Forfatter Emne: Valg af pillefyr  (Læst 26028 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hohum

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Valg af pillefyr
« Dato: Nov 21, 2008, 23:06 »
Hej Alle,

Det er en gang glad og oplysende læsning der er herinde. Det er virkelig rart at finde et sådan sted, når man som jeg skal igang med et pillefyrs projekt.  Jeg kaster mig glad ud i mine overvejelser og håber på jeres input:

Nuværende scenarie
Vi har et hus i 2 plan fra 1952. Det nedre plan er under jordhøjde på nordside, men åben på sydside. Så altså en slags kælder, men som dog er høj og tør med stort lysindfald og som vi bruger til beboelse. Der er ca. 148kvm på hver etage. Isolering er stort set fraværende, men jeg ligger 300mm på loftet og fylder hulmurens 8cm op med Rockwool også. (Og som den glade rockwool indblæser mand påstod, så er der mest varmetab på væggene  ;D).  Vi har pt. et naturgas fyr, ca. 10 år, ca. 70 liters beholder koblet op på en skorsten hvor der højere oppe kommer en brændeovn på. Jeg er ikke helt klar over, om de løber i separate skorstene. Sluttelig har tidl. ejer et årsforbrug på ca. 3.000 Gas, så altså ca. 25.000 kroner om året. Radiatorer og det db. strengede system er fra 1952, svejset sammen med asbest og hele pibetøjet. Vi er to voksne og et barn. Det skal gøres bedre.

Fremtidige scenarie
Om jeg kan lave gulvvarme i kælder og evt. første sal ved jeg ikke endnu, men det burde være en mindre ting i forhold til primære varmekilde. Under alle omstændigheder vil jeg gerne over til pillefyr. Jeg har overvejet jordvarme, men har ikke have nok og har været på solfangerkursus, men er blevet skuffet over virkelighedens effektivitet. Det er nødvendigt for mig at flytte pillefyret i den anden ende af huset, modsat nuværende installation. Jeg har et perfekt rum i den ende og nuværende fyrrum skal være badeværelse. Såvidt, så godt. Men så er det at spørgsmålene hober sig op. I en eller anden tematisk orden er de:

1. Hvad er rigtige størrelse pillefyr? Kedel? Kan jeg ramme rigtig uden at skulle lave en større varmeforbrugs udregning? Alternativt, hvordan gør jeg det? Varme+varmt vand.
2. Jeg har fået oplyst at mit pilleforbrug vil være ca. 3.5 tons om året. Når nu jeg har ca. 2.20 meter fra kældergulv op til jord niveau. så var min tanke egentlig, at jeg kunne bygge en silo, der kunne opbevare et antal tons og så lade tyngdekraften lade dem falde "ned i pillefyret". Er det en glimrende ide eller helt ude i...?
3. Hvilken slags skorstens krav er der til pillefyr? Når jeg flytter fyret ned i den anden ende, vil der være godt 20-25 meter føring. Måske jeg er så svineheldig at man må føre det ud på siden af huset?
4. Installation. Når nu jeg ikke kan benytte eksisterende installationer så er det jo nok en større omgang end blot plug and play. Jeg har et godt hoved, men hænderne hører ikke særlig godt efter. Er der nogen der tør gisne en pris?
5. De ting jeg har glemt, eller ikke overvejet.

Jeg vil være glad for jeres input.

Venligst
Niels






Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Valg af pillefyr
« Svar #1 Dato: Nov 23, 2008, 08:58 »
Hej Alle,

Det er en gang glad og oplysende læsning der er herinde. Det er virkelig rart at finde et sådan sted, når man som jeg skal igang med et pillefyrs projekt.  Jeg kaster mig glad ud i mine overvejelser og håber på jeres input:

Nuværende scenarie
Vi har et hus i 2 plan fra 1952. Det nedre plan er under jordhøjde på nordside, men åben på sydside. Så altså en slags kælder, men som dog er høj og tør med stort lysindfald og som vi bruger til beboelse. Der er ca. 148kvm på hver etage. Isolering er stort set fraværende, men jeg ligger 300mm på loftet og fylder hulmurens 8cm op med Rockwool også. (Og som den glade rockwool indblæser mand påstod, så er der mest varmetab på væggene  ;D).  Vi har pt. et naturgas fyr, ca. 10 år, ca. 70 liters beholder koblet op på en skorsten hvor der højere oppe kommer en brændeovn på. Jeg er ikke helt klar over, om de løber i separate skorstene. Sluttelig har tidl. ejer et årsforbrug på ca. 3.000 Gas, så altså ca. 25.000 kroner om året. Radiatorer og det db. strengede system er fra 1952, svejset sammen med asbest og hele pibetøjet. Vi er to voksne og et barn. Det skal gøres bedre.

Fremtidige scenarie
Om jeg kan lave gulvvarme i kælder og evt. første sal ved jeg ikke endnu, men det burde være en mindre ting i forhold til primære varmekilde. Under alle omstændigheder vil jeg gerne over til pillefyr. Jeg har overvejet jordvarme, men har ikke have nok og har været på solfangerkursus, men er blevet skuffet over virkelighedens effektivitet. Det er nødvendigt for mig at flytte pillefyret i den anden ende af huset, modsat nuværende installation. Jeg har et perfekt rum i den ende og nuværende fyrrum skal være badeværelse. Såvidt, så godt. Men så er det at spørgsmålene hober sig op. I en eller anden tematisk orden er de:

1. Hvad er rigtige størrelse pillefyr? Kedel? Kan jeg ramme rigtig uden at skulle lave en større varmeforbrugs udregning? Alternativt, hvordan gør jeg det? Varme+varmt vand.
2. Jeg har fået oplyst at mit pilleforbrug vil være ca. 3.5 tons om året. Når nu jeg har ca. 2.20 meter fra kældergulv op til jord niveau. så var min tanke egentlig, at jeg kunne bygge en silo, der kunne opbevare et antal tons og så lade tyngdekraften lade dem falde "ned i pillefyret". Er det en glimrende ide eller helt ude i...?
3. Hvilken slags skorstens krav er der til pillefyr? Når jeg flytter fyret ned i den anden ende, vil der være godt 20-25 meter føring. Måske jeg er så svineheldig at man må føre det ud på siden af huset?
4. Installation. Når nu jeg ikke kan benytte eksisterende installationer så er det jo nok en større omgang end blot plug and play. Jeg har et godt hoved, men hænderne hører ikke særlig godt efter. Er der nogen der tør gisne en pris?
5. De ting jeg har glemt, eller ikke overvejet.

Jeg vil være glad for jeres input.

Venligst
Niels


Hej Niels,

1/ Hvis de 3.000 er M3 (hvad jeg regner med) så vil dit årlige træpilleforbrug ligge på 6-7 ton træpiller eller 14-15.000 kr, og et 10 KW fyr vil være tilstrækkeligt.
Det vil være et fint valg med f.eks. et Woody 16KW på en OPOP 418 kedel.

2/ De 3,5 ton træpiller svarer til ca. 1500 m3 gas, så jeg ved ikke lige hvor du har det tal fra.
Det med at lade pillerne falde med tyngdekraften ned i selve fyret, det kan du godt glemme, men at lade dem falde ned i en 3-500 l forrådsbeholder foran fyret, det virker  :).

3/ Mht skorsten, så tag en snak med din lokale skorstensfejer, det er alligevel ham der skal godkende anlægget. 20-25 m mellem ledel og skorsten- glem det  ;)

4/ ??? mellem 20 og 50.000 kr

5/ Uha, den må du selv klare  :D :D

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline hohum

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Valg af pillefyr
« Svar #2 Dato: Nov 23, 2008, 18:09 »
Hej Michael,

Tak for svarene.

1) Tak for anbefalingerne, det er en læse start. (Din antagelse er rigtig). Er der nogen særlig grund til at du anbefaler netop disse stumper? Er det fredhelligt at spørge om nogen har googlet efter en bedre pris i fx. S eller DE?

2) Det var en gratis konsulent fra Nrgi, der sjussede sig til det pilleforbrug. Samme mand havde iøvrigt et Pillefyr i portefølken til 200.000, som han mente passede til mit behov. I parentes håber jeg så at kunne spare 1/3 af forbruget ved isolering på alle sider (top, bund, sider). Endnu en anekdote, denne gang fra Rockwools beregner. Den fortæller at jeg med de planlagte efter isoleringer, at jeg vil spare knap 26000 om året. Det er så ca. 1.000 mere end det faktiske forbrug. Måske de sender en check...

3) Tjek. Han får et kald i morgen.  8)

4) Ouch. Jeg må finde en medbygs løsning. Måske nogen her i "lokalet" vil være interesserede? ;)

5) Ja, det tænkte jeg Sg* nok du ville sige :-)

Vh
niels

Offline Per

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Valg af pillefyr
« Svar #3 Dato: Nov 24, 2008, 08:53 »
Hej Niels

Her er lige et par kommentarer, som jeg efterfølgende er belever opmærksom på efter jeg har valgt pillefyr.

Jeg kører selv med en Scotte 16kW på en 24 Kw DOR kedel.

1) Varmt vand om sommeren
Hvis du ønsker at lave varmt vand om sommeren med fyret er det en stor fordel at VVB og fyr står tæt på hinanden for at få det mindste forbrug af piller om sommeren. Jeg selv har fyret i garagen og VVB på loftet hvilket betyder at jeg skal varme hele anlægget op for at få varmt vand. Jeg bruger 5-7 kg piller hver dag om sommeren selvom jeg kører med en timer der slukker og tænder fyret to gange om dagen. Det er jo nk rigeligt

2) mindste ydelse om forår og efterår.
Min scotte har en minimum effekt på 4 kw. Tror jeg da der på NBE hjemmeside står 2 Kw men på teknologist står 4.7 Kw. Hvor om er så har min brænder en stor mimimuns efftkt hvilket bevirker at den fedte fyrer en stor del af tiden forår og efterår. Så hvis jeg skulle køre en ny brænder i dag ville jeg også kigge meget på minimums effkten da man faktisk bruger den mere en max effekten. Alle brændere brænder fint ved max effekt men det er mindst ligeså vigtig at de fyrer godt ved minimums effekten

Hilsen Per



Venlig hilsen Per
______________________________________________
Scotte 16 Kw med 24 Kw Dor kedel og hjemmelavet magasin i træ. Stokerkontrol v 1.3

Offline hohum

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Valg af pillefyr
« Svar #4 Dato: Nov 24, 2008, 10:10 »
Hej Per,

1) Det skal jeg have in mente. Men det var i min tanke at mokke alle dele ind i samme kælderrum.

2) Også en god vinkel. God modulering er een ting, men minimumseffekt ude i virkeligheden er også værd at studere, tak!

For de interesserede kan jeg så oplyse at min skorstensfejermester vil have en godkendt stålskorsten på og at den skal op over tagryg med 80 cm. Det synes jeg personligt er temmelig meget skorsten. Hvor meget "kommer der ud" af jeres skorstene?

Hvorfor du valgte Scotte 16 og DOR 24 ? Det er jo altid godt at forstå andres overvejelser og ikke kun resultatet.

Venligst
Niels

Offline Per

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Valg af pillefyr
« Svar #5 Dato: Nov 24, 2008, 11:44 »
Hej Niels

Jeg valgte en scotte med DOR kedel da det var den hvor jeg syntes jeg fik mest for pengene. Fornuftig virkningsgrad, testet af teknologisk institut, kørte godt på piller (jeg besetmte mig for ikke at bruge træflis, nødde kerner etc), kunne tænde selv, nem at rense kedel.

Dengang havde jeg ikke så stor focus på på min effekt og varmt vand om sommeren.

Lige nu bruger jeg ca 60% af forbruget nov, Dec, jan, feb og mar, dvs ca 40%  i den del af året hvor der bliver "fedte" fyret så det er ikke helt ligegyldigt hvor godt brænderen kører ved lavlast.

