Forfatter Emne: Tidsstyring  (Læst 9637 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mipo1961

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +1/-0
Tidsstyring
« Dato: Okt 13, 2015, 19:17 »
Tidsstyring med 1 times interval, er ellers fin og overskuelig.

Offline scottepuger

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Tidsstyring
« Svar #1 Dato: Nov 04, 2015, 20:35 »
Jeg er også ked af den nye tidsstyring der blev implementeret sidste år, da jeg finder den alt for (grov).
På det forgangne opsætnings vindue kunne man styre helt ned til minut tallet, og der kunne man bedre (time) opstart tidspunkter med husets faste behov via f.eks. (radiator Controllers) derved udligne ydelseskurven for brænderen og samtidig have en god varme comfort i huset.

Som eksempel hvis jeg vil have varme i radiatoren kl 0600 når jeg står op, så kunne jeg lade fyret starte kl 0535 det tillader 10 min til optænding og 15 min til opvarmning af kedel, og når radiator-regulatoren kalder på varme bliver radiatoren varm på et øjeblik. nu må jeg desværre lade fyret tænde kl 0400 for så hurtigt at slukke igen da det ikke kan komme af med varmen (også selv om jeg kører det på natsænknings funktion og sender 30 grader ud til gulvarme delen af huset).

Og så jeg er heller ikke helt vild med den natsænknings funktion der kun kan (blande vand) til mellem 5-30 grader jeg ville gerne have det lidt højere.

ps: VVB Timeren er også for (grovkornet)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Tidsstyring
« Svar #2 Dato: Nov 04, 2015, 21:24 »
Hmm, den med natsænkning, den er jeg ikke helt med på...
...natsænkningstemperaturen er ikke en absolut temperatur, men det antal grader som kedelsetpunktet skal sænkes med.
Altså natsænkningstemperatur = 10oC og kedelsetpunkt = 65oC medføre natsænket temperatur på 65 - 10 = 55oC

Hilsen
Michael

Jeg er også ked af den nye tidsstyring der blev implementeret sidste år, da jeg finder den alt for (grov).
På det forgangne opsætnings vindue kunne man styre helt ned til minut tallet, og der kunne man bedre (time) opstart tidspunkter med husets faste behov via f.eks. (radiator Controllers) derved udligne ydelseskurven for brænderen og samtidig have en god varme comfort i huset.

Som eksempel hvis jeg vil have varme i radiatoren kl 0600 når jeg står op, så kunne jeg lade fyret starte kl 0535 det tillader 10 min til optænding og 15 min til opvarmning af kedel, og når radiator-regulatoren kalder på varme bliver radiatoren varm på et øjeblik. nu må jeg desværre lade fyret tænde kl 0400 for så hurtigt at slukke igen da det ikke kan komme af med varmen (også selv om jeg kører det på natsænknings funktion og sender 30 grader ud til gulvarme delen af huset).

Og så jeg er heller ikke helt vild med den natsænknings funktion der kun kan (blande vand) til mellem 5-30 grader jeg ville gerne have det lidt højere.

ps: VVB Timeren er også for (grovkornet)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline scottepuger

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Tidsstyring
« Svar #3 Dato: Nov 05, 2015, 21:51 »
Ok Michael den oplysning var nyttig, det havde jeg ikke selv regnet ud, for når jeg har sat min til 30 grader bliver det jo 65-30=35, og det passede så nogenlunde med min forventning,
( og her skal jeg måske starte en ny tråd med et ønske om at FREMLØB HUS kommer med på drifts kurverne så man kan følge med i om den er stabil eller begynder at cycle for meget, jeg har nogen gange lånt RETUR temp proben og monteret den ved Fremløb hus, for at kunne checke det over tid, men dette hører til i en ny tråd måske senere.

resten kommenterer du ikke på, jeg må så gå ud fra at du giver mig ret i at tidsstyring er ikke optimal konstrueret. ;)

vh Rune

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Tidsstyring
« Svar #4 Dato: Nov 06, 2015, 05:37 »
Hej Rune,

Nu er keg ikke glad for at blive taget til indtægt for emner jeg ikke udtaler mig om  ;)
...så det faktum at jeg ikke har kommenteret tidsstyringen kan ikke bruges til andet end at konstater at jeg ikke har kommenteret det  ;)

Jeg ønsker også at se fremløbskurven på driftkurverne ligesom åbnings% for ventilen, og det er da også med på StokerCloudV2, som er næste udvikling af StokerCloud  ;)

Hilsen
Michael


Ok Michael den oplysning var nyttig, det havde jeg ikke selv regnet ud, for når jeg har sat min til 30 grader bliver det jo 65-30=35, og det passede så nogenlunde med min forventning,
( og her skal jeg måske starte en ny tråd med et ønske om at FREMLØB HUS kommer med på drifts kurverne så man kan følge med i om den er stabil eller begynder at cycle for meget, jeg har nogen gange lånt RETUR temp proben og monteret den ved Fremløb hus, for at kunne checke det over tid, men dette hører til i en ny tråd måske senere.

resten kommenterer du ikke på, jeg må så gå ud fra at du giver mig ret i at tidsstyring er ikke optimal konstrueret. ;)

vh Rune
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline scottepuger

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Tidsstyring
« Svar #5 Dato: Nov 09, 2015, 20:33 »
Ja selvfølgelig Michael, det har blot undret mig en del at ikke flere har ytret deres tilfreds/utilfredshed med den nyeste tidsstyring,
dog har det nu hjulpet mig en del at jeg har bedre styr på den natsænknings temperatur nu, og jeg er helt vild med den chillfactor setting som virkelig giver mening når man bor i et stort hus ude på landet og vinden hyler.

Åbnings procent på ventilen ?, det tror jeg ikke kan lade sig gøre da der ikke er noget feedback fra ventilen kun styr åben styr lukke.

Vh Rune

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Tidsstyring
« Svar #6 Dato: Nov 09, 2015, 21:48 »
Hej Rune,

Åbnings% på ventilen findes altså som værdi  ;)
...på en RTB v7.x vises den ved siden af tegningen af vejrkompenseringsventilen og som sagt vises den som kurve på StokerCloudV2  ;)

Du har ret i at der ikke er noget direkte feed-back fra ventilen, men værdien beregnes ud fra tiden den har kørt åbne og lukke  ;)
Det er altså et inddirekte feed-back...
...og det er ikke helt skidt  :)

Hilsen
Michael

Ja selvfølgelig Michael, det har blot undret mig en del at ikke flere har ytret deres tilfreds/utilfredshed med den nyeste tidsstyring,
dog har det nu hjulpet mig en del at jeg har bedre styr på den natsænknings temperatur nu, og jeg er helt vild med den chillfactor setting som virkelig giver mening når man bor i et stort hus ude på landet og vinden hyler.

Åbnings procent på ventilen ?, det tror jeg ikke kan lade sig gøre da der ikke er noget feedback fra ventilen kun styr åben styr lukke.

Vh Rune
« Senest Redigeret: Nov 09, 2015, 21:49 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html