Hej Mike
Lad os bare antage at du har konstant flow, for faktisk betyder det ikke noget for forståelsen af energi beregningen.
Hvis dit vand cirkulerer gennem kedlen og shunten, og ingen forbrugere er åbne vil det varme vand bare ryge tilbage til kedlen, styringen beregner konstant og ser det varme vand i og med at temperaturen stiger, men den skruer blot ned for mængden af piller så længe den kan indtil 10% og fyret stopper på et tidspunkt når det kommer op på den MAX du har sat.
Når du så begynder at bruge af det varme vand så falder returen, men da retur og fremløb hænger uløseligt sammen, så falder fremløbstemperaturen også, det er ikke sikkert du ser det, for styringen stiger jo i ydelse efter hånden som behovet er der.
Så længe ændringer i varme aftaget foregår stille og roligt er styringen så hurtig at du ikke ser andet end ydelsesgrafen, men zoomer du ind på fremløbstemperaturen ser du at tingene hænger meget godt sammen.
For at din shunt kan putte 55° ind i kedlen, så "stjæler" den jo af fremløbet for at kunne opretholde temperaturen, jo flere radiatorer der er åbent, jo mere skal den stjæle, når så radiatorene ikke aftager mere varme, så lukker shunten næsten helt, og når hverken shunt eller varmesystem aftager energi, skruer fyret ned igen.
Og det med konstant flow.. tja, det har man ikke salv om pumpen ikke kan regulerer. Pumpen kører og alle varmeaftagere er lukket, pumpen står nu bare og cirkulerer i sit eget vand, der er jo ikke noget sted at putte det hen. Vi åbner lidt for en radiator lad os blot antage at vi bruger 5 liter i min. altså cirkulerer pumpen nu 5l/min. vi åbner lidt for en radiator mere,,, 5+5= 10 l/min. selv om pumpen står på det samme

derfor er A-pumper opfundet, de kan nemlig se problemet ved at måle på modtrykket, og skruer ned for ydelsen.
Faktisk gør fyret og A-pumpen helt det samme, altså tilpasser ydelsen.