Hvis du derimod laver varmt vand på en alternativ måde (sol eller el) slipper du jo for det men jeg tror faktisk at selvom at jeg bruger forholdsmæssig meget om sommeren er det stadig rimelig billig.


Hilsen Per
Venlig hilsen Per
______________________________________________
Scotte 16 Kw med 24 Kw Dor kedel og hjemmelavet magasin i træ. Stokerkontrol v 1.3

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Valg af pillefyr
« Svar #6 Dato: Nov 24, 2008, 15:14 »
Hej Niels

Jeg valgte en scotte med DOR kedel da det var den hvor jeg syntes jeg fik mest for pengene. Fornuftig virkningsgrad, testet af teknologisk institut, kørte godt på piller (jeg besetmte mig for ikke at bruge træflis, nødde kerner etc), kunne tænde selv, nem at rense kedel.

Dengang havde jeg ikke så stor focus på på min effekt og varmt vand om sommeren.

Lige nu bruger jeg ca 60% af forbruget nov, Dec, jan, feb og mar, dvs ca 40%  i den del af året hvor der bliver "fedte" fyret så det er ikke helt ligegyldigt hvor godt brænderen kører ved lavlast.

Hvis du derimod laver varmt vand på en alternativ måde (sol eller el) slipper du jo for det men jeg tror faktisk at selvom at jeg bruger forholdsmæssig meget om sommeren er det stadig rimelig billig.


Hilsen Per

Hej Per og Niels,

Det er vise ord der kommer frem her  ;)

Per har helt ret mht. minimums effekt, brænderene (alle sammen) er mindre effektive på minimum effekt end på nominel effekt.
Det med at lade fyret køre via et kontaktur (timer) kan være OK, men helt fint bliver det hvis man lader det køre via en termostat på VVB'en. Så kører fyret kun (og altid) når der er behov for det, det kan få lov at køre på en rimelig belastning (undgå minimum effekt), og man har altid varmt vand  ;)

Det med afstanden mellem kedel og VVB er også helt korrekt, og det er også en god ide at have VVB'en på sin egen kreds til fyret, således at resten af installationen kan afspærres om sommeren.

Minimums effekten på brænderen kan komme meget langt ned, både på Scotte og Woody. Ned til 1,5-2 KW er absolut muligt, men det er ikke særlig økonomisk forbrænding, da det meste af energien (%-mæssigt) går til skorstenen.

Om du vælger Woody eller Scotte er et spørgsmål om pris og brugerflade, for det er samme brænder.
Woody har en styreboks med et display med klar-tekst, hvor Scotte har 4x7-segment (lystal).
Bruger man f.eks. Stokerkontrol som interface, er det komplet ligegyldigt, men selv synes jeg at det er rart at selv min kone kan betjene anlægget, når jeg ikke er hjemme (det er altid når jeg er ude at rejse, at fyret ikke vil tænde op  ;D).
Woody og Scotte har en lillebror der hedder Boink, der er igen samme brænder, men med en noget mere simpel styring (ikke noget for rigtige pilfingre).

Mht. kedel, så er DOR og Opop 2 sider af samme sag, det er velfungerende pladejernskedler med høj virkningsgrad og lette at rengøre.
Mit råd er at holde sig fra støbejernskedler (har selv haft i flere år), da de kræver noget mere (oftere) rengøring og har en noget dårligere virkningsgrad.
Nogle vil påstå at pladejernskedler tærer op, men jeg har ikke mødt nogen endnu, når de ikke fyrer med korn.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Fransker

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Valg af pillefyr
« Svar #7 Dato: Jun 10, 2020, 13:13 »
Jeg ville ikke røre ved noget med asbest hvis jeg var dig. Få altid en professionel til at håndtere det da det skal rapporteres til kommunen, smides rigtigt ud og i det hele taget håndteres korrekt.

Du kan altid finde lokale håndværkere eller VVS'er der kan håndtere asbest her : https://colego.dk/asbest-alt-hvad-du-skal-vide/

Håber det ikke er for sent :)

Godspeed!