Forfatter Emne: Mærkeligt EL problem  (Læst 11829 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kattens

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 82
  • Respekt optjent: +0/-0
Mærkeligt EL problem
« Dato: Dec 17, 2008, 18:47 »
Jeg er løbet ind i et "okult" problem. Jeg har 2 kabler, 0 fase og jord, de ender hver i en stikkontakt. I den anden ende forbindes de i en dåse med- ja, 0 fase og jord. Problemet er, at der er lys i prøvelampen på jorden. Kobler man jorden fra "fødejordkablet" ER DER STADIG LYS I JORDKABLET, Hvordan i himmelens navn kan der komme strøm i et kabel der er frit i begge ender???

MVH

Steen

Offline Sonata

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Fyrdata
Sv: Mærkeligt EL problem
« Svar #1 Dato: Dec 17, 2008, 19:39 »
Hvordan i himmelens navn kan der komme strøm i et kabel der er frit i begge ender???
Det kan ske ved induktion, dvs. når en leder bevæges i et magnetfelt (eller opholder sig et magnetfelt, der bevæger sig), så induceres en spænding i lederen. I en almindelig 230V-installation vil dette dog næppe kunne få en prøvelampe til at reagere. Så det er nok ikke dét, der er tale om hér, med mindre du bor lige under en højspændingsmast.

Har du checket din jordforbindelse? Hvis fødekablets "jord" ender i det blå, så kan man jo ikke regne med noget. Måske er der andre stikkontakter på kablet, du ikke kender til? Hvis der er sluttet et apparat med lidt overgang i til samme jord, så vil du kunne måle det, du beskriver.

Men... hvis jorden er korrekt lavet, så burde du dels ikke kunne måle nogen spænding, dels burde dit fejlstrømsrelæ slå fra, hvis der løber strøm i jordledningen.

Der er nok kun een vej frem: Sluk for alle grupper i tavlen, og kobl alle apparater fra. Tænd grupperne en ad gangen, og slut apparaterne til, indtil der pludselig igen er "liv" i din jordledning. Så ligger problemet i det sidst tilsluttede gruppe/apparat.

Men somme tider er man bare ude for mystiske ting. Havde en gang sådan en fætter, der kan lokalisere strømførende kabler i væggen. Den gav fuldt udslag over hele væggen mellem køkken og bad, selv med afbrudt HFI-relæ. Vi boede i huset i 15 år, men fandt aldrig forklaringen...
Mvh
   Tom

Offline Kattens

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 82
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Mærkeligt EL problem
« Svar #2 Dato: Dec 18, 2008, 06:34 »
Hej Tom
Ja mystisk er det! Det er en dåse oppe på loftet fra et hedengangnen solvarmeanlæg. Der har kun været tilsluttet en stikkontakt. "Fødekablet" er trefaset, og det kører på sin egen gruppe, så det ville være smart at fordele byrderene lidt. Men som sagt,  polsøgeren regagerer ikke på fødejorden, men på den blottede jord i kabelerne. Og det er BEGGE kabler der ellers går i hver sin retning!. de er hele vejen fastgjort helt frit så jeg kan følge dem. Ingen problemer her.
MVH
Steen

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Mærkeligt EL problem
« Svar #3 Dato: Dec 18, 2008, 15:16 »
Hej Steen,

Som Tom skriver, så kan spændingen opstå ved at en leder (ledning) bevæges i et magnetfelt eller opholder sig i et magnetfelt der bevæger sig.

Men faktisk kan spændingen også opstå som en følge af kapaciteten (kondensator virkningen) i parallelt løbende ledere (ledninger), og et så usikkert "måleinstrument" som en pol-søger, vil vise sådan en spænding (stol aldrig på en pol-søger  ;) ).

Et er dog rimeligt sikkert, dine jordledninger er ikke ordentligt forbundet til jord !!!
Jeg tror at hvis du følger jordledningen i forsyningskablet, så vil du opdage at den ender blindt eller er tilkoblet en anden ledning der ender blindt (desværre set ganske ofte med jordledninger).

Hilsen
Michael
 
Hej Tom
Ja mystisk er det! Det er en dåse oppe på loftet fra et hedengangnen solvarmeanlæg. Der har kun været tilsluttet en stikkontakt. "Fødekablet" er trefaset, og det kører på sin egen gruppe, så det ville være smart at fordele byrderene lidt. Men som sagt,  polsøgeren regagerer ikke på fødejorden, men på den blottede jord i kabelerne. Og det er BEGGE kabler der ellers går i hver sin retning!. de er hele vejen fastgjort helt frit så jeg kan følge dem. Ingen problemer her.
MVH
Steen
« Senest Redigeret: Dec 18, 2008, 15:16 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Kattens

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 82
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Mærkeligt EL problem
« Svar #4 Dato: Dec 18, 2008, 19:39 »
Takker for svarene
Jeg vil følge jordkablerne, og ikke mindst tjekke automatsikringen for at se om der i det hele taget er ført jord ind. Jeg vender tilbage når jeg har fundet ud af noget.

Steen

Offline Kattens

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 82
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Mærkeligt EL problem
« Svar #5 Dato: Dec 20, 2008, 15:54 »
Jeg har så været hele vejen igennem. Jeg spændte jordkablet i automatsikringen, der sad lidt løs, hvorefter "lyset" i prøvelampen forsvandt, så alt burde være OK nu.

MVH
Steen

Offline Sonata

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Fyrdata
Sv: Mærkeligt EL problem
« Svar #6 Dato: Dec 20, 2008, 17:46 »
Jeg har så været hele vejen igennem. Jeg spændte jordkablet i automatsikringen, der sad lidt løs, hvorefter "lyset" i prøvelampen forsvandt, så alt burde være OK nu.
Jamen tillykke med dét, så var der jo en forklaring.
Og hatten af for at du ikke bare trak på skuldrene, og lod det være som det var.
Mvh
   Tom