Forfatter Emne: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?  (Læst 12384 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline grisling

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-1
Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?
« Dato: Okt 06, 2015, 13:24 »
Hej
Jeg har et biomax 16 pillefyr som jeg kører med for 3 år nu og der har ikke været nogen større problemer med det i den tid, jeg har det slukket om sommeren hvor vi kører med el patron i vores varmtvandsbeholder, men for 3 uger siden tændte jeg op i det igen.
Jeg startede med at gøre det hele rent, desværre havde rensepindene sat sig godt fast men der var gennemgang så røgen kunne komme ud, tænkte at det nok ville hjælpe hvis de blev varmet op men det har det så ikke gjort, igår havde kæresten og børnene så været i bad og pludselig røg det ud af skorstenen foroven, jeg gik ind til fyret for at se hvorfor, troede det måske havde været gået i pausefyring selvom det er slået fra, kedeltemperaturen lå på 55` og ydelsen på 25% men var på vej op (kedeltemperatur er sat til 65´) der kom lidt røg ud af trækstabilisatoren og lige pludselig gav det et brag og slangen røg af oppe ved sneglen med det resultat at den smeltede, jeg skyndte mig at slukke på stikkontakten så fyret gik ud for at undgå gløder op af slangen.
Braget havde også fået renselemmen i skorstenen til at falde ud udenfor.
Idag skal jeg så til at gøre det hele godt rent igen og prøve at få de rense spiraler op som sad så godt fast, men nu her hvor jeg tog renselemmen af afgangsrøret ser soden helt glinsende ud på metallet (det er helt hårdt) (billede) og inde i fyret er der store askeflager (billede) og nogle steder inde i fyret er der ligeledes "glinsende" tør aske. stikker jeg hånden ind i afgangsrøret føles det som et krater med hård aske.
Er der noget der har et bud på hvorfor mit fyr "eksploderede" ???
« Senest Redigeret: Okt 06, 2015, 13:25 af grisling »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?
« Svar #1 Dato: Okt 06, 2015, 15:24 »
Ja, et bud har jeg da  ;)

Det du kan se i røgrøret er størknet løbesod eller "glanssod" som er ekstremt brændbart.
Når det varmes op afgiver det særdeles brændbare gasser og hvis de blandes med tilstrækkelig luft (ilt) så kan det antændes.
Gasser blandet med luft giver en stor samtidig forbrænding når det antændes, og hvis det er indelukket vil det blive en "eksplosion".

Af samme grund er det vigtigt at holde sit fyr rent, herunder også sit røgrør og sin skorsten.
Hvis din skorstensfejer ser alt det sod i dit røgrør risikerer du at han giver dig fyringsforbud indtil, det er renset.

En rigtig god ide når man "sommerstopper" sit fyr er at rense det straks.
Det er for det første væsentligt nemmere at rense mens soden er "frisk", men det reducerer også risikoen for tæring fra fugtig sod en hel del.

Når dit røgrør set ud som det gør, er din forbrænding ikke korrekt, så en grundig rengøring og justering er absolut nødvendig.

Hilsen
Michael

Hej
Jeg har et biomax 16 pillefyr som jeg kører med for 3 år nu og der har ikke været nogen større problemer med det i den tid, jeg har det slukket om sommeren hvor vi kører med el patron i vores varmtvandsbeholder, men for 3 uger siden tændte jeg op i det igen.
Jeg startede med at gøre det hele rent, desværre havde rensepindene sat sig godt fast men der var gennemgang så røgen kunne komme ud, tænkte at det nok ville hjælpe hvis de blev varmet op men det har det så ikke gjort, igår havde kæresten og børnene så været i bad og pludselig røg det ud af skorstenen foroven, jeg gik ind til fyret for at se hvorfor, troede det måske havde været gået i pausefyring selvom det er slået fra, kedeltemperaturen lå på 55` og ydelsen på 25% men var på vej op (kedeltemperatur er sat til 65´) der kom lidt røg ud af trækstabilisatoren og lige pludselig gav det et brag og slangen røg af oppe ved sneglen med det resultat at den smeltede, jeg skyndte mig at slukke på stikkontakten så fyret gik ud for at undgå gløder op af slangen.
Braget havde også fået renselemmen i skorstenen til at falde ud udenfor.
Idag skal jeg så til at gøre det hele godt rent igen og prøve at få de rense spiraler op som sad så godt fast, men nu her hvor jeg tog renselemmen af afgangsrøret ser soden helt glinsende ud på metallet (det er helt hårdt) (billede) og inde i fyret er der store askeflager (billede) og nogle steder inde i fyret er der ligeledes "glinsende" tør aske. stikker jeg hånden ind i afgangsrøret føles det som et krater med hård aske.
Er der noget der har et bud på hvorfor mit fyr "eksploderede" ???
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline grisling

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?
« Svar #2 Dato: Okt 06, 2015, 15:56 »
Hej MHES

Det var også løbesod jeg tænkte på.

Har du en ide om om det er for meget lufttilførsel eller hvad af indstilling jeg skal kigge på?

Vil det hjælpe hvis jeg ligger mine indstillinger op så du kan se dem eller kan du ikke se hvad der er forkert ud fra det?

Mvh. Brian

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?
« Svar #3 Dato: Okt 06, 2015, 17:39 »
Jeg har haft/arbejdet med pillefyr og stokere siden 85, det der har jeg aldrig set før, den er da helt galt med indstillingen af det fyr
Biomax 16 fyrbøder

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?
« Svar #4 Dato: Okt 06, 2015, 18:22 »
Hej
Hmm, jeg tror nu ikke det er glassod der er skyld i det . Jeg tror mere på at det er en røggas eksplosion. Brandkammer har været helt fyldt med røg, og hele vejen op i skorsten, så er der pludselig kommet ild i pillerne og så siger det altså bum.

Jeg har fyret med brænde i mange år inden pillerne, så jeg kender alt til glanssod. Jeg har brændt glanssod af rigtig mange gange, men har ALDRIG oplevet at det er eksploderet på den måde, derimod svulmer det op stille og roligt når det får rigtig meget varme/ild. Og så er det lige til at skrabe af.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?
« Svar #5 Dato: Okt 06, 2015, 18:33 »
Nej, for at det skal "eksplodere" skal gasserne lukkes inde, være tilført tilstrækkelig luft (ilt) og antændes, sådan som jeg skrev  ;)

Jeg er helt enig i at det er en røggaseksplosion  ;)
...men årsagen til røggassen kan være svær at eftervise bagefter  ;)

Uanset hvad, så er glanssoden ikke årsagen men blot et symptom.
Årsagen skal findes i forkert forbrænding kombineret med for kold røggastemperatur, præsis som det var i "gamle dage" når vi fyrede med brænde i kedlen  ;)
Den slags ting ændrer sig ikke med tiden  ;)

Hilsen
Michael


Hej
Hmm, jeg tror nu ikke det er glassod der er skyld i det . Jeg tror mere på at det er en røggas eksplosion. Brandkammer har været helt fyldt med røg, og hele vejen op i skorsten, så er der pludselig kommet ild i pillerne og så siger det altså bum.

Jeg har fyret med brænde i mange år inden pillerne, så jeg kender alt til glanssod. Jeg har brændt glanssod af rigtig mange gange, men har ALDRIG oplevet at det er eksploderet på den måde, derimod svulmer det op stille og roligt når det får rigtig meget varme/ild. Og så er det lige til at skrabe af.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?
« Svar #6 Dato: Okt 06, 2015, 18:44 »
Hej
Ok så er vi enige, jeg forstod bare på dit første indlæg, at du mente at glanssoden var årsagen til eksplosion.
Det skrevne ord er ikke altid lige let.  ;)
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted