Forfatter Emne: Hjælp!! Hvilket fyr skal jeg have?  (Læst 9938 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johnni Neistskov

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Hjælp!! Hvilket fyr skal jeg have?
« Dato: Aug 03, 2015, 19:54 »
Jeg skal have et nyt fyr og har brug for hjælp. Jeg vil gerne have et fyr, som kan klare både piller og fast brændsel. Jeg har kigget lidt på en Baxi DBK, men den er simpelthen for dyr. Er der nogen som har et forslag til bedste alternativ? Det mest optimale vil være hvis fyret selv tænder op med piller, når jeg ikke putter fast brændsel i. Det skal kunne opvarme et hus på 150 m2 samt en B&B på 150 m2. Til brændelængde 50 cm. Håber at nogen kan hjælpe?

Offline DenHalve

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 187
  • Respekt optjent: +5/-4
  • Vil så gerne hjælpe, men !
Sv: Hjælp!! Hvilket fyr skal jeg have?
« Svar #1 Dato: Aug 03, 2015, 20:43 »
kan ikke påstå at jeg har nogen konkret viden om emnet - men til brændefyr behøves vel en Akkumuleringstank - så var det ikke en ide at have både et brændefyr og et pillefyr som begge varmer tanken - pillefyret kan så starte når temperaturen i Akkumuleringstanken kommer under et vist niveau - ville vel også give bedre virkningsgrad end et kombifyr.
136 m2 opvarmet
Forventet forbrug 5 T.
16 kw Opop V. 7
300 L VVB.
Solvarme 30 rør.
Fyr online : http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=jhschmidt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hjælp!! Hvilket fyr skal jeg have?
« Svar #2 Dato: Aug 04, 2015, 07:44 »
Enig...

Et brændefyr kræver en akkumuleringstank for at kunne køre fornuftigt.
En kombi-kedel (fastbrændsel / pillefyr) vil altid være uøkonomisk til både brænde og piller.
Den "rigtige" løsning er to seperate kedler, én til fast brændsel og én til træpiller.
Hvordan det så skal kobles, om ekkuranlen kun skal sidde sammen med fast brændsels kedlen og pille fyret være selvstændigt eller om begge kedler skal varme på akku-tanken, det kommer an på så meget.
Helt generelt skal der en del styring (både rent elektrisk men også vand-flow mæssigt) for at det kan fungere fornuftigt.

Hilsen
Michael


kan ikke påstå at jeg har nogen konkret viden om emnet - men til brændefyr behøves vel en Akkumuleringstank - så var det ikke en ide at have både et brændefyr og et pillefyr som begge varmer tanken - pillefyret kan så starte når temperaturen i Akkumuleringstanken kommer under et vist niveau - ville vel også give bedre virkningsgrad end et kombifyr.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Hjælp!! Hvilket fyr skal jeg have?
« Svar #3 Dato: Sep 02, 2015, 20:43 »
Den billigste løsning må være en brændeovn og et pillefyr , nogle pinde i ovnen når man en hjemme ,og lade pillefyret overtag når man ikke er hjemme , eller ikke gider lege med pinde  ^-^
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Hjælp!! Hvilket fyr skal jeg have?
« Svar #4 Dato: Sep 03, 2015, 19:02 »
Jeg skal have et nyt fyr og har brug for hjælp. Jeg vil gerne have et fyr, som kan klare både piller og fast brændsel. Jeg har kigget lidt på en Baxi DBK, men den er simpelthen for dyr. Er der nogen som har et forslag til bedste alternativ? Det mest optimale vil være hvis fyret selv tænder op med piller, når jeg ikke putter fast brændsel i. Det skal kunne opvarme et hus på 150 m2 samt en B&B på 150 m2. Til brændelængde 50 cm. Håber at nogen kan hjælpe?

Jonni jeg har givet dette råd virkelig mange gange, men gør det gerne igen. Du skal VIRKELIG seriøst overveje om du gider brænde, jeg vil påstå at du skal have adgang til nærmest gratis træ, hvis du skal have bare en nogenlunde fornuftig tilbagebetaling på en moderne gasogen brændekedel med alt tilbehør, glem alt om kombi halløj, det blir aldrig rigtig godt, been there done that.

Rigtig mange har mulighed for at fyre med træ også, men når man finder ud af hvor problemfrit et træpillefyr kører, ja så glider lysten til træ bare væk, og det uanset hvor gode intentioner man har fra start.

Gør som det foreslåes, køb et moderne pillefyr, og så en brændeovn til hyggen og supplement til varmen.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Laursen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp!! Hvilket fyr skal jeg have?
« Svar #5 Dato: Dec 07, 2015, 15:08 »
Jeg vil nu også sige, at en brændeovn og et pillefyr lyder som den bedste løsning ud fra dit unikke behov...