Forfatter Emne: Raspberry pi  (Læst 7123 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nordgren.dk

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-0
Raspberry pi
« Dato: Mar 15, 2015, 21:20 »
Hvad blev der af den lovede nye software til Raspberry pi "af". Der er nu gået 6 måneder uden noget nyt under solen. Skal vi alle "tvinges" over på 7 eller 10 styring ? Er der ingen her der kan klare opgaven. Når NBE åbenbart ikke ønsker, at løfte opgaven.
« Senest Redigeret: Apr 05, 2015, 19:13 af nordgren.dk »
Vh. Klaus Nordgren
http://stokercloud.dk/dev/nordgren.dk.html
Fyr BS1016 semirens- m. komp. rens &  pumpestyring. Styring ver. 10.0967. Ladeventil VTC300 - 55°C. Retur temp. måles før ladeventil. Skorsten Garmeta 125 mm. Opvarmer 220 m2
Hus fra 1979 m . efterisolering.
Forbrug 4,8 T. Inst. okt. 2013

Offline BoinkUser

• Administrator
  • Top of the pop
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Raspberry pi
« Svar #1 Dato: Mar 16, 2015, 07:00 »
Hvad blev der af den lovede nye software til Raspberry pi "af". Der er nu gået 6 måneder uden noget nyt under solen. Skal vi alle "tvinges" over på 7 eller 10 styring ? Er der ingen her der kan klare opgaven. Når NBE åbenbart ikke ønsker, at løfte opgaven.

Hej,

Jeg troede du kørte pellmon, du er den eneste der rykker for det, så jeg nedprioriterede det lidt, da du skiftede til pellmon. Jeg har en som godt kunne tænke sig at køre på den nye raspberry, det er mine øjne mere interessant da den har lidt mere power til at trække det. StokerKontrol er ikke skrevet til Raspberry, den er porteret som et eksperiment, det er også derfor der står "Experimental" i titlen. Ærligt talt tror jeg faktisk ikke rigtig der er nogle der kører med det, ihvertfald har de lavet nogle tweaks så.

Idag kan du få en lille pc foræret eller købe den for max. 100 kr., som kan trække StokerKontrol, så det er meget let at køre StokerKontrol, så jeg kan ikke se du skal tvinges over på 7 eller 10 for at få interface.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline BoinkUser

• Administrator
  • Top of the pop
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
« Svar #2 Dato: Mar 16, 2015, 07:19 »
Hej igen

Vi kunne jo lige prøve med en hurtig undersøgelse, for at få tjekket behovet.

Hvor mange kunne tænke sig at StokerKontrol fik en optimeringsrunde til Rasberry Pi?

Hvor mange kunne tænke sig at StokerKontrol blev porteret til Raspberry Pi 2?

1'eren kører på pumperne, men 2'eren har mere Ram og processorkraft, så den er bedre egnet til en JVM og det der hører til.

Jeg kan sagtens se det smarte i at køre StokerKontrol på Raspberry, men man kan også få mange strømbesparende PC'ere i en meget lille kasse. Og spørgsmålet er om det ikke er ganske fint.

Man kan jo køre Pellmon på sin Raspberry, den er mere gearet til de forholdsvis få ressourcer der er.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline nordgren.dk

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-0
« Svar #3 Dato: Mar 16, 2015, 07:59 »
Hej Jens.
Godt og konstruktiv svar. Ser frem til en hurtig undersøgelse af behovet.
Pellmon kører upåklagelig, men er lidt langhåret, at sætte op. Særlig hvis der ønskes de muligheder stokercloud giver. Er brugt pc, kan være en løsning. Men often en dårlig løsning. Det er min erfaring, at den ikke holder særlig længe, når HD snurre konstant.
Et nyt og brugervenligt image til Raspberry. Vil helt sikkert gøre, at mange ældre styringer kom på nettet. Hvilket er i manges interesse og en gevinst for NBE.
« Senest Redigeret: Mar 16, 2015, 08:02 af nordgren.dk »
Vh. Klaus Nordgren
http://stokercloud.dk/dev/nordgren.dk.html
Fyr BS1016 semirens- m. komp. rens &  pumpestyring. Styring ver. 10.0967. Ladeventil VTC300 - 55°C. Retur temp. måles før ladeventil. Skorsten Garmeta 125 mm. Opvarmer 220 m2
Hus fra 1979 m . efterisolering.
Forbrug 4,8 T. Inst. okt. 2013

Offline kivi

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +7/-0
« Svar #4 Dato: Mar 16, 2015, 08:49 »
Jeg er som sådan fint tilfreds med Pellmon, men kunne da godt være interesseret i Stokerkontrol, når nu det er det alle andre kører med.

Jeg smed min gamle PC ud da jeg opdagede den kostede mig ca. Kr. 800,- om året i strøm.

Det syntes jeg ikke Stokerkontrol var værd for mig.

Jeg har en Raspberry pi rev. B som kører Pellmon super fint, så det skulle vel være muligt at få Stokerkontrol til at køre på den også.
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline bauta

• Prof
  • Respekt optjent: +1/-0
« Svar #5 Dato: Mar 16, 2015, 13:16 »
Jeg har en Asus Netbook 1015PED med alm. HD. Jeg har målt forbruget i en uges tid nu og har brug ca. 2 kWh. Det er vel omkring 250 kr. om året, hvilket jeg ikke synes er galt. Den ville sikkert bruge mindre, hvis der kom en SSD i.

Bort set fra det lyder det spændende med Stokerkontrol til Pi 2. Når min lille pc engang dør skal den helt klart over på Pi.

Mvh. Hans
OPOP 418 kedel med en 16 kW Woody pillebrænder og en ver. 6.10 styring.
NBE 30 rørs vacuumsolfanger - 300L solfangerbeholder.
http://stokercloud.dk/dev/bauta.html

Offline mogber

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #6 Dato: Mar 20, 2015, 12:15 »
Hej Jens.
Jeg er faktisk meget interesseret i Raspberry pi2 løsningen. I  øjeblikket kører min Stokerkontrol via en mini pc, men den er jo bundet til fyret pga. usb kablet. Hidtil har jeg afstået fra Raspberry løsningen, fordi mange har skrevet om manglende processorkraft, men det er øjensynlig løst med 2éren. At skifte til en styring ver 10, er efter min mening en alt for dyr løsning, når nu ens ver 6 gør det øvrige arbejde fortrinligt  Mvh. Mogens.
10 kW scotte pillefyr,V.6.78 styring. Pellmon SRO. Lotus 2 brændeovn med 3 kW vandtank. Opvarmer 160 m2. Bruger 1200 kg piller og 6 m3 brænde. Batec solfangerer, 6 m2 med 300 liter tank, 4,3 kW solcelleanlæg m. Kostal Pico 4.2 inverter

Offline hni7913

• Begynder
  • *
« Svar #7 Dato: Mar 21, 2015, 16:41 »
Er helt klar med på en version til RPI 2

Offline Jinkz

• Guru
« Svar #8 Dato: Dec 31, 2015, 07:05 »
Er der nogen der kan hjælpe med installation af stokerkontrol på raspnerry pi 2?? Prøver at følge blog guiden men den kommer med forskellige fejl når man skriver komandoerne, tænker de er forældet

Offline kivi

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +7/-0
« Svar #9 Dato: Dec 31, 2015, 10:13 »
Tror aldrig det er lykkedes nogen, at få det til at virke på Rasberry'en.

Du kan prøve med Pelllmon, det virker fint.

https://github.com/motoz/PellMon/wiki
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi