Forfatter Emne: stort pilleforbrug  (Læst 42929 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline neis

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
stort pilleforbrug
« Dato: Jan 03, 2009, 19:31 »
jeg er flyttet ind i et hus her den 15 maj 2008 hvor der er en TB mini brænder monteret på en roca p30 kedel. har haft mange problemer med den brænder flammeindikatoren af, og mener selv jeg har for stort pilleforbrug. bruger ca. 60 kg i døgnet og varmer ca 150 kvm op.
har så samtidig problemer med at jeg får luft i mine øverste radiatore i huset, udlufter dem næsten hver 14 dag. kan kedelen tage vandet? for kan ikke finde spild nogen steder ellers.

Offline thoken

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 85
  • Respekt optjent: +3/-3
Sv: stort pilleforbrug
« Svar #1 Dato: Jan 03, 2009, 20:37 »
jeg er flyttet ind i et hus her den 15 maj 2008 hvor der er en TB mini brænder monteret på en roca p30 kedel. har haft mange problemer med den brænder flammeindikatoren af, og mener selv jeg har for stort pilleforbrug. bruger ca. 60 kg i døgnet og varmer ca 150 kvm op.
har så samtidig problemer med at jeg får luft i mine øverste radiatore i huset, udlufter dem næsten hver 14 dag. kan kedelen tage vandet? for kan ikke finde spild nogen steder ellers.


Hej!
Hvilket trin kører du på? Og hvor meget er dit luftspjæld åben?
Da jeg havde en tb-mini kørte den altid kun på laveste trin (trin 1), det var rigeligt til mine 140m2.
Hvis den brænder flammeindikatoren af, så har der været en tilbagebrand. Det er vigtigt du renser faldrøret ofte, for ligger der smuld her, så kan det brænde op mod slangen.Har du meget slagger? hvis du har en dårlig kvalitet piller
som danner meget slagger, så fylder det op i herden, og får nemmere pillerne til at hænge i faldrøret= nemmere tilbagebrand!

Håber du blev lidt klogere ::)

mvh thoken
scotte/dor 10kw, trækstabilisator, stokerkontrol, alpha pro pumpe, 140 m2 hus

Offline neis

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: stort pilleforbrug
« Svar #2 Dato: Jan 04, 2009, 18:49 »
ved jeg har fået fat i en dårlig sending piller hvilket der nok også er grunden til jeg blæser mange ubrædte piller ind i kedelen grundet slaggerne.
jeg har prøvet den sidste nat her at gå ned på program 1 og kørt med lige lidt under 1 i luft, og det kan ikke trække vandet op i temp. har så idag skiftet til program 2 og køre med næsten 2 i luft, det kan næsten lige snige sig op på de 60 grader vandet så. hvis jeg går op på program 3 og med 2,5 i luft køre det fint op til næsten 70 grader vand temp. men køre også en del pausefyring og har det kæmpestore pilleforbrug. vil selv mene at når vi når omkring 60 kg i døgnet er vi lige i overkanten? hvad vil du mene ville være normalt forbrug med det udstyr jeg har? en TB mini Brænder og en Roca P30 kedel

Offline thoken

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 85
  • Respekt optjent: +3/-3
Sv: stort pilleforbrug
« Svar #3 Dato: Jan 04, 2009, 19:53 »








Det lyder umiddelbart meget højt dit forbrug!
Hvor høj er din røgtemperatur? Jeg ved at roca kedlen ikke er så god til at udnytte den varme røg,så hvis din røgtemperatur er meget høj, så var det jo en god ide at lave nogle røgvendere,som tvinger røgen ud mod kedelfladerne!
Hvor meget er din termostat sat til? 60 grader bør være nok!

mvh thoken
scotte/dor 10kw, trækstabilisator, stokerkontrol, alpha pro pumpe, 140 m2 hus

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: stort pilleforbrug
« Svar #4 Dato: Jan 05, 2009, 18:56 »
Hej,

60 kg. piller pr. døgn til 150 m2 lyder noget voldsomt.
En TB-mini er noget kræsen med pillekvaliteten, men det er ellers en udemærket brænder, selv om den ikke har alle de smarte faciliteter som nutidige brændere.
Du skal aldrig køre på højere energitrin (program om du vil) end at TB'en lige kan varme kedlen op til ca. 60 C.
Når du kører med for højt energitrin, kører du en del i pause og det koster.
Alternativt kan du slå pausefyring fra (hvis din SW er ny nok) således at den tænder op hver gang, det slider lidt på eltænderen, men ....

Roca kedlen er ikke særlig effektiv, så prøv lige at checke røggastemperaturen, som Thoken foreslår.
Du bør kunne holde den under 200 C.

Når du har indstillet energitrin, skal du tilpasse luftmængden so forbrændingen er god, og det vil sige at den ikke skal have mere luft end at det er lige før der kommer røg fra skorstenen.
Se evt vejledning om indstilling http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf.

Har du en trækstabilisator i skorstenen/røgrøret ?
...ellers er det bare med at få en monteret.

Hilsen
Michael

ved jeg har fået fat i en dårlig sending piller hvilket der nok også er grunden til jeg blæser mange ubrædte piller ind i kedelen grundet slaggerne.
jeg har prøvet den sidste nat her at gå ned på program 1 og kørt med lige lidt under 1 i luft, og det kan ikke trække vandet op i temp. har så idag skiftet til program 2 og køre med næsten 2 i luft, det kan næsten lige snige sig op på de 60 grader vandet så. hvis jeg går op på program 3 og med 2,5 i luft køre det fint op til næsten 70 grader vand temp. men køre også en del pausefyring og har det kæmpestore pilleforbrug. vil selv mene at når vi når omkring 60 kg i døgnet er vi lige i overkanten? hvad vil du mene ville være normalt forbrug med det udstyr jeg har? en TB mini Brænder og en Roca P30 kedel
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline neis

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: stort pilleforbrug
« Svar #5 Dato: Jan 06, 2009, 19:27 »
havde som sagt fået nogen meget dårlige piller der lavde mange slagger. dem har jeg så nu fået byttet til svenske, og undgår derved alle slagger. køre på trin 2 nu og med luftspjæld på 2 cm. der kan den næsten lige slæbe sig op på de 60 grader i kedelen. på det trin ligger min røg temp. på ca. 150 grader.
har en plade i kedelen så røgen ikke smutter lige så let ud i skorstenen, ved ikke helt om det er standard den er til kedelen.
har ingen trækstabilisator i skorstenen, men kunne da være en ide at få det mont. hvad vil det give mig?

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: stort pilleforbrug
« Svar #6 Dato: Jan 06, 2009, 19:46 »
Hej,

150 C røggas temperatur på en Roca kedel er helt OK.
Trækstabilisatoren giver, som navnet siger, et stabilt træk.
Det er et balancespjæld der slipper "falsk luft" ind i skorstenen hvis undertrykket heri bliver over (under om du vil) det indstillede.
Uden trækstabilisatoren vil dit skorstenstræk gennem kedlen/brænderen være uensartet, afh. af udetemperatur, indfyret effekt, vindforhold o.lign. og dit tomgangstab bliver større, da kedlen under pause/stop virker som en radiator.
Jo mere luft der slæbes gennem kedlen under pause/stop, jo mere elsker gråspurvene dig  :D

Her kan du se en trækstabilisator http://www.hedestoker.dk/vvs/roegroer/96

Hilsen
Michael

havde som sagt fået nogen meget dårlige piller der lavde mange slagger. dem har jeg så nu fået byttet til svenske, og undgår derved alle slagger. køre på trin 2 nu og med luftspjæld på 2 cm. der kan den næsten lige slæbe sig op på de 60 grader i kedelen. på det trin ligger min røg temp. på ca. 150 grader.
har en plade i kedelen så røgen ikke smutter lige så let ud i skorstenen, ved ikke helt om det er standard den er til kedelen.
har ingen trækstabilisator i skorstenen, men kunne da være en ide at få det mont. hvad vil det give mig?

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline neis

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: stort pilleforbrug
« Svar #7 Dato: Jan 07, 2009, 18:30 »
har nu kørt et døgn på de svenske piller og har brugt ca. 56 kg. måtte gå op på trin 3 for at kunne trække temp. op på de 60 grader da det skulle varme hele huset op på ny. har nu prøvet at gå ned på trin 2 igen og vil så se over det næste døgn hvad forbruget vil blive. den træk stabilisator jeg skal montere, skal den side på røgrøret, eller er det fint nok den bare sidder i skorstenen? hvad vil et normalt pille forbrug være til et hus omkring de 150 kvm? huset er opgivet til et klasse C2 i rapporten

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: stort pilleforbrug
« Svar #8 Dato: Jan 08, 2009, 17:14 »
Hej,

Om din trækstabilisator sidder i røgrøret eller i selve skorstenen er ligegyldigt, rent funktionsmæssigt.
Det der er vigtigt er:
- At den er stor nok til at kunne regulere trækket ned til det ønskede
- At den monteres 30-50 cm. over røgrørets tilslutning til skorstenen, hvis den minteres i skorstenen.
- At den monteres i samme rum som fyret (det er faktisk et lovkrav)
- At den monteres korrekt, så balancespjældet fungerer rigtigt

Det sidste punkt At den monteres korrekt, så balancespjældet fungerer rigtigt vil normalt sige i den stilling den ville sidde i hvis den mures ind i skorstenen.
Det er set at balancespjældet monteres oven på et røgrør, således at balancespjældet ligger vandret. og det virker altså ikke.

Min egen trækstabilisator sidder i skorstenen, fordi jeg synes at det er den bedste placering (men det er bare min mening  :D :D).

At bruge 56 kg. på 150 m2 lyder umiddelbart af rigtig meget, eller for meget, men det er svært at sige reelt.
De faktorer der har indflydelse på forbruget er:
- Husets størrelse
- Husets isoleringsgrad (vægge, lofter, vinduer osv.)
- Vind-/læforhold
- Hvor varmt man har det
- Hvor meget varmt vand man bruger (teenagere  ;))
- Kedlens virkningsgrad
- Forbrændingens kvalitet
- Tomgangstabets størrelse

Mht. klasse C2 i din energisynsrapport, så vil det betyde et forbrug mellem 4,8 og 5,5 ton træpiller for 150 m2 (hvis man altså skal stole på klassiifikationen).
Det svarer til mit årsforbrug, og mit dagsforbrug er pt. mellem 25 og 28 kg. pr. døgn.

Hvordan måler du pilleforbruget ?
En god metode er at fylde magasinet helt op, vente 1 uge, og fylde det helt op igen med piller man vejer.

Hilsen
Michael

har nu kørt et døgn på de svenske piller og har brugt ca. 56 kg. måtte gå op på trin 3 for at kunne trække temp. op på de 60 grader da det skulle varme hele huset op på ny. har nu prøvet at gå ned på trin 2 igen og vil så se over det næste døgn hvad forbruget vil blive. den træk stabilisator jeg skal montere, skal den side på røgrøret, eller er det fint nok den bare sidder i skorstenen? hvad vil et normalt pille forbrug være til et hus omkring de 150 kvm? huset er opgivet til et klasse C2 i rapporten
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline neis

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: stort pilleforbrug
« Svar #9 Dato: Jan 09, 2009, 19:35 »
har kun e meget lille pillebeholder, så fylder på 2 gange dagligt for det ikke kommer for langt ned. får piller i 16 kg sække. så måler forbruget efter hvor mange sække jeg bruger i døgnet.
skal have konstrueret min egen pillebeholder, så jeg kan have flere piller på.

Offline neis

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: stort pilleforbrug
« Svar #10 Dato: Jan 18, 2009, 18:19 »
hvorfor sender du et billed af et nyt fyr? skulle det gamle ikke være fint nok? hvad er prisen på fyret på billedet?

bop

  • Gæst
Sv: stort pilleforbrug
« Svar #11 Dato: Feb 02, 2009, 21:46 »
Hej ja det lyder lidt højt det er lidt mere end jeg bruge på 300 m2  men igen så er røgvendere en god investering
samt 2 huse er ikke ens  men vores hus er heller ikke nyt for så ville forbruget være lavere.

Men altså når det var koldt med min tidligere italienerstoker så var det ikke unormalt den åd tæt på 100 kg i døgnet .

Men vil da mene at du bør kunne få det lidt ned.

Hej

Offline rasmussen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: stort pilleforbrug
« Svar #12 Dato: Okt 30, 2009, 20:16 »
Hej jeg har netop for 14 dage siden fået installeret et cotte pillebrænder 16kw brugt, jeg bruger ca. 16 kg i døgnet, og sundes det fungere helt fantastisk, før havde jeg et gl. oliefyr samt en gl. salamander hvor jeg fyrede energkoks. det nye er også en lidt dyre men hvor er det dog nemt. michael  ;) ;)

Offline neis

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: stort pilleforbrug
« Svar #13 Dato: Dec 29, 2009, 07:08 »
har et spørgsmål til brugerne af TB mini fyr hvilke piller bruger i? synes efterhånden lige meget hvilke jeg prøver at købe slagger de eller laver andre problemer.