noget der er lige så godt som stenuldsprodukter, hvis vi taler ren isolering (og ikke tænker "grønhed", osv ind i det).

Jeg har selv lige været på solfanger kursus. Vældig spas, vældig lærende, vældig spændende mennesker. Men efter at have set effektiviteten ude i virkeligheden, så er jeg ikke imponeret - overhovedet.

venligst
niels