Forfatter Emne: Mærkelige kurver  (Læst 27587 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Mærkelige kurver
« Svar #15 Dato: Nov 15, 2015, 12:27 »
Jeg kan ikke se det kan hjælpe på din shunt der ikke kan regulere, måske det kan symptom behandle det, men jeg vil da hellere at du fandt en løsning.

Så undersøg om husets retur er varm når fyrets retur er over 55 grader. (gerne når den er højst 60-64-grader)
Hvis ja, så find ud af hvilken forbruger der sender det retur.
Hvis nej, så fejlsøg shunten. Som jeg har skrevet tidligere.

Okay ja kan godt se hvad du mener skal jeg så stadig prøve og sætte pumpen på trin 1 når jeg kommer hjem?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Da9el

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #16 Dato: Nov 15, 2015, 12:50 »
Nu hvor i siger det med og stille rediatoer ventiler så har jeg faktisk sat 5 helt nye på som står på standart flow trode ikke det kunne have så meget og sige og jeg har min Externt føler hænge løst i fyrrummet (bruger den ikke pt ) vil lige prøve og sætte den på retur røret inde shunt blandingen så jeg kan se hvad der kommer af retur temp fra huset

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #17 Dato: Nov 15, 2015, 12:58 »
Hej,

Hvis du lige har sat 5 nye ventiler på, så prøv om du ikke kan finde en af æskerne fra ventilerne.
Indeni æsken er der et skema for grovindstilling af flowreguleringen.

En anden metode til indstilling er at lukke flowreguleringen mest muligt, og så lade systemet køre i noget tid hvorefter du måler forskellen på returen fra radiatoren.
Er returen for lav, åbner du flowreguleringen lidt og kontrollerer igen efter et stykke tid.
Denne form for indregulering bør foregå når huset er i "almindelig opvarmnings område", altså når temperaturen udenfor er omkring det gennemsnitlige i fyringssæsonen, eller sagt med andre ord, det er en ganske almindelig dag i fyringssæsonen.

UPDATE ***
Husk lige, helt som Sophus (hjemmeteori) har påpeget, at cirkulationspumpen ikke skal "knibes" under denne indstilling, det giver blot et forkert billede og er ren og skær symptombehandling  ;)

Hilsen
Michael

Nu hvor i siger det med og stille rediatoer ventiler så har jeg faktisk sat 5 helt nye på som står på standart flow trode ikke det kunne have så meget og sige og jeg har min Externt føler hænge løst i fyrrummet (bruger den ikke pt ) vil lige prøve og sætte den på retur røret inde shunt blandingen så jeg kan se hvad der kommer af retur temp fra huset
« Senest Redigeret: Nov 15, 2015, 13:00 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Da9el

• Top of the pop
« Svar #18 Dato: Nov 15, 2015, 13:04 »
Har desværre ikke pakken til ventilere men må prøve og se om jeg kan finde noget data på dem prøver bare og lade pumpen stå på fast trin 2

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #19 Dato: Nov 15, 2015, 13:36 »
fra 13:42 (efter VVB drift) til 14:30 regulere din shunt fint. Det kunne tyde på at andet i huset har kaldt på varme og så har du fået koldt vand retur.
Det gør at din shunt kan regulere, herefter går det galt igen. Så der er nok noget i huset der giver dig en varm retur. Herved kommer radiator anlægget til at virke som en buffertank og så skal PI stilles derefter (hvilket jeg vil mene er meget aggressivt, med det mener jeg at man jo med en akkutank ville køre tænd/sluk).

Men i stedet ville jeg finde ud af hvad der laver den varme retur, rette det og så stille PI bagefter.

Update:
Det kan også være shunten der kun kan lukke delvist og returen derefter ryger i skoven. Altså hvis flowet til huset er for lille, kan shunten ikke lukke nok. I så fald skal den masseres.
« Senest Redigeret: Nov 15, 2015, 13:53 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #20 Dato: Nov 15, 2015, 14:00 »
Jeg kan hjælpe dig med skemaet for en Danfoss RA-N 1/2", som jo er en ganske gængs radiatorventil  ;)
...om skemaet er anderledes for andre Danfoss ventiler ved jeg ikke, men det her kan jo være en start.
Skemaet læses i tre kolonner, opdelt efter temperaturforskellen mellem tilgang og afgang.
10K er en forskel på 10oC, 15K er en forskel på 15oC og 20K er en forskel på 20oC.
Sådan bruges skemaet:
Først vælger du hvor stor temperaturforskel du vil have over radiatoren, f.eks 15oC.
Så finder du radiatorens ønskede afgivne effekt lodret ned i kolonnen 15K, hvorefger du går vandret ud til højre og aflæser flowventilens indstilling.

Eksempel:
Der ønskes 15oC temperaturfald over radiatoren og den ønskede effekt fra radiatoren er 650W, så skal flowventilen stå på 3.

Hisen
Michael

Har desværre ikke pakken til ventilere men må prøve og se om jeg kan finde noget data på dem prøver bare og lade pumpen stå på fast trin 2
« Senest Redigeret: Nov 15, 2015, 14:02 af MHES »
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #21 Dato: Nov 15, 2015, 15:28 »
Hej Michael

Der mangler da parametre! eller hvad.?

Vi er da nødt til at kende specifikationen på radiatoren? og selv med den, hvordan holdes den op mod tabellen.

Så jeg tænker tabellen skal bruges på følgende måde.
Du sætter skalaen feks. 3 , så måler du temperaturforskellen. Så kan du i skemaet ca. se hvad radiatoren yder.
eller omvendt
du indstiller via rosetten til du har den ønskede temperaturforskel feks. 15 grader, aflæser skalaen og kan så i tabellen se ydelsen.

I begge tilfælde er rumtemperaturen også en faktor men så længe der er stor forskel på fremløbs temperatur og rumtemperatur er den ikke så vigtig. Ved koldt fremløb fra feks. jordvarme med 35 graders fremløb kan det nok godt flytte en del watt om rumtemperaturen er 17 eller 22.

Update:
Kv har vel egentligt også noget at sige. Jeg tænker flowet ændrer sig over ventilen hvis trykket ændrer sig. Sikkert ikke reelt et issue, da termostaten under normal drift bør være den største begrænsning. Det jeg mener man skal sørge for at driftsbilledet ligner normalen, når man indstiller flowventilen.
« Senest Redigeret: Nov 15, 2015, 15:36 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

Offline Da9el

• Top of the pop
« Svar #22 Dato: Nov 15, 2015, 15:31 »
er ikke helt sikker på hvad jeg skal stille ventilerne på :-( har sat ext temp føler på returen lige inde shunten blander så man måske kunne se hvad der sker der

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #23 Dato: Nov 15, 2015, 15:46 »
jeg ville tage dem en ad gangen (og størrelsen af radiatoren har noget at sige her).
Så afmontere du termostatføleren, nu får radiatoren frit flow. (når du gør dette holder du øje med at fyret ikke går i VVB, det vil nemlig drille)
En lille radiator sætter du på 1, en større på 2 og en stor på 3. så venter du 20 minutter. Så kan du mærke temperatur forskel fra top til bund af radiator. så skruer du langsomt på skalaen, venter 15 minutter og mærker igen. Det bliver du ved med indtil den er passende håndlun i bunden. så monterer du termostaten igen.
Hvis då måler indløb og udløb præcist kan du aflæse ydelsen i den tabel Michael satte ind.

Fremover vil dette være maks. ydelse for den radiator. Hvis du har radiatorer som er for små eller store kan du vælge højere eller lavere ydelse, ved at ændre temperaturforskellen fra top til bund.
Lille forskel=relativ høj ydelse
Stor forskel=relativ lille ydelse

er ikke helt sikker på hvad jeg skal stille ventilerne på :-(
« Senest Redigeret: Nov 15, 2015, 15:50 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #24 Dato: Nov 15, 2015, 15:50 »
Hvis den viser rigtigt, tyder noget på at din shunt hænger eller forbindelsen hen til føleren har fået et knæk.

Prøv at tage termostaten af og masser selve ventilen. Gerne mange gange og skru også gerne op for pumpen imens, hvis det nu er snavs i ventilen

har sat ext temp føler på returen lige inde shunten blander så man måske kunne se hvad der sker der
- Mvh Sophus

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #25 Dato: Nov 15, 2015, 15:50 »
Arhh, nu skal vi jo lige huske at et varmeanlæg skal dimensioneres rigtigt, og det starter man altså med at dimensionere hvor meget varme der skal bruges i et rum.
Det medfører et effektbehov, som fordeles på de opvarmningskilder (radiatorer) som rummet bestykkes med.
Radiatorerne vælges så til at tilfredsstille disse effektbehov ved en valgt temperaturdifference over rafiatoren.
Det giver et grindlag til at justere flowregulatorerne på de enkelte radiatore.
Altså, tabellen indeholder alt det der skal til for at indstille flowregulatoren, når ellers anlægget er korrekt dimensioneret  ;)

Hvis man ikke har et ordentligt grundlag for varmeanlægget, så må man skabe sig et.
Man kan skabe sig et rimeligt grundlag ved at finde effektallet for de enkelte radiatorer, som typisk er opgivet ved en eller flere temperaturfald over radiatoren.

Sorry, men der er altså kun én ordentlig metode til at dimensionere et varmeanlæg rigtigt, og den indebærer ikke "baglæns beregning" hvor man finder ud af hvad radiatorerne kan yde efter at de er sat op  ;)

Hilsen
Michael

Hej Michael

Der mangler da parametre! eller hvad.?

Vi er da nødt til at kende specifikationen på radiatoren? og selv med den, hvordan holdes den op mod tabellen.

Så jeg tænker tabellen skal bruges på følgende måde.
Du sætter skalaen feks. 3 , så måler du temperaturforskellen. Så kan du i skemaet ca. se hvad radiatoren yder.
eller omvendt
du indstiller via rosetten til du har den ønskede temperaturforskel feks. 15 grader, aflæser skalaen og kan så i tabellen se ydelsen.

I begge tilfælde er rumtemperaturen også en faktor men så længe der er stor forskel på fremløbs temperatur og rumtemperatur er den ikke så vigtig. Ved koldt fremløb fra feks. jordvarme med 35 graders fremløb kan det nok godt flytte en del watt om rumtemperaturen er 17 eller 22.

Med den anden
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline Da9el

• Top of the pop
« Svar #26 Dato: Nov 15, 2015, 15:56 »
ja tror nu også det er min shunt der driller

har mærket på alle rediatore de er lune i toppen og lunken ved returen
men mås kah mærker ude ved fyret så blander den meget varmt vand i returen og lige før den blander i er røret lunken lige som ved rediatorene så tror ikke den høje varme kommer fra huset men mere fra shunten der blander formeget varme i

prøver lige og motionere den lidt
« Senest Redigeret: Nov 15, 2015, 15:57 af Da9el »

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #27 Dato: Nov 15, 2015, 16:02 »
Hej Micael
Du skriver sådan her
Eksempel:
Der ønskes 15oC temperaturfald over radiatoren og den ønskede effekt fra radiatoren er 650W, så skal flowventilen stå på 3.

Hisen
Michael

Men har jeg en 3 lags 600mm*3000mm radiator, får jeg en diff som er langt højere end det du skriver.
Og har jeg en 1 lags 300mm*300mm får jeg en som er langt mindre.

Det er derfor jeg mener at tabellen er omvendt, at den kan bruges til at ca. beregne ydelsen på radiatoren.

Men enig anlægget skal være korrekt dimensioneret. Men det mener jeg ikke ændrer ved ovenstående, at forskellige radiatorer ved samme trin på skalaen vil give en forskellig Delta T og ikke omvendt.

Og kender man forventet ydelse 70/40/20 ,da man har dimensioneret sit anlæg har man et godt udgangspunkt for at stille flowventilen.
« Senest Redigeret: Nov 15, 2015, 17:30 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #28 Dato: Nov 15, 2015, 17:40 »
Det hjalp lidt, men efter at have været nede at vende lader den til at hænge igen. Jeg tror din termostat er syg.

Jeg tror dog godt dit anlæg kunne justeres til at køre tættere på setpkt, ved at hæve PI til det dobbelte i første omgang og så lige se.
Problemet er jo lidt at din shunt slæber din kedel med rundt som en akkutank på 57 liter og en diff på 12 grader. Det er 1kWh som og da du kører i 2 timers cykler og en gennemsnits ydelse på 20% er det faktisk en 1/3 effekten der går på at spare op eller at afsætte effekten fra "Akkutanken".

ja tror nu også det er min shunt der driller

har mærket på alle rediatore de er lune i toppen og lunken ved returen
men mås kah mærker ude ved fyret så blander den meget varmt vand i returen og lige før den blander i er røret lunken lige som ved rediatorene så tror ikke den høje varme kommer fra huset men mere fra shunten der blander formeget varme i

prøver lige og motionere den lidt
- Mvh Sophus

Offline Da9el

• Top of the pop
« Svar #29 Dato: Nov 15, 2015, 18:24 »
kan ikke få min shunt til og lukke helt tror måske pakningen inde i er dårlig eller et eller andet man har en anden liggende så prøver lige og smide den på nu for og udelukke